Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kolme pointtia tehokkuuden lisäämiseen.

Kirjoitettu 08.12.15
Esseen kirjoittaja: S. Pohtola
Kirjapisteet: 3
Kirja: Mitä on liiketoimintaosaaminen
Kirjan kirjoittaja: Juha Näsi, Kari Neilimo
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

 

 

 

Tähän asti huonekaluliikettämme on johdettu pitkälti fiilispohjalta, on menty intuition varassa. Olen kuitenkin alkanut miettiä, kuinka kauan tämä periaate voi toimia ja mihin pääsisimme jos johtamisessa olisi jonkinlainen tarkempi strategia. Omasta mielestäni homma on rullannut hyvin ja tulostakin syntynyt siihen nähden, että töitä on tehty opiskelun ohessa ja hyvin vähäisellä aiemmalla kokemuksella. Jokapäivä oppii uutta, kun lähtee vain tekemään.

On luotettu siihen, että tekemällä paljon asioita, tekee seassa myös oikeita asioita. Virheitäkin tulee, mutta ei anna sen häiritä.

 

Kuitenkin mielenkiinto nopeampaan ja tehokkaampaan kehittymiseen ja kasvuun on olemassa, niin olemme alkaneet ottaa pieniä askelia kohti järjestelmällisempää johtamista. Ensimmäinen esimerkki on luvuilla johtaminen. Ensimmäisenä vuonna Tiimiakatemialla luin Pekka Herlevin elämänkerran – Koneen Ruhtinas. Siinä ihmettelin sitä, miten johtaminen voi toimia sillä periaatteella, että toimitusjohtajalle tuodaan päivittäin luvut jokaisen osaston toiminnoista, myynnistä, tuotannosta, asiakkaista. Niitä analysoimalla sitten viedään yritystä eteenpäin.

 

Nyt olen kuitenkin saanut itsekin ajatuksesta kiinni ja luvuilla johtaminen on noussut välttämättömäksi. Esimerkiksi kun mitataan liikevaihtoa, asiakasvirtoja, markkinointiin käytettyä rahaa ja asiakkaiden ostoprosenttia, saadaan ulos tietoa josta nähdään mihin asioihin tulee keskittyä. Totta kai voi tehdä kaikkia asioita vähän sieltä täältä, mutta keskittymällä oikeisiin asioihin voidaan tuloksiin päästä huomattavasti nopeammin. Esimerkiksi jos ongelmana on heikko myynti, lukuja tarkastelemalla voidaan heti sanoa onko ongelmana asiakkaiden vähäinen määrä vai ongelma myyjän myyntitaidoissa. Päästään siis heti kiinni asian ytimeen ja korjaamaan oikeita asioita.

 

Toinen asia, mihin on pitänyt viimeaikoina kiinnittää enemmän huomiota kuin aikaisemmin on logistiikka. Kun kaupankäynti on pitkälti kiinni kappaletavaran liikkuvuudesta ja saatavuudesta, logistiikan on toimittava. Sillä ei ole suurta merkitystä jos tavaraa liikutellaan pieniä määriä. Mutta meilläkin alkaa kuukausitasolla liikkumaan satoja kuutioita huonekaluja, puhutaan jo sellaisesta määrästä, että sen tehottomaan liikutteluun saadaan menemään tuhottomasti aikaa vaivaa ja rahaa. Yksinkertaisia vinkkejä, mitä itse olen huomannut tarpeelliseksi:

1. Aja vain täysiä kuormia

  1. Suunnittele ajot niin, että myös paluukuormaan on tavaraa
  2. Pidä kalusto ja varasto kunnossa ja siistinä

4.Älä liikuttele tavaraa turhaan pitkiä matkoja

 

Nämä samat asiat näyttävät pätevän myös suuremmissa yrityksissä. Kirjassa ”Mitä on liiketoimintaosaaminen” käytettiin esimerkkejä mm. Kalmarin rahdinkäsittelylaitteiden valmistajasta sekä kuljetusliike Matti Janhunen Oy:stä.

 

Kalmar on keskittänyt toimintonsa oman kokoonpanolinjan välittömään läheisyyteen. Myös alihankkijoiden toimipisteet löytyvät lähes samasta pihapiiristä kokoonpanon kanssa, joten tuotteita ei tarvitse kuljetella ympäri maita saadakseen koneen kasaan. Tämä on ihan järkeenkäypää varsinkin, kun raskasrakenteisten koneiden osat ovat suuria ja painavia.

Kalmarilla siis on vältetty turhaa rahdin liikuttelua ja säästetty aikaa sekä rahaa.

 

Kuljetusliike Janhusella oli myöskin toiminnot keskitetty samalle alueelle, joten kokonaisuuden hallinta on helpompaa. Lisäksi Matti Janhunen painotti huoneentaulussaan, että kalusto on pidettävä kunnossa ja siistinä. Tämä siksi, että varmuus liikkeellelähtökyvystä säilyy ja siisti kalusto tienpäällä myös antaa tiettyä kuvaa yrityksen toiminnasta.

 

Kolmas esimerkki toimivasta strategiasta on nopea kasvu hyödyntäen verkostoa. Mitä on liiketoimintaosaaminen – kirja esittelee ABC liikennemyymäläketjun rakentamista. Nerokas innovaatio yhdistää polttoainemyynti, market kauppa sekä ravintola- ja jopa majoituspalvelut. Tämä on Suomessa lähtenyt leviämään kulovalkean tavoin ja kansa on ottanut ABC asemat omakseen. Kirjassa kuitenkin avattiin tärkeimpiä tekijöitä, mitkä ovat mahdollistaneet ketjun nopean laajenemisen ja oikeiden markkina-alueiden löytämisen.

 

ABC – liikennemyymälöiden taustalla on valtavan suuri SOK osuuskauppa, eli S-Ryhmä. Tämä takasi laajat, valmiit verkostot ja osaamisen ravintola, hotelli ja päivittäistavarakaupan puolelta. He hyödynsivät verkostojen paikallistuntemusta oikeiden sijaintien löytämiseksi ja suuret ABC asemat onkin sijoitettu vilkkaasti liikennöityjen pääväylien varteen. Samalla ne kuitenkin palvelevat myös taajama-alueiden asukkaita. SOK on pystynyt hyödyntämään valmista suurta brändiään ja ison ketjun etuja ostoissa, kun on pystytty ostamaan suuria määriä kerralla sopivaan hintaan. Lähtökohta on siis ollut huomattavasti helpompi kuin tyhjästä lähteä tekemään.

 

Itse olen miettinyt liikkeemme laajentamisen kannalta, että valmista suurta brändiä meillä ei ole, eikä isoa konsernia joten jäljelle jäävät verkostot. Tampereen myymälän tiimi löydettiin Tiimiakatemian / proakatemian verkostosta, joten sekään ei ihan tyhjästä nykäisty. Lisäksi olemme käyneet keskusteluja kolmannen liikkeen rakentamisesta ja siihenkin löytyisi tekijöitä omasta verkostosta. Uskon, että se on ainut tie millä tässä asiassa pystytään etenemään. Jos lähtee työvoimatoimistosta yrittäjää etsimään, niin uskoisin että aikaa kuluu tuhottoman paljon.

 

Nämä askeleet ovat omalla listallani seuraavia, kun mietitään liikkeemme johtamista ja kasvunhakuisuutta. Ei pidä haukata liian suurta palaa kakkua kerralla, tehdään se mitä pystytään ja lisätään vähän faktoihin perustuvaa johtamista mausteeksi, niin eteenpäin mennään.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!