Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kristoffer Lawson – Tekemisen 4.0

Kirjoitettu 18.11.19
Esseen kirjoittaja: Samuli Ala-Kasari
Kirjapisteet: 1
Kirja: Tekemisen 4.0
Kirjan kirjoittaja: Kristoffer Lawson
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tekemisen 4.0 Kristoffer Lawson

 

Kristoffer Lawson kävi puhumassa meille käyttökokemuksesta verkossa. Kristoffer omaa pitkän historian yrittäjänä koodailun parissa. Itselleni ja koko tiimille kyseinen aihe oli varsin ajankohtainen. Tiimimme teki synnytyksen muutama päivä ennen Kristofferin esitystä ja yksi aiheistamme synnytyksessä oli uudistaa nettisivumme. Nopeasti latautuvat ja hyvin toimivat nettisivut parantavat käyttäjäkokemuksen lisäksi hakukonenäkyvyyttä. Pääsimme siis heti kuulemaan ammattilaiselta kuinka onnistuimme tässä. Lisäksi olen asettanut itselleni tavoitteen opetella tekemään nettisivuja. Itse sain tästä oppeja siitä kuinka sivusto tulisi rakentaa mahdollisimman käyttäjäystävälliseksi.

Yleisimmät 5 puutetta sivustoilla:

  • Kuvien resoluutiot liian pienet
  • Linkit ja muut valikot avautuvat uuteen ikkunaan/välilehdelle
  • Kontrasti/tehosteet puuttelliset (esim. kuva ja teksti päällekkäin)
  • Sometagit unohtuvat (vaikuttaa saavutettavuudeen hakukoneoptimoinnissa)
  • Alt-tagit (alternative attribute) unohtuvat (kuvata kuvan/tekstin tarkoitus. Mahdollistaa lukuohjelmien käytön sivustoilla sekä parantaa hakukonenäkyvyyttäsi)

Käyttäjäkokemus on todella keskeinen asia sivuja suunniteltaessa. Nettisivukäyttäjät ovat kärsimättömiä, joten sivun on oltava nopea ja helppo käyttää. Tarvittavien asioiden on löydyttävä helposti ilman suurta päänvaivaa. Kristofferin mukaan 90% käyttäjistä lähtevät sivuilta pois huonon toimivuuden takia. Huonolla toimivuudella on suora vaikutus tuottoihin. Omasta kokemuksestanikin olen huomannut, että hitaat tai vaikeat sivut ajavat itseni kilpailijan sivuille. Koen, että esimerkiksi helppokäyttöisestä verkkokaupasta on myös turvallisempi ja varmempi ostaa ja itse tuotekin täyttää todennäköisemmin lupaukset. Itselleni korostuu myös erityisesti mobiilitoimivuus verkkosivuissa. Pelkästään hyvä toimivuus ei riitä vaan verkkosivujen tulisi jopa mieluummin toimia paremmin mobiilisti sillä valtaosa verkkovierailuista tehdään tänä päivänä mobiililaitteita käyttäen. PageSpeed Insight mittauksessa Gravin nettisivut saivat kohtalaiset arvosanat (mobiili 69, tietokone 74).

Millaiset sivujen sitten olisi hyvä olla ulkoisesti? Yksinkertainen on kaunista, kuten monessa muussakin asiassa. Sivuja ei tule täyttää liialla informaationa vaan ne olisi hyvä pitää mahdollisimman simppelinä käyttää. Tietystikään yksinkertaiselle etusivulle ei voi mahduttaa kaikkea tarvittavaa informaatiota, vaan käyttäjiä ohjataan jatkamaan sivustolla eteenpäin eri valikoiden taakse. Tässäkin tapauksessa valikoita ei saa olla liikaa, jotta sivustosta ei tule sekavat. Seuraavaa valikkoa avatessa tulee muistaa, ettei sivusto aukea aina uudelle välilehdelle vaan käyttäjä pidetään koko aika saman välilehden alla. Valikoiden järjestys on pysyttävä samalla paikalla, jotta käyttäjien ei tarvitse opetella uudemman kerran kuinka päästä halutulle sivulle.

Jotta sivustolla pystytään vaikuttamaan vierailijan käyttäytymiseen on osattava sijoittaa ’’call to action’’ painikkeita ohjatakseen käyttäjää. Asioita mitä halutaan tuoda sivustolla esiin on osattava korostaa vahvemmilla tehosteväreillä, mitkä iskevät käyttäjän silmiin heidän sitä suuremmin ajattelematta. Valitsimme itsellemme synnytyksessä oman värimaailman, jota käytämme materiaaleissamme. Värimaailma osoittautui varsin hyväksi, sillä ne olivat väriympyrää katsottaessa toistensa vastakohtia, jolloin haluttujen asioiden korostaminen on helpompaa.

Saimme yleisesti hyvää palautetta sivustomme toimivuudesta ja ulkoasusta. Suurin puute etusivulla oli alaotsikon näkyvyys etusivun kuvan päällä sekä ’’call to action’’ nappuloiden tehostaminen. Nämä kuitenkin ovat helposti korjattavissa. Olimme aikaisemmin luoneet sivustolle myös chatbotin, mutta se osoittautui tässä yhteydessä turhaksi merkityksettömyyden vuoksi. Sivustomme on tarpeeksi yksinkertainen ja etusivulle ei ole asetettu turhaa sisältöä. Tietysti etusivulta löydät palvelumme, referenssimme ja somemme, mutta haluamme ohjata käyttäjät eteenpäin sivustolla, josta löytyy kattavampi kuvaus. Teimme myös attractive.ai testin, joka kertoo yleisen sivuston toimivuuden ja käyttäjäkokemuksen. Saimme testistä arvosanaksi 74/100.

Itselleni suurin oppi Kristofferilta oli, että muistaa pitää sivuston yksinkertaisena ja mahdollisimman helppokäyttöisenä. Nettisivuja tehtäessä on hyvä tiedustaa mihin haluat johdattaa asiakkaan ja mikä on sivuston tarkoitus. Seuraava nettisivuprojekti onkin jo alkamassa, joten pääsen heti toteuttamaan oppeja käytännössä.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!