Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kohti vapautta ja sen yli.

Kirjoitettu 31.12.15
Esseen kirjoittaja: Aleksi Halsas
Kirjapisteet: 1
Kirja: 4 tietä vapauteen: Opas Tolteekki-intiaanien ikivanhaan viisauteen
Kirjan kirjoittaja: Don Miguel Ruiz
Kategoriat: 9. YPK:n ulkopuoliset

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tämä kirja eksyi käteeni kirjaston hyllyltä täysin sattumalta, lainaillessani, muita kirjoja samalla. Tarkoituksena ei oikeastaan ollut lukea kirjaa kokonaan, vaikka niin päädyinkin tekemään, vaan silmäillä kirjaa läpi ja katsoa olisiko siinä mitään kiinnostavaa. Kirja vei mukanaan ja parissa päivässä olinkin jo lukenut kirjan loppuun. Kirjahan kertoo siis Tolteekki-intiaanien sukupolvelta toiselle kulkeneista elämän ohjeista. Tolteekki-intiaanien ohjeet ovat kaikessa yksinkertaisuudessaan hyvin lähellä Dalai Laman ja Buddhalaisuuden opetuksia yleensäkin. Poikkeuksellisen kirjasta tekee se, että se on jäsennelty todella helposti luettavaksi ja ymmärrettäväksi. Ymmärtämisestä puhuminen on kuitenkin hyvin kyseenalaista, niin kuin sanonta kuuluu: ”If you are not enlightened you will missunderstand the scriptures and when you are enlightened you don´t need them anymore.” Tämä on yksi niistä paradokseista, joihin useasti viitataan aiheen tiimoilta, kuten myös se että egosta luopuminen on välttämätöntä, mutta jos haluat luopua siitä, niin toimit jo egostasi käsin, joka tekee siitä luopumisen entistä vaikeammaksi. Kehitystä ei siis voi tietyn pisteen jälkeen kiirehtiä, kaikki tapahtuu aikanaan.

Tolteekki-intiaanit puhuivat jakamastamme todellisuudesta kesyttämisenä ja planeetan unena, joka viittaa yhdessä jakamiimme uskomuksiin ja kulttuuriin, jotka määrittelevät elämäämme. Tässä on myös toki mielenkiintoinen linkki nykyiseen tieteen käsitykseen, jonka mukaan maailma ympärillämme on mielemme luoma aisti ärsykkeiden pohjalta. Tämä on todella mielenkiintoinen aihe, sillä vastaanottamamme aistiärsykkeet ovat vain pieni osa kokonaisuudesta. Valaistuneiden henkilöiden puhutaan nousseen jollain tavalla tämän ”mielen dualismin” yläpuolelle. Tolteekki-intiaanit puhuvat tästä sumentuneena peilinä: ”Minä olen Sumentunut Peili, koska näen itseni kaikissa teissä, mutta me emme tunnista toisiamme välissämme olevan sumuverhon vuoksi. Tämä sumu on Unta, ja peili olet sinä, unennäkijä.” Mielenkiintoisen tästä keskustelusta tekee se, että planeettamme unen tarkoitus on oikeastaan vain ihmisten kesyttäminen. Kuten Anthony De Mellokin sanoo, ihmiset haluavat kärsiä, he eivät oikeasti halua olla vapaita kärsimyksistä. Ja ne jotka kärsivät, eivät halua kärsiä yksin, he haluavat jakaa kärsimyksensä muiden kanssa. Sillä muiden kärsimyksen näkeminen lievittää tuskaa, ihmiset kaipaavatkin helpotusta, eivät parannusta. Nämä väitteet eivät toki ole millään tavalla faktaa, mutta oman kokemukseni perusteella ne pitävät täysin paikkansa. Vaatii suunnatonta rohkeutta tai jopa pelottomuutta, edes uskaltaa toivoa kärsimisen loppumista.

Kuuntelin eilen Paul Chekin puhetta Youtubesta, jossa hän viittasi myös tietoisuuden tasoihin. Ei tuo teoria Paul Chekiltä alun perin kyllä ole, mutta joka tapauksessa. Teoria tuki kuitenkin käsitystäni siitä, että tie henkisyyteen täytyy mennä rationaalisuuden kautta ja Paul Chekin arvion mukaan 60% ihmisistä eivät ole vielä rationaalisuuden tasolla. Tämä ei ole hyvä, eikä huono asia, mutta tämä antaa perspektiiviä siihen mikä määrittelee kulttuurimme. Jokainen lapsi kasvaessaan oppii tiettyihin ajatus ja toimintamalleihin, jotka hän saa ympäristöstään, riippumatta siitä halusiko hän sitä vai ei. Kasvaessamme meille tulee kuitenkin mahdollisuus muuttaa näitä sopimuksia, joita olemme tehneet itsemme kanssa. Tämä vaatii tietenkin ensiksi sitä, että tulemme tietoiseksi sopimuksista(joku voisi kutsua tätä ohjelmoinniksi), joita haluamme muuttaa. Tolteekki-intiaanit käyttivät tähän neljää sopimusta, joiden kautta voi luoda itselleen uuden, paremman unen. Se on edelleen uni, mutta paljon mielummin sitä on mieluisassa unessa, kuin painajaisessa.

Ensimmäinen sopimus: Käytä sanojasi puhtaasti.

Kyseinen sopimus tarkoittaa mielestäni pitkälti samaa, kuin sanonta: ”Move out of love, not from fear.” Tolteekki-intiaanien sanonta korostaa kuitenkin sanojen voimaa ja hyvä esimerkki tästä löytyy Saksasta. Muuan mies eli Saksassa muutamia vuosia sitten ja ohjaili koko kansaa sanojensa voimalla. Kokonaista älykästä länsimaalaista valtiota, vain sanojen voimalla, niin voimakkaita sanat ovat. Ihmismieltä voisi kuvailla kasvualustana, kaikki uudet ajatukset, mielipiteet ja käsitykset ovat siemeniä. Tämä Saksalainen mies oli mestari istuttamaan pelon siemeniä ihmisten mieleen ja menestyksekkäästi aiheutti valtavasti tuhoa ympärillään. Puhun siis Adolf Hitleristä, kenenkään ei ollut pakko uskoa Hitleriä, mutta ongelma on siinä, että pelon siemenet menestyvät ihmismielessä valitettavan usein. Tästä tullaankin, ehkä demokratian suurimpaan ongelmaan. Tarvitaan vain 51% väestöstä, jotta voidaan ohjailla koko kansaa. Argumenteilla, joilla tämä saavutetaan ei ole mitään merkitystä ja kun suurin osa kansasta ei ole vielä rationaalisuuden tasolla, lopputulos on mikä on. Tilanne ei todellakaan ole muuttunut Natsi-Saksan ajoista juurikaan, rationaalisilla argumenteilla ei ole edelleenkään juurikaan jalansijaa poliittisessa keskustelussa. Rasistiksi leimaamisen pelko on yksi lukuisista asioista, joka estää rationaalisen keskustelun politiikassa. Esimerkkinä tästä ruotsin tilanne, joka on noussut muutamassa vuosi kymmenessä koko maailman raiskaustilastojen kärkeen. Toki todellisuudessa Lähi-idän maissa tapahtuu varmasti paljon enemmän raportoimattomia raiskauksia, kuin Ruotsissa, mutta se ei silti poista mahdollisuutta vertailla Ruotsin sisäisiin tilastoihin. Vaikka Donald Trump ei kaikkia miellytäkkään, on hän tekemässä Amerikassa suurta työtä ja osoittamassa, että mediaa ei tarvitse pelätä, joka on suuri askel kohti rationaalista keskustelua.

Palatakseni vielä ensimmäisen sopimuksen määrittelyyn: ”Englannin kielen puhtautta ja moitteettomuutta merkitsevä sana impeccable on lähtöisin latinan kielen sanasta pecatus , joka tarkoittaa ”syntiä”. Sanan ensimmäinen tavu im merkitsee ”ilman”, joten impeccable tarkoittaa siis ”synnittömyyttä”. Eri uskonnoissa puhutaan paljon synnistä ja syntisistä. Mietitäänpä kuitenkin, mitä synnin tekeminen todella tarkoittaa. Syntiä ovat kaikki ne tekosi, jotka sotivat itseäsi vastaan.” Kyseinen synnin määritelmä toistaa pitkälti Oshon, De Mellon ja Eckhart Tollen opetuksia ja onkin mielestäni hyvin voimakas. Tästä joku voisi toki vetää johtopäätöksen, että sittenhän voin sanoa mitä tahansa kelle tahansa, mutta kokeilamalla selviää, että tällöin teette vain itsellenne hallaa. Ainakin oman kokemukseni pohjalta. Pelkästään tämä yksisopimus vie jo käsittämättömän pitkälle, koska jos pitäytyy käyttämään sanoja puhtaasti, muiden kurjuus ei enää voi vaikuttaa sinuun. Selventääkseni vielä, tarkoitan sanojen käyttämisellä myös sitä kuinka puhut itsellesi.

Toinen sopimus: Älä ota mitään henkilökohtaisesti

Loput kolme sopimusta oikeastaan vain heijastavat ensimäistä sopimusta. Ne kuitenkin tekevät asiat huomattavasti helpommiksi ymmärtää. Kuvitellaan tilanne, että kävelet kadulla ja ventovieras henkilö sanoo sinua yhtäkkiä typeräksi. Sinulla on kaksi vaihtoehtoa, voit ottaa asian henkilökohtaisesti ja miettiä: Miksi hän sanoi noin? Miten hän on tullut tuollaiseen johtopäätökseen? Olenko oikeasti tyhmä? Itse otan väitteet ainakin usein henkilökohtaisesti ja tämähän vaatii sitä, että pitää kyseisiä väitteitä totena. Sillä hetkellä kun hyväksyy väitteen niin myrkky leviää ja istuttaa siemenen mieleesi. Voit toisaalta olla ottamatta asiaa henkilökohtaisesti ja sivuuttaa koko väitteen, tämä vaatii kuitenkin valtavaa itsevarmuutta ja luottamusta itseensä. Tähän liittyen 50 billion dollar man, eli Dan Pena sanookin: ”Lack of success is a self-esteem problem.” On kuitenkin todella haastavaa jättää ottamatta asioita henkilökohtaisesti, joten oleellista on myös se antaako siemenen kasvaa suureksi puuksi. Olen addiktioiden kohdalla huomannut, että jos niin sanotusti rupeaa ”viihdyttämään ajatusta” joka liittyy addiktioon, käy homma todella vaikeaksi, tahdon voimaa ei ole loputtomiin. Esimerkiksi tupakan kohdalla keskustelu, poltanko vai enkö polta. Kysymys on ennemminkin siitä, että ei käy keskustelua ollenkaan, eikä anna tupakkaan liittyville ajatuksille mitään sijaa. Jotkut tutkijat ovat tästä havainnosta tehneetkin johtopäätöksen, että mieli ei ymmärrä sanaa ”ei”, tietyllä tavalla paikkansa pitävä väite, joskin aika suppea sellainen.

Kolmas sopimus: Älä oleta mitään

Legendaarinen lausahdus markkinoinnin ja myynnin kirjoistakin. Olettamukset ovat siis asioita, joiden uskomme olevan totta, mutta jotka eivät perustu tosi asioihin. Oletamme, että toiset toimivat tavalla taikka toisella ja mikäli he toimivatkin mielestämme ”väärin” reagoimme lähettämällä heille myrkyllisiä tunteita sanojemme muodossa. Oletukset luovat suurta hälyä tyhjästä ja itse näkisin, että tämä korostuu erityisesti ihmissuhteissa. Luomme kaikista henkilöistä tietynlaisen kuvan itsellemme, erityisesti tämä korostuu vielä parisuhteessa. Ja sitten uskottelemme itsellemme, että tuo kuva on totta ja kun se sitten jossain vaiheessa järkkyy, niin se aiheuttaa suunnatonta surua ja kuohuntaa. Tämä aiheutuu pitkälti siitä, että ihmiset eivät ole käyttäneet sanojansa puhtaasti, eivätkä ole puhuneet haluista ja tarpeistansa alusta saakka rehellisesti täysin avoimesti. Siihen, kuinka puhtaasti muut käyttävät sanoja, et voi kuitenkaan juurikaan vaikuttaa, mutta omien olettamuksien tekemiseen taas voit. Joten mikäli pystyt käyttämään sanojasi puhtaasti, on parempi keskittyä siihen, että ei oleta mitään, kuin muiden korjaamiseen.

Neljäs sopimus: Tee aina parhaasi

Tämän toteuttaminen helpottaa huomattavasti aikaisempien sopimuksien sisäistämistä ja on ehkä se suurin salaisuus menestykseen. On hyvä muistaa, että oma parhaasi, kuitenkin muuttuu jatkuvasti tilanteen mukaan. Mikäli olet innostunut jostain asiasta ja kokoajan flow tilassa, sinun parhaasi on huomattavasti parempi, kuin parhaasi asiassa, joka sinua ei kiinnosta pätkän vertaa. Mikäli tekee aina parhaansa, huomaa kuitenkin hyvin nopeasti, että mikä itseä kiinnostaa ja mistä innostuu. Tämän olen ainakin itse huomannut. Tässä ”joululomalla” olen taas ymmärtänyt, että oma parhaani on niin paljon parempi niissä asioissa, joista pidän ja joihin löytyy oikeasti sisäistä motivaatiota, että se tuntuu kuin melkein vaivattomalta, kuin menisi vain virran mukana. Toisaalta muiden asioiden tekeminen tuntuu sitten, kuin uisi vasta virtaan. Maailma ei ole mustavalkoinen paikka ja molempia tarvitaan, kyse on ehkä ennemminkin siitä suhteesta. Jos en viimeisen vuoden aikana kokenut tuota flow tunnetta töissä, kuin kerran tai kaksi satunnaisesti, niin jokin on TODELLA PAHASTI METSÄSSÄ. Ja ulkoisesti asioiden puskeminen ei todellakaan auta.

Uusi uni

Näiden lupauksien avulla voi siis saavuttaa uuden unen, joka on kuin taivas maan päällä. Ehkä jopa se taivas, josta Jeesus puhui, mene ja tiedä. Kirja oli kokonaisuutena kyllä todella kiehtova ja herätti paljon ajatuksia, myös sen suhteen että kuinka paljon on järkevää lukea. Sillä huomasin parin viikon jälkeen lähes kaiken kadonneen mielestäni, mutta näin esseetä kirjoittaessa asiat toki palautuivat nopeasti mieleen ja varmasti vaikuttavat alitajuisesti kokoajan, vaikken sitä huomaisikaan.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!