Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kristoffer Lawson 4.0

Kirjoitettu 23.11.19
Esseen kirjoittaja: Mia Hyötyläinen
Kirjapisteet: 1
Kirja:
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: 7.4. Tulevaisuuden mahdollisuudet, 9. YPK:n ulkopuoliset

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kristoffer Lawson piti meille tehokkaan kahden tunnin setin aiheesta käyttäjäkokemus verkkosivustoilla. Aihe sattui olemaan hyvin ajankohtainen tiimillemme, sillä nettisivut olivat juuri silloin työn alla ja Lawson antoi hyviä vinkkejä konkreettisesti mitä muuttaa.

Meille nykypäivän nuorille monet asiat ovat jo itsestäänselvyyksiä, kun puhutaan nettisivustoista. Osaamme liikuttaa hiirtä tietylle nappulalle ja painaa sitä tai osaamme valita jotain sivustolta klikkaamalla ja tehdä sille jotain. Kuitenkaan kaikilla ihmisillä se ei ole niin automaattista. Ja kun tarpeeksi pitkään touhuaa tietyn asian kanssa, tulee helposti itse sokeaksi sille ja itselle kaikki on automaattista. Esimerkiksi jos tarpeeksi pitkään rakentaa itse nettisivuja, on käyttö todella simppeliä. Tulee siis muistaa ajatella boksin ulkopuolelta ja asettua uuden käyttäjän saappaisiin.

 

                      Toimintakehotukset eli targetit

Lawson painotti paljon toimintakehotuksen eli targetin merkitystä. Jos sivustolta halutaan yhteydenottoja paljon, on toimintakehotuksen oltava iso, selkeä ja liikkumaton. Esimerkiksi meidän omilla nettisivuillamme on ”Tutustu meihin”- toimintakehotus, koska haluamme asiakkaan tietävän ketä olemme ja mitä teemme. Toimintakehotuksia on oltava mahdollisimman vähän, jotta ne ovat selkeitä. Esimerkkinä hän käytti Applea. Puhelimissa on ainoastaan yksi näppäin näytössä. Se on selkeä ja simppeli. Käyttäjä oppii nopeasti, että sitä painamalla pääsee aina aloitusnäyttöön. Se on yksi syy, miksi Apple on niin suosittu.

Apple tajusi myös kehittyessään zoomaamisen keinon kahdella sormella ja näin sai markkinoille etumatkaa.

 

                      Pop up-mainokset

Monilla verkkosivustoilla käytetään pop up-mainoksia. Kun asiakas siirtyy sivustolle, hyppää jossain vaiheessa uusi ikkuna näytölle, joka kehottaa tilaamaan uutiskirjeen saadakseen alennuksen. Ne ovat toki tehokkaita asiakkaan sitomiskeinoja, mutta myös tehokkaita vaihtamaan asiakkaan fiiliksen. Itse esimerkiksi ärsyynnyn, kun näytölle hyppää mainos samalla kun olen selaamassa verkkokaupan vaatteita. Pop up’ia suunnitellessa on myös hyvä pitää mielessä aika. Hyppääkö pop up heti sivustolle tullessa, vai viisi minuuttia siellä asiakkaan vietettyään.

Verkkosivustoa muokattaessa on hyvä tehdä pieniä muutoksia kerrallaan, kuin yksi iso, jotta asiakkaat eivät hämmenny liikaa. Navigointipalkkia muutettaessa kannattaa muistaa ihmisen lihasmuisti. Vakituiset käyttäjät muistavat jo, että mistä tapahtuu mitäkin, joten järjestystä ei kannata muuttaa useasti.

 

                      Nettisivujen estetiikka

Nettisivuilla on tärkeää olla värioppi ja estetiikka kunnossa. Voi olla hyödyllistä käytättää nettisivuilla bottia, joka kertoo mihin ihmiset kiinnittävät huomionsa. Esimerkiksi keltainen väri targettina erottuu sinisestä paljon tehokkaammin kuin vihreä. Korostusvärejä kannattaa käyttää kuitenkin hallitusti, jottei sivustosta tule liian räikeä. Joskus taustakuva sivustolla toimii, joskus ei. Näin ollen on hyvä muistaa, että jättää tarpeeksi hengitystilaa eli valkoista sivustolle.

Yrityksen logo on hyvä olla peruutusnappulana sivustolla. Esimerkiksi tiimimme Gravin sivustolla aina logoa painettaessa pääsee takaisin etusivulle. Tämä tuo selkeyttä.

Linkit sivustolla kannattaa miettiä tarkkaan. Lawson selitti hyvin, että joillakin sivustoilla osaa linkkiä klikatessa avautuu täysin uusi sivu, kun taas osaa klikatessa tarkentava teksti avautuu samalle sivulle. Tämä voi olla hämäävää asiakkaalle, joten kaikki tulee suunnitella tarkkaan.

 

                      EU:n lainsäädäntö

Uusien nettisivujen on oltava optimoidut, jotta ihmiset keillä on hermostosairauksia tai ovat sokeita, pystyvät käyttämään sivuja ongelmitta. Lawson informoi meitä asiasta, sillä uudet sivut täytyvät olla optimoituja ja vanhojen viimeistään ensivuoden syyskuuna. Tässä voisi olla markkinarakoa, sillä en ennen tätä tiennyt edes asiasta.

 

___________________________________________________________________________

 

Tiivistettynä Lawsonin setti oli todella tehokas ja veimme heti opit ja kopit käytäntöön. Hän kävi tsekkaamassa sivumme ja antoi heti korjausehdotukset. Se oli todella hyödyllistä ja ehdottomasti tulemme käyttämään näitä seuraavissa asiakastöissä ja projekteissa.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!