Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kristoffer Lawson 4.0

Kirjoitettu 22.12.19
Esseen kirjoittaja: Arttu Hietala
Kirjapisteet: 1
Kirja:
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kristofer Lawson. 4.0

 

Tiimiakatemialla järjestettiin viimisen kerran 4.0, jossa puhujana oli Kristoffer Lawson, nettisivujen käyttäjäkokemuksesta. Aihe oli itselleni tuttu ja odotin Kristofferin settiä hyvällä mielenkiinnolla.

 

Kristoffer aloitti puheensa kertomalla, että nettisivuilta poistuu 80% samantien, jos ne eivät toimi kunnolla tai ovat hitaat. Hän myös kertoi yrityksen arvon laskemisesta ja liidien vähentymisestä huonoilla sivuilla. Nämä ovat faktoja, mitä itsekkin olen huomannut. Tässä kohti Kristoffer olisi voinut käydä paremmin läpi, mitä ratkaisuja ja keinoja sivujen parantamiseen on, kun pelkästään Googlen kehittämä Insights, josta pystyy tutkimaan, miten hyvän käyttökokemuksen sivut antavat tällä hetkellä.

 

Seuraavaksi Kristofferin väite oli, että nettisivun tärkeimmät kohdat ovat sivujen nurkissa. Käyttäjät suuntaavat kohteen ensiksi sinne ja siellä täytyisi olla paljon värikkäitä vastaväreillä aseteltuja ’’Call-to-action’’ painikkeita, joista siis konkreettisesti tapahtuisi jotain, jolloin asiakkaan tarve ratkeaisi myös yritykselle. Nettisivuissa on myös tärkeässä osassa dialogi ja tarinallistaminen. En ihan täysin allekirjoita Lawsonin väitettä. Olen paljon tutkinut asiakkaiteni nettisivuja ja landing pageja digimarkkinoinnin puitteissa, Hotjar sovelluksella. Hotjarin avulla voit nähdä mitä käyttäjät tekevät sivustollasi ja sen jälkeen optimoida käyttäjäkokemuksen löytämäsi perusteella. Hotjar tarjoaa laajan valikoiman erilaisia työkaluja, joiden avulla voit analysoida kävijöittesi käyttäytymistä sivustolla. Olen huomannut palvelua käyttäessä, että nopeasti yläotsikot ja ensimmäinen isolla Header tekstillä kirjoitettu teksti on, jotka herättävät potentiaalisen asiakkaan hiiren heilautuksen.

 

Lawson kertoi 5 pahinta virhettä nettisivuille, jotka olivat että:

  1. Kuvat ovat huonolaatuisia ja liian pieniä
  2. Linkit aukeavat uudelle välilehdelle
  3. Teksti ja kuva ovat liian samanvärisiä
  4. Sivut eivät ole helposti jaettavissa sosiaalisiin medioihin
  5. Sivut eivät ole hakukone (SEO) optimoidut.

 

Kristoffer kävi myös paljon pieniä nyansseja läpi, jotka innostivat minut ottamaan niistä lisää tietoa.

 

Tutustu värioppaisiin.

Netti on täynnä värioppaita, jotka kertovat mitkä värit toimivat hyvin yhteen ja resonoivat parhaalla tavalla asiakkaille päin nettisivuilla.

 

OG Image

Open Graph eli sen tarkoitus on välittää helposti löydettäviä, yhtenäisiä tietueita nettisivujen ja Facebookin välillä ja niiden avulla Facebook luo jokaisesta sivustosta samanmuotoisen julkaisun.

 

Description layer

Ensimmäinen lause, joka kuvaa liiketoimintaasi nettisivujen perusteella.

 

Alt-Tägi

Muista aina nimetä kuvasi, jonka uppaat nettisivuille. Tämä parantaa sijoitustasi hakutuloksissa.

 

Kaikinpuolin mielenkiintoinen ja hyvä setti Kristofferilta!

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!