Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kohtaaminen

Kirjoitettu 06.10.13
Esseen kirjoittaja: Miikka Niininen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Kohtaaminen
Kirjan kirjoittaja: Jukka Tolvanen
Kategoriat: Yleinen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

 

Kohtaaminen kirjan Jukka Tolvaselta valitsin päävalmentaja Ulla Luukkaan vinkkinä ennen viimeisintä kontaktia. Ja valintahan oli hyvä. Kirja osui suoraan kontaktikerran aiheeseen.

Mutta ensimmäisenä mikä jäi päällimmäisenä kirjasta mieleen, konsepti selventävänä mallina ja sekin ihan sillä että olin valmistelemassa pitsausta rakettipäiville Tour De Filmin. Itsehän en ole TDF:än projektiryhmässä edes mukana, mutta käytän sitä nyt kumminkin esimerkkinä.

”Terminä konsepti tarkoittaa idean kuvausta kohderyhmälle niin, että he ymmärtävät sen.”

Konseptin nimi: Tour De Film

Insight: Suomalaisten vanhojen elokuvien kulttuuri on tyrehtymässä, ei ole tarjolla vanhanajan elokuva elämystä.  Tour de Film luo elokuvaelämyksen vanhan ajan elokuvan ympärille.

Ratkaisu: Tour De Film elvyttää vanhan ajan elokuvaperinnettä. Se tekee vanhoista elokuvista nostalgisen kokemuksen vanhemmille ihmisille, jotka ovat mahdollisesti nähneet näytettävän vanhan elokuvan jo nuorena poikana/tyttönä. Nuoremmille ihmisille TDF tarjoaa mahdollianhan uuden tutustua vanhanajan elokuvakulttuuriin.

Kiteytys: Kiertävä vanhanajan elokuvateatteri/ yksi elokuva sata kokemusta!

Itselle tämä malli avasi konseptin kiteyttämistä, ja konseptin luomisen merkitystä.

Toinen asia mistä Tolvanen puhuu kirjassaan paljon, että markkinoinnin kohderyhmää pitäisi ymmärtää. Street Hockeyn markkinointia tehdessä kohdistimme markkinoinnin lähinnä pelaajien hankintaan. Ajattelimme, että pääosa pelaajista olisi noin 18-25 vuotta vanhoja miehiä jolla suurimmalla osalla on jonkun näköistä jääkiekko taustaa, ja asuu Jyväskylä- Laukaa – Äänekoski – Jämsä akselilla. Totuus pelaaja ryhmästä oli noin 22-25 vuotta vanhoja miehiä ja joukkueista maksimissaan yksi kolmasosa oli Jyväskylän seudulta. Joten julisteiden levittäminen ei mielestäni pelaajien hankinnassa oikein toiminut, mutta varmaan auttoi keräämään yleisöä paikalle.  Ja markkinoinnissa suurinta osaa kumminkin näytteli sosiaalinen media ja siitä lähinnä vain ja ainoastaan Facebook ja facebookin tapahtuma sivu ja maksetut mainokset. Facebook mainonnalla mielestäni saavutimme hyvin kohderyhmäämme, parhaillaan yhden postauksen näki yli 3000 henkeä, mikä oli mielestäni ihan hyvä, vaikka vähän huonosti oli kohdennettu Keski-Suomen alueelle.

Mutta miten me ymmärsimme kohde ryhmäämme? Meidän ennakkokäsityksen mukaan osa joukkueista haki rentoa tapahtumaa, rentoa pelailua ja mahdollisuutta muutaman oluen naukkailuun, ja osa joukkueista tuli pelaamaan tosissaan, tavoitteena vain finaaliturnaus paikka. Ja mielestäni ennakko käsitykset näiltä osin pitivät paikkansa hyvin. Yksi asia meidän ennakkokäsityksistä ei sitten ollut samalla seinälläkään totuuden kanssa, eli odotimme tapahtumaan yleisöä reilusti. Mutta ainut ottelu, missä yleisöä oli, oli näytösottelu PHC JKL – Happee. Yksi asia millä olisimme saaneet ehkä enemmän ohikulkijoita jäämään seuraamaan tapahtumaa olisi ollut ne katsomot, mutta emme niitä hankkineet, koska kaupungin mielestä asiallinen vuokra kahdesta 60 hengen katsomosta viikonlopulle on päälle tuhat euroa,  joten jäi hankkimatta.

Mutta mitäs tästä kirjasta käytäntöön viedään:

  1. konseptin kirkastaminen! (tuotteistaminen tarkemmaksi)
  2. kohderyhmä analyysi ja segmentointi suurempaan osaan markkinoinnin ja myynnin suunnittelussa.
  3. mieti tarkkaan mitä asiakas haluaa.
  4. ja asiakkaalta voi jopa kysyä mitä se haluaa

 

Miikka Niininen

Osuuskunta Mittava Innovations

miikka(a)mittava.fi

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!