Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kirkas brändi

Kirjoitettu 10.09.16
Esseen kirjoittaja: Mila Lehto
Kirjapisteet: 2
Kirja: Kirkas brändi
Kirjan kirjoittaja: Lindroos, Lindroos, Nyman
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kirkas brändi on kirja reilun kymmenen vuoden takaa, ja sen myös osittain huomaa. Moni asia on kerennyt muuttua, kuten esimerkiksi väite “kaikki haluavat halpaa”. Tai se, että iPod on juuri saavuttanut suuren suosion. Myös sosiaalinen media on jäänyt kirjassa huomiotta, kun näkisin sen melko suureen rooliin brändin rakennuksessa nykymaailmassa. Kirjassa on kuitenkin myös toimivia juttuja, ja tässä osa niistä.

 

Brändi = mielikuva

Brändin luominen on kuin maalaamista. Täytyy onnistua maalaamaan kaunis kuva asiakkaan päähän, jotain kiinnostavaa, joka saa asiakkaan innostumaan. Nykymaailmassa kuluttaja määrää, sillä yleisesti ihmisillä on se, mitä elämiseen tarvitaan. Yrityksen tulee saada ihminen “tarvitsemaan” omia tuotteitaan.

 

Ostoprosessi:

 

Tarpeen tiedostaminen → harkinta ja tiedon keruu → vaihtoehtojen arviointi → ostopäätös → tyytyväisyys päätökseen

 

Kirkas ydin

Miksi brändi on olemassa? Nerokkaimmat brändit ymmärtävät oman olemassaolonsa syvimmän tarkoituksen. Kirkas ydin on visio, kuva joka ohjaa yrityksen toimintaa brändin eduksi. Tärkeimmät ominaisuudet kirkkaan ytimen luomiseen ovat uniikkius, selkeys, vahvuus, vetovoimaisuus ja totuudenmukaisuus. Kuluttajana arvostan sitä, että yritys ei lupaa liikoja tai anna epäselkeitä viestejä. Esimerkiksi McDonald’s Olympialaisten virallisena ruokaravintolana on mielestäni täysi vitsi, joka kyllä laskee molempien brändien mielikuvaa silmissäni. Mäkkärin ei kannata yrittää olla terveysrafla, sillä se ei sitä selkeästi ole. Eikä tule olemaan. Olympialaisten taas olisi täytynyt ajatella yhteistyössä jotain muutakin kuin rahaa ja näkyvyyttä. (Enhän toki tiedä perimmäisiä syitä tälle omituiselle yhteistyölle. Arvailen vaan.)

 

Sitten taas on Esimerkiksi Levi’s, jonka brändi on selkeästi laadukas, kestävä ja yksinkertainen. Farkuista joutuu maksamaan hieman enemmän kuin Hennesin rievuista, mutta brändilupaus on kestänyt ja maksan mielelläni jatkossakin laadusta, jota Levi’s tarjoaa. Ei sillä, että Hennes lupaisikaan laadukasta tavaraa, toki sieltäkin tiettyihin tarkoituksiin löytyy tavaraa. Pidetään kiinni siitä mitä on luvattu, niin asiakas pysyy tyytyväisenä.

 

Brändin havaitsemisen laki

Yrityksen brändi kohdataan kuin toinen ihminen. Kuten ihminenkin, mielenkiintoinen brändi erottuu kadulla ominaisuuksiensa vuoksi. Itse kiinnitän huomiota esimerkiksi Adidas Originals -vaatteisiin. Aluksi suuret printit ja rohkeat kuosit osuivat mukavasti silmään. Nyt nuo kuosit tunnistaa selkeästi jo kaukaa, ennen logon spottaamista. Aluksi erottuva tyyli innoitti tutkimaan brändiä ja sai arvostamaan tuotemerkkiä.

 

Erottuminen → tunnistaminen → kohtaaminen → arvostaminen

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!