Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kirkas brandi

Kirjoitettu 18.02.13
Esseen kirjoittaja: Jari Savolainen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Kirkas brandi
Kirjan kirjoittaja: Satu Lindroos, Göte Nyman, Katja Lindroos
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tämä on ensimmäinen kirjani suoranaisesti brandayksesta. Valitsin kirjan tähän hetkeen luettavaksi koska aihe kiinnostaa minua ylipäätänsä ja tällä hetkellä meneillään oleva projekti (RME) on pikkuhiljaa valmis brandattavaksi.

Kun harjoitetaan liiketoimintaa ja tavoitteena tehdä tunnettu omasta yrityksestä, voidaan puhua yrityksen brandaamisesta. Kun ostopäätöksen tekevällä asiakkaalla on mielikuva hyvästä ja arvostetusta brandista, ostokynnys pienentyy. Sama tapahtuu kun joku asiakkaan tuttava esimerkiksi suosittelee aivan uutta merkkiä, koska totesi sen toimivan. Merkistä tulee suosittu. Merkistä kehkeytyy brandi. Brandi luo ihmisten mieliin olettamuksia ja mielikuvia, jotka vaikuttavat suoraan ostokäyttäytymiseen. Tämän takia on erittäin tärkeää omata hyvä brandi.

 

Brandin seistemän kuolemansyntiä


1. Brandi ei erotu

Ihmisten on hyvin vaikea samaistua brandiin. Brandi voi olla liian yleinen, jolloin se ei erotu yhtään massasta. Brandi on sen verran näkymätön kaikella tavalla, jolloin se ei ansaitse asiakkaiden huomiota ja kiinnostusta

 

2. Brandi on ontto

Brandilla ei ole minkäänlaista perustaa allaan, jotain konkreettista näyttöä. Mikäli brandaa mitättömälle perustalle, lopputuloskin on pelkästään mitätöntä. Brandi on loppusilaus jo valmiiksi luodulle maineelle ja työlle. Se on pelkkää kosmeettista pintaa.

 

3. Brandi on epämääräinen

Epämääräinen brändi tarjoaa jatkuvia lupauksia, kuitenkaan niiden toteuttamisissa onnistumatta. Brandin pääpiirteet vaihtelevat jatkuvasti ja asiakkaan on todella vaikea pysyä perässä. Brandi itsekään ei tiedä mitä se haluaa itseltään. Brandilla on tarkoitus vaikuttaa ja luoda positiivinen reaktio asiakkaalle nähdessään tämän. Jos brandista saa vaivoin selvää, voi olla varma että asiakas ei ole tykästynyt brandiin.

 

4. Brandi jyrätään

Kun mielenkiintoinen ja ainutlaatuinen näkökulma on löydetty ja toteutettu, on sitä joillakin keinoilla pystyttävä puolustamaan. Uudet markkinat houkuttelevat todella nopeasti kilpailijatkin samoille vesille. Brandin pitää pystyä perustelemaan oikeutus asemaansa.

 

5. Brandi ei vetoa

Asiakkaat etsivät tuotevalinnoilla muutakin kuin käytännön hyötyä. Maailmanlaajuiset tuotteet ja palvelut esittelevät meille sitä vetovoimaisuutta ja haluttavuutta, jota voidaan lisätä osto- ja käyttökokemukseen.

 

6. Brandin lupaus on toiveajattelua

Kun luvataan jotain, mitä ei voida pitää, voidaan olla varmoja että maine on ainakin ajattelevan asiakkaan kohdalla menetetty. Asiakas vetää itse omat johtopäätöksensä, eikä takuulla suosittele palveluja enää kenellekään.

 

7. Brandi on muodin orja

Luodaan aivan uusi brandi jonkin muotivillityksen rinnalle tai sen pohjalta. Muodin olemukseen kuuluu jatkuva muuttuminen ja vaihtelu. Muotiin yhdistetyt brandit useimmiten tippuvat nopean nousun jälkeen nopeampaan laskuun.

 

 

Nämä seitsemän brandimiinaa ovat mielestäni hyvin yksinkertaisia ja maalaisjärjellä helppo välttää. Oletettavasti brandin täytyy olla jotain uniikkia, jotain aivan erilaista, ei kuitenkaan välttämättä monimutkaisella tavalla. Joskus yksinkertaisuus on se juttu.

Pääasia brandayksella on joka kerta vaikuttaa asiakkaan ostopäätökseen. Asiakas on olennaisimmassa asemassa. Jotta voimme taata maksimaalisen ja parhaimman tavan brandata, on ajateltava asiakasta. Mitä asiakas oikeastaan haluaa? Mitä asiakas on tottunut saamaan ja mitä hän voi vaatia? Mikä voisi olla sen verran eriskummallinen, että asiakas voisi jopa vaihtaa hänen tutun ja turvallinen merkin aivan uuteen merkkiin? On mietittävä asiakkaan odotuksia. Jos odotukset eivät vastaa lainkaan luvattua toimintaa, brandays ei ole onnistunut ja asiakas ei osta.

Asiakkaan odotukset

Miten asiakas odottaa brandin palvelevan omia tavoitteitaan?

– Mitä asiakas on oikeastaan ostamassa?

– Mistä asiakkaan kokemus tuotteesta muodostuu?

– Millaista laatua asiakas tuotteelta odottaa?

 

Kun asiakas näkee kaupassa Niken kengät, hänelle tulee mieleen urheilullinen, suosittu, hyvä kenkävalmistaja. Se on turvallinen vaihtoehto. Nike on pystynyt ylläpitämään kauan sitten rakennettua brandia yllä. Bill Bowerman, Niken perustaja oli itsekin valmentaja ja hyvin läheinen urheilun ystävä. Hän valmisti urheilijoille urheiluvälineitä, joiden avulla hän halusi varmistaa heidän mukavuutensa. Tällä tavalla asiakkaat pystyivät olemaan varmoja, että Niken kengät oli tehty asiakkaille, nimenomaan heidän takia, ei rahan takia. Niken brandi on onnistunut ja avoimen kilpailuhenkinen.

 

 

Kirjassa sivulla 99 käydään läpi voimabrandin tunnistamismerkkejä. Ajattelin tässä vaiheessa muutaman näistä kysymyksistä ja käyttää niitä työkaluina RME:n brandayksessa, silloin kun se tapahtuu isolla volyymillä.

 

Mikä on olemassaolomme syy ja tarkoitus

Tarkoituksenamme on luoda vaihtoehtoisia tapahtumia, joissa on ajateltu hieman erilaisella lähestymistavalla asiakkaita. Arvokäyrämme poikkeaa huomattavasti muiden tapahtumajärjestäjien käyristä. Me keskitymme aivan toisenlaisiin seikkoihin, joiden kautta voimme muokata aivan unohtumattoman kokonaisuuden. Teemme tätä sen takia, koska jokainen meidän projektiryhmästämme haluaa itse oppia tästä alasta enemmän ja se kiinnostaa meitä hyvin paljon.

 

Mikä tekee meistä erilaisia

Emme halua uiskennella punaisilla vesillä, vaan haluamme saavuttaa sinisen meren. (Kts. Sinisen Meren Strategia) Haluamme tuoda tälle alalle jotain aivan uutta. Se on meidän tavoitteemme.

 

Mitä osaamme tehdä muita paremmin

Olemme hyvin motivoituneita, kohderyhmämme ikäisiä itsekin, joten tiedämme hyvin tarkkaan mistä segmenttimme asiakkaat pitävät. Olemme hyvin aktiivisia ja luovia ja pyrimme luomaan hauskan ja yksinkertaisen brändin, johon asiakkaat pystyvät samaistumaan. Tällä hetkellä sellaista tällä alalla Jyväskylässä ei ole.

 

Mihin osaamisemme perustuu

Tällä hetkellä meillä ei ole aivan liikaa käytännön kokemuksia, mutta hyvin paljon teoriatietoa ja oppeja vanhoilta tapahtumajärjestäjiltä olemme keränneet aktiivisesti. Olemme tietoisia alkumetrien kompastuskivistä sun muista ongelmaisista tilanteista. Tekemällähän sitä oppii!

 

Mikä on meille tärkeää

Meille on tärkeää päästä toteuttamaan itseä ilman sen kummempia rajoituksia. Voimme kuvata ennakkomateriaalia illan tapahtumasta, jolla pyrimme vaikuttamaan sekä meidän brandiin että tapahtumiimme hauskalla ja erilaisella tavalla. Meille on hyvin tärkeää, että ihmiset jotka tulevat meidän tapahtumiin, nauttivat siitä mitä me olemme heidän eteen tehneet.

 

Mihin uskomme

Uskomme meidän työhön ja sen takia motivaatiommekin näkyy huomattavasti työssämme, jota teemme. Koko projektiryhmä uskoo, että tulemme tekemään vielä RME:stä jotain todella isoa ja mahtavaa!!

 

 

 

Olemme jo alkaneet pikkuhiljaa luomaan omaa brandiamme RME:lle. Meillä on jo hyvä nimi, joka erottuu vallan mainiosti kaikista muista tapahtumanjärjestäjistä. Hyvin omaperäinen, mieleenjäävä nimi. Tämän kautta tarvitsemme kaikennäköisiä tempauksia, jotta saamme levitettyä RME:n nimeä ympäri Suomea. Jatkuvuudella saamme ihmiset tunnistamaan meidän merkkimme ja mitä me oikein teemme. Kun ihmisillä on tarpeeksi mielenkiintoa, pelkät sanat muuttuvat teoiksi, jotka näkyvät meidän tapahtumissa: ihmisiä alkaa virrata meidän tapahtumiimme yhä enemmän ja enemmän. Mikäli kaikki menee niinkuin olemme suunnitelleet (tottakai menee!), meidän brandimme alkaa saada jo omaa arvostusta, joka tuottaa meillä tapahtumajärjestäjinä nimeä ja asiakkaita. Tätä kautta voimme mielestäni luoda hyvin yksinkertaisella tavalla meidän RME:lle oman, uniikin mutta yksinkertaisen brandin.

 

 

 

•Tee sitä mitä parhaiten osaat

•Suhtaudu tutkimuksiin varauksella

•Keskity oman brandisi arvoihin

•Ole luottamuksen arvoinen

•Toteuta lupauksesi

•Ole realistinen

•Keskity vahvuuksiisi


 

 

Jari Savolainen

jari.savolainen@idealeka.fi

Osuuskunta Idealeka

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!