Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Koneen Ruhtinas

Kirjoitettu 24.05.13
Esseen kirjoittaja: Timo Kasurinen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Koneen Ruhtinas - Pekka Herlinin elämänkerta
Kirjan kirjoittaja: John Simon
Kategoriat: 3. Yrittäjyys, 3.1. Yrittäjien elämänkertoja ja yritysten historioita, 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Pekkaa etsimässä

Pekka Herlin kuka mitä häh? Poimin tämän kirjan mukaan, kirjastosurffailessani koska muistin joskus jonkun tätä hämärästi suositelleen. No ei nyt ihan niinkään, päätin ottaa vaihtelua tiukkaan asiatekstiin ja rentoutua kirjan parissa, sillä tykkään lukea elämänkertoja.

 

Kirja olikin positiivinen yllätys siihen nähden etten tiennyt ennen tätä Pekan kuin nimeltä, mutta kyllä se vaan on ollut hieno ja häiriintynyt mies. Kaiken tämän lisäksi vielä innovoija ja kunnon peluri (ainakin bisnes elämässä). Pekaa luotsasi Kone Oy:n keskikokoisesta perheyrityksestä yhdeksi Suomen ensimmäisistä kansainvälisistä suuryrityksistä. Hän ymmärsi sen, että markkinatalous on tukalin juuri keskikokoisille firmoille ja niiden on joko pakko kasvaa, tai kuolla pois.

 

Luu kurkkuun

 

Kirjan ensimmäinen kohtaus on kuin elokuvasta. Pekka valmistautuu neuvottelemaan kilpalevan Ruotsalaisyrityksen ASEA:n ostamisesta. Tässä täytyy ymmärtää, että ASEA:n markkinaosuus pohjoismaissa oli paljon isompi kuin Kone Oy:llä. Pekkan päätöstä pidettiinkin pitkään aivan pähkähulluna (kuten myös miestä yleensäkin). Pekka ei kuitenkaan muita kuunnellut, Pekka ei nöyristellyt. Hänellä oli visio, kasva tai kuole. Pekka tiesi että jos hän ei tee aloitetta, voi pöydät olla muutaman vuoden päästä toisinpäin.

 

ASEA ostettiin ja tuotanto kymmenkertaistettiin uusilla tehtailla. Hyvinkin pian epäilijät tukkivat suunsa ja Kone lähti aivan uuteen nousuun. Sillä oli nyt hallitseva osuus Pohjoismaiden markkinoista. Yksi mies ei sotaa kaipaa, mutta nyt tehdäänkin bisnestä. Näin Pekka varmaan ajatteli, sillä hänen mielikuvituksensa ei loppunut pohjoismaihin.

 

Kone jatkoi yritysostojaan ja ennen pitkää Eurooppa oli vallattu, lopulta koko maailma. Koneesta oli verrattain lyhyessä ajassa kasvanut laajasti verkostoitunut monikansallinen yritys. Mutta miten Pekka, yksi mies, teki sen mihin kukaan ei vielä ollut Suomessa pystynyt?

 

Riski-Pekka?

 

Riskinottokyky, joku voisi sanoa. Se on totta, Pekka otti riskejä mutta uhkapelaaja hän ei ollut. Paljonko Koneen menestys oli kiinni tuurista? Ei se ollut. Ulkopuoliselle päättömältä näyttävät kaupat olivat joka ikinen tarkasti harkittuja riskejä. Yhtään liikettä ei tehty mielenjohteesta, vaan ne olivat pitkän kartoittamisen ja kehittämisen tulosta.  Kirjaa lukiessa tuntui myös, että Herlin näkisi 10 vuoden päähän täydellisesti mitä tuleman pitää. Hänellä oli niin laaja kokonaiskuva asioista, että muiden oli vaikea sulattaa hänen visoitaan. Ennen pitkää epäilykset kuitenkin hälvenivät.

 

Pekka ei tehnyt päätöksiä yksin, vaan hän oli koonnut huipputiimin ympärilleen. Tässä seuraava hänen menestymisensä salaisuus. Hän houkutteli ympärilleen ihmisiä, jotka pystyivät tukemaan huikeita visioita, joita hän seinälle maalaili. Pekka osasi lukea ihmisten vahvuudet ja hän oli mestari sijoittamaan eri persoonat oikeisiin tehtäviin. Koneella oli Pekan aikaan tiivis ydintiimi joka ruokki toinen toisiaan. Tässäkään ei siis ollut kyse tuurilla löydetyistä luonnonlahjakkuuksista, vaan kyvystä tuoda ihmisistä heidän paras puolensa esille.

 

Alaiset kunnioittivat Pekkaa. Hän oli todistanut olevansa vähemmän pähkähullu ja enemmän visionääri. Lisäksi Pekan työmoraali oli omaa luokkaansa, vaikka myöhempinä aikoina alkoholi saattoikin hieman karkailla. Pekka ei nöyristellyt, mutta oli silti nöyrä. Esimerkin asetettuaan hän vaati alaisiltaa samaa, ei yhtään enempää tai vähempää.

 

International Entrepreneurship

Pekka ymmärsi, että Suomi ei riittänyt koneelle jos se halusi elää ja kasvaa. Alusta alkaen hän teki strategioita kansainväliselle vesille ja kaikki päätökset pyrkivät tähän päämäärään. Tälläinen organisaation johtaminen oli -70 luvun Suomessa täyttä hepreaa ja välillä tuntuu että näin on edelleenkin pk-yritysten keskuudessa.

 

Täytyy kuitenkin sanoa että Herlinillä oli Suomalaisille epätyypillinen voitontahto ja karismaa kohdata ihmisiä. Laajenemisessa auttoikin ennen kaikkea Herlinin henkilökohtaiset suhteet ulkomaille. Hän pystyi henkilökuvallaan menemään sinne mistä muut yritykset vain haaveilivat.

 

Henkilökuva

Pekan esiintyminen oli hyvin erottuvaa ja tämä loi hänelle vahvan henkilöbrändin. Mediassa hänestä puhuttiin Suomen karismaattisempana yritysjohtajana ja ansaitusti. Liiketapaamisessa hänellä oli erikoinen tyyli olla hiljaa lähes koko tapaamisen ajan ja tarkkailla tilannetta kunnes lopulta hän avasi suunsa ja tyhjensi pöydän peruttamattomalla päätöksellä.

 

Loppua kohden valtava paine alkoi kuitenkin viedä veronsa. Alkoholin käyttö riistäytyi käsistä ja naukkailu alkoi jo hyvissä ajoin päivällä. Julkisesti Pekka piti brändiään yllä menestyvänä johtajana, mutta valitettavasti koti oli hänelle paikka purkaa paineet. Pekan taloudessa asuneet ihmiset kuvailivat häntä kotiympäristössä lapseksi josta piti pitää huolta. Suomalaiseen tapaan kukaan ei kuitenkaan puhut perheen asioista ulkopuolelle ja tilanne äityi todella pahaksi loppua kohden.

 

Herääkin kysymys: Jos tämä on menestymisen hinta, haluatko maksaa sen?

 

Timo Kasurinen

osuuskunta Mittava Innovations

+358 400 445 534

timo@mittava.fi

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!