Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kohti uutta markkinatilaa

Kirjoitettu 14.05.14
Esseen kirjoittaja: S. Pohtola
Kirjapisteet: 2
Kirja: Sinisen meren strategia
Kirjan kirjoittaja: W. Chan Kim, Renée Mauborgne
Kategoriat: 1. Oppiminen, 4.6. Strategiakirjat

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Sinisen meren strategia, toinen tähän mennessä lukemistani strategiakirjoista. Päällimmäisenä mieleen jäi ajatus kehittää uusia liiketoimintamalleja, jotain uutta, jotain omaa. Kirja herätti ajattelemaan laatikon ulkopuolelta. Mitä jos ei pyrkisikään päihittämään kilpailijoita markkinoilla? Mitä jos kilpailijoiden merkitys jäisikin kokonaan pois ja markkinatila olisi uusi? Sinisen meren strategia kannustaa juuri tällaiseen ajatteluun, menestyäkseen on luotava uutta markkinatilaa, sinisiä meriä.

Perinteiseen strategiaan luottavat yritykset tapaavat painia samojen vanhojen ongelmien kanssa, pitäisi pystyä lohkaisemaan itselle riittävästi markkinaosuutta alati kiristyvän kilpailun keskellä. Ne vertaavat omaa toimintaansa aina muihin samalla alalla toimiviin ja kehittävät toimintaansa sen perusteella. Tällä tavalla voi toki pitää yrityksen hengissä ja pyrkiä pysymään olemassaolevassa asemassaan punaisessa meressä, mutta kun halutaan kasvua ja kehitystä, on keksittävä jotain uutta.

Sinisten merten luomisen keskiössä on arvoinnovaatio, se tarkoittaa sitä, kun yrityksen kustannusrakenne ja ostajan saama arvo kohtaavat. Eli yritys pystyy säästämään kustannuksissa, mutta samalla tuottamaan asiakkaalle sen ansaitsemaa lisäarvoa. Tässä tapauksessa arvon ja kustannusten välille ei synny valintapakkoa.

Tämähän kuulostaa paperilla oikein hyvältä, tehdään halvalla ja saadaan asiakkaat tyytyväiseksi. Käytännön toteutukseen löytyi vielä avustavia kysymyksiä, tässätapauksessa nimellä “Ratkaisevat neljä kysymystä”

1. Supista

2. Poista

3. Luo

4. Korosta

Näistä syntyy yritykselle uusi arvokäyrä.  “Differoinnin ja kustannusten välisestä valintapakosta on helpompi irtautua, kun toimialan strategisen logiikan ja liiketoimintamallin kyseenalaistaa näillä neljällä kysymyksellä”  Kun luovutaan turhista kustannuksista, jotka eivät nosta arvoa, päästään siihen, että voidaan korostaa niitä asioita, joita asiakkaat yrityksen toiminnassa oikeasti arvostavat. Samalla kun vielä luo jotain uutta, mitä muut eivät ole ennen tarjonneet, päästään siniselle merelle.

Mistä minä ja tiimini sitten löytäisimme oman sinisen meremme? Täytyy lähteä hakemaan vähän kauempaa kuin Onkapannu kahden sisätiloista, pelkkä Savelakaan ei todennäköisesti riitä. Markkinarajojen uudistamisen kuusi keinoa tarjoavat hyviä vaihtoehtoja kokeiluille, joista voisi löytyä saumaa omille tuotteille.

Keino 1: Usean toimialan tarkastelu

Keino 2: Toimialojen sisäisten strategisten ryhmien tarkastelu

Keino 3: Ostajaryhmien tarkastelu

Keino 4: Täydentävien tuotteiden ja palvelujen tarkastelu

Keino 5: Toiminnallisuuteen ja tunteisiin vetoavuuden tarkastelu

Keino 6: Eri ajankohtiin ulottuva tarkastelu

Itse olen huomannut näistä toimiviksi keinoiksi ainakin keinot yksi ja neljä. Aina kun on liikenteessä ja tekemässä milloin minkäkin alan töitä, oli ne sitten myyntiä, markkinointia tai ihan mitä vaan muuta, huomaa saavansa ideoita liiketoimintaan. Paikallaan ollessa  uusien liikeideoiden keksiminen tuntuu mahdottomalta, vaikka kuinka hyviä teorioita ja työkaluja olisi käytössä, niin ei niitä vain keksi kun istuu neljän seinän sisällä. Eniten idean raakileita lähtee ilmoille, kun on liikkeessä. Oli se sitten rakennushommien tekemistä ympäri Suomea tai Euroopan kiertämistä junalla, mutta tulos on sama. Kun pitää silmänsä auki ja vaikka vain vitsilläkin miettii, mitenhän tuonkin homman voisi tehdä paremmin tai helpommin, ideoita alkaa syntyä.

Ehkä parhaaseen tulokseen päästään, kun kehitellään näitä pieniä idean raakileita käyttäen apuna teorioita, joita esimerkiksi tämä Sinisen meren strategia tarjoaa. Päämääränä kun olisi kuitenkin kehittää sellaista toimintaa, millä pystyttäisiin elättämään itsemme kuitenkin samalla tekemisestä nauttien. Enjoyable business, niinkuin me Dynaamiassa tavataan sanoa.

Tällähetkellä meillä ei vielä asiakkaita kovin paljoa ole, mutta nykyisten lisäksi olisi löydettävä mahdollisimman paljon uusia, joiden kanssa voisimme tehdä yhteistyötä. Sinisen meren strategian mukaan olisi keskityttävä enemmän ei-asiakkaisiin, kuin olemassaoleviin. On siis pystyttävä luomaan mahdollisista asiakkaista asiakkaita. Tämä ei meidän tapauksessamme ole millääntavalla monimutkaista, mutta toteutuspuoli tuntuu edelleen haastavalta ja nihkeältä. Minulla on kuitenkin sellainen tuntuma, että kun syksyllä asiakasviikot pärähtävät käyntiin, Dynaamia on silloin -jääkiekkotermein, paremmalla jalalla liikenteessä!

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!