Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kohti unelmaprojektia

Kirjoitettu 27.05.15
Esseen kirjoittaja: Noora Halttunen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Sateentekijä
Kirjan kirjoittaja: Jeffrey J. Fox
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tämä kirja valmisti minua syksyä varten. Koko kevään olen juossut projektista toiseen, hyppinyt hanttihommissa ja kerännyt rahaa kesää varten. Olen ottanu sen mitä on ollut tarjolla ja käyttänyt aikaani minua kiinnostamattomiin projekteihin. Ensi syksyllä aion tehdä päin vastoin. Kesän painan duunia vaunukahvilassani ja syksyllä keskityn siihen, mitä todella haluan.

Kun akatemia taas starttaa, luon heti itselleni tavoitteet. Tavoitteistani löytyy niin aikataulut, projektit, kuin asiakkaatkin. Aion luoda selkeän sotasuunnitelman, jota noudattamalla pääsen vihdoin tekemään unelmatyötäni. Sitä, mikä se tulisi olemaan, en vielä tiedä, mutta minullahan on koko kesä aikaa miettiä sitä vohvelia käännellessä.

Sateentekijä kirja auttoi minua paljon suunnitellessani, kuinka lähden asiakkaita hamuamaan ja kuinka saan heistä irti sen mitä haluan.

Kirjan alusta löytyvästä pienestä listasta sain heti ideoita toteutukseen:

 

– Hoida asiakkaita kaiken aikaa

-Kohtele asiakasta, kuten parasta ystävääsi

– Osoita asiakkaalle, mikä rahallinen arvo on kaikella sillä, mitä he saavat

 

Syksyllä tavoitteeni ei ole mennä myymään asiakkailleni välttämättä mitään tiettyä tuotetta vaan ideana olisi että saisin asiakkaista yhteistyökumppaneita, rahoittajia tms. Vaikka en projektiani vielä tiedä, uskon sen olevana lähempänä palvelua, kuin mitään konkreettista käsinkosketeltavaa.

 

”Sateentekijäksi ei synnytä. Sateentekijäksi tullaan”

 

Kirja oli kokonaisuudeltaan hyödyllinen ja sisälsi paljon hyviä esimerkkejä. Kaikkea en kuitenkaan aio viedä käytäntöön tulevissa projekteissani. Kysymys, johon sateentekijän tulisi aina osata vastata; miksi asiakkaan pitäisi ostaa juuri meiltä? Sateentekijän tulisi aina mennä asiakas edellä, asiakkaan toiveet ovat tärkeämmät kuin myyjän. Tulevassa unelmaprojektissani toivon kuitenkin, että omat toiveeni ovat samat kuin mitä asiakas haluaa. Haasteita tulee varmasti olemaan, sillä kun jotain todella tahdon, unohdan usein toisen osapuolen, sen joka palveluani lopulta käyttäisi.

Kohtele asiakasta, niin kuin haluaisit itseäsi kohdeltavan. Syksyn projektissani aion kiinnittää paljon huomiota tapaani myydä ja markkinoida. Usein toimin vain niin kuin minulle on feissarina opetettu. ”Älä anna oman mielipiteesi näkyä, vaikka olisit erimieltä tuotteesta, älä näytä sitä asiakkaalle.” Tuota ohjetta en enää aio käyttää. Itse asiakkaana haluaisin tietää mitä myyjä todella ajattelee, ja myyjänä en todellakaan halua enää myydä tuotetta jonka takana en seiso 100%.

Jotta tuleva projektini olisi minulle mahdollisimman mieluinen, aion ensin asettaa itseni asiakkaaksi. Avata silmäni ja korvani ja tarkastella maailmaa. Etsiä sitä jotain, mitä minä tarvitsisin tähän maailmaan. Jos tunnen, että maailma ei pärjää ilman tätä uutta keksintöäni, luon sen. Tällöin myös ymmärrän sateentekijässäkin tarkasti painotetut, asiakkaan pelot, toiveet ja rajoitteet. Käytän itseäni koekaniinina ja katselen kriittisesti jokaista liikettäni. Minun täytyy muistaa tutkia ja haastaa itseäni, enkä usko, että kysymystä MIKSI voisi esittää liian montaa kertaa.

Ensimmäiset steppini liittyen unelmaprojektiini löytyivät sateentekijä kirjan loppuosasta. Hauska työlista sateentekijän jokaiselle päivälle saa olla se alkuunpotkaisija, jonka jälkeen lähden viemään unelmiani eteenpäin.

 

1. Lähetä käsinkirjoitettu kirje

2. Leikkaa irti ja postita jollekkin mielenkiintoinen artikkeli

3. Juttele tyytyväisenä asiakkaasi kanssa ja kysy ketä muuta voisit lähestyä ja ehkä auttaa

4. Lähetä pieni kiitoslahja jollekkin, joka auttoi sinua suosittelullaan

5. Anna käyntikorttisi jollekkin, joka voi vaikuttaa asioihin

6. Lähetä lukijakirje päätoimittajalle lehteen, jota asiakkaasi lukevat

7. Täydennä postituslistaasi 15 nimellä

8. Jätä jonkun vastaajaan tehokas viesti

9. Sovi tapaamisesta

10. Soita asiakkaalle, josta et ole kuullut mitään kahteen vuoteen (muutan vuoteen)

Keskustele artikkelista

1 kommentti to “Kohti unelmaprojektia”

  1. Henry Vesin sanoo:

    Tuun syksyllä kysymään miten tää etenee.. 😉

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!