Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kohti kasvua!

Kirjoitettu 24.05.13
Esseen kirjoittaja: Sami Pääkkönen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Vaihda kasvuvaihteelle
Kirjan kirjoittaja: Jussi Autere ja Jukka Kotovirta
Kategoriat: 8.2. Yrittäjänä kasvun taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kaikki haluavat olla kaikessa menestyjiä

 

 

Kasvu on monella yrityksellä ja yrittäjällä mielessä. On toki moni joka ei liioin välitä kasvusta tai ainakaan sen suunnittelusta. Itseäni kiinnostaa tehokkaimmat ja nopeimmat kasvumahdollisuudet, niin ettei työn laatu tai yrityksen brändi heikkene.

 

Olemme pitäneet Aakun ja Jamin kanssa muutaman strategian katsauksen ja nyttemmin vakiinnuttaneet maanatain strategiapalaverin valmentajamme Heikin kanssa. Strategioissamme on ollut selkeänä suuntana toiminnan kehittäminen ja toiminnan kasvattaminen. Haasteina on ollut ehkä juurikin toiminnan suuntaaminen oikeaan suuntaan sillä olisihan se mukava olla joka alueella paras.

 

Kirjassa käytiin useampia varoittavia esimerkkejä siitä kun yritys on halunnut olla paras kaikessa ja koko kansakunnan käytettävissä. Todella macho ajatus, mutta todellisuushan on lähempänä tätä; yritys on keskinkertainen kaikessa ja kukaan ei tunnista sitä omakseen. Kirjan mukaan kasvun perusta on karttamallissa oman sijainnin ja suunnan tunnistaminen. Karttamalli ei sinällään ollut uusi, Heikki on siitä kertonut, mutta nyt sata sivua myöhemmin voisi sanoa jo hahmottavansa melko hyvin sen.

 

Kirjan tärkein sanoma onkin, että on mahdotonta olla erinomainen jokaisessa asiassa. Tärkeää on ajatella mihinkä kahteen markkinoiden tärkeimpään tekijään profiloidumme ja kuinka hoidamme kolmannen niin ettei meillä mene siihen resursseja muttemme myöskään menetä kilpailuetuamme sen vuoksi. Liitteessä 1, on tämä karttakolmio johon tulisi oma yritys ja kilpailuedut sijoittaa.

On hyvä valita myös kontrollipisteet joiden mukaan halutaan edetä. Tällä hetkellä AN on selvästi asiakaslähtöinen, se on meille ihan ykkösjuttu. Toiseksi haluamme olla markkinoiden laadukkain toimija. Kehitämme prosesseja koulutuksesta raportointiin ja tulosten jalkauttamiseen. Kuitenkin uskoisin, että olemme myös markkinoiden edullisimpia toimijoita. Vaikuttaisi siis, että juuri nyt saatamme olla matalan hapen alueella? Sijoitin meidän nykytilan punaisella ja suunnan läpinäkyvällä pallukalla. On varmaan mahdotonta olla samalla tuotteella sekä laadukas, edullinen ja asiakaslähtöinen. Mietinnän arvoista on kannattaako lähteä rakentamaan selvästi vielä edullisempaa tuotetta rinnalle jonka laadukkuus ei yltäisi nykyiselle tasolle.

 

Oman arvolupauksen kiteyttäminen ehkä vielä myyvempään muotoon on tulevaisuudessa ajankohtainen. Nykyinen slogan (menee myös arvolupauksesta) on Oikea näkökulma. Sinällään tuohan pitää paikkansa ja on erittäin hyvä mutta voisin kuvitella myös jotain hieman enemmän selittävää lupausta.

Liite 1:

TÄHÄN TULEE KAAVIO!

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!