Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kuinka luoda WOW!-efekti?

Kirjoitettu 27.09.13
Esseen kirjoittaja: Sini-Tuulia Ahonen
Kirjapisteet: 1
Kirja:
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Experience Economy

Sini Ahonen, 2013

 

Jo pelkkä ajatus englanninkielisen kirjan lukemisesta toi kylmät väreet selkääni. Enhän minä ymmärrä siitä hölkäsen pöläystä! No vaihtoehtoja ei ollut kovin montaa, joten tartuin kirjaan ja hups, jopa opin jotain! Olen ollut iät ja ajat koukussa erilaisiin elämyksiin. Haluan kokea niitä, kuulla niistä ja ennen kaikkea tehdä niitä. Jopa ”unelmatyöni” olisi olla osana elämystaloutta. Kirjassa käsitellään paljon 4E-teoria ja elämyksen markkina arvoa.

Koen itse elämyksen koostuvan muutamasta eri tasosta; on asioita joka jäävät mieleen, asioita jotka haluaa kokea uudelleen ja asioita jotka aiheuttavat wow-efektin. Mieleen jäävä asia voi olla esimerkiksi visuaalisesti kiinnostava (estetics/esteettiikka) ja sisältää jotain uutta tietoa (education/oppiminen). Se sisältää siis kaksi E:tä. Kun soppaan heitetään mukaan viihdettä (entertaiment) ja naurua, kokemus vahvistuu. Viimeisenä silauksena mukaan heitetään ajattomuuden tunnetta, pako todellisuudesta (Escapism). Neljäs E saa sinut unohtamaan ympäröivän maailman ja keskittymään täysillä vai kokemaasi. Wow-efekti on luotu. Elämyksestä tulee täydellinen. Mutta miten ihmeessä?

 

Tuo 4E:tä mukaan arkeesi

Tee itsellesi teemapäivä.

Ota kynä ja paperi ja lähde kaupungille. Kerää liikkeistä asioita jotka saavat huomiosi.

Ovatko ne hyviä vai huonoja? Saavatko ne sinut ostamaan?

 

Entertainment – Viihde                           Education – Koulutus
Estetics – Esteettisyys                               Escapism – Eskapismi, Pako todellisuudesta

 

Meillä oli Markkinoijan tie-koulutusohjelmassa 4E Amazing Race, jossa kuljimme erilaisissa kohteissa ympäri isoa kylää (Helsinkiä) tutkien kohteiden elämyksellisyyttä.  Oman kokemukseni perusteella voin suositella samaa jokaiselle liiketalouden harrastajalle. Me olemme kaikki ihmisiä. Ihmisillä on tietyt perus tarpeet. Kun liikkeitä tutkii kriittisenä kuluttajana, oppii hyvin hahmottamaan mikä herättää ihmisten mielenkiinnon.

 

Miksi se elämyksellisyys on sitten niin tärkeää?

 

“The best things in life are not things.”

 

Nykyisillä markkinoilla kilpailu kiihtyy koko ajan ja massasta erottuminen on todella vaikeaa. Kuluttajat eivät halua enää pelkkää tuotetta, pitää olla jotain muutakin.

Kävimme Helsingissä kahdeksassa aivan erityylisessä paikassa; Liikuntakeskus Fressin promopisteellä, Yrityshautomo HUBissa, Klaus K – hotellissa, Taidemuseo Kiasmassa, Louis Vuittonin myymälässä, Luonnontieteen museossa, SaunaYogan konttorilla Ja Tokyokan erikoistarvikemyymälässä. Teimme jokaisessa paikassa 4E analyysin, joista julkaisen joskus omat versioni blogissani. Kaikkien tarinoiden kertomiseen menisi ikuisuus, joten otan tähän nyt kaksi esimerkkiä, sen parhaan ja huonoimman.

 

Klaus K oli ehdottomasti upein hotelli jossa olen käynyt. Hyvä koppi tuli jo heti matkalla ovelta aulaan; Murra ennakkoluulot. Mietimme hotellin ovella, montako sekuntia ehdimme olla sisällä ennen kun meidät nauretaan pihalle. Toisin kävi! Nuori hotellivirkailija otti meidät erittäin lämpimästi vastaan ja lähti hymyssä suin esittelemään meille hotellihuoneita. Meidät otettiin vastaan kun olisimme tulleet kotiimme vaikka oli selvää, ettemme olleet ostamassa mitään.

Hotelli on Kalevala-teemalla rakennettu Amerikkalais-suomalainen perheyritys ja sen näki joka puolella. Teema oli viety kaikkeen astioista, saippuaan ja luomuruokaan.  Esteettisyyttä rakennettiin omalaatuisella ja erottuva sisustuksella. Viihdettä tarjosivat aulassa musiikki ja lukumahdollisuudet, design huoneet ja tavallisten huoneiden laajakuvatelevisiot. Myös tapahtumia ravintolassa järjestettiin silloin tällöin (kuten lanseeraustilaisuuksia). Pako todellisuudesta tapahtui siinä aulan tiskillä. Yllättävä vastaanotto sai meidät unohtamaan kadun ja kiireet. Istuimme myös liiankin pitkän tovin hotellin alakerrassa sijaitsevassa oleskelutilassa, jonne meille jopa tarjoiltiin vettä ja pähkinöitä. Ei mikään tavallinen tapa kohdella tutustumisretkellä olevia opiskelijoita. Oppimista emme lyhyen vierailun aikana kokeneet muusta kun hotellin tarinasta, mutta uskoisin Kalevala-teeman tarjoavan myös sitä varsinkin ulkomaalaisille vierailijoille.

 

Tokyokan on Japanilainen ruoka- ja keittiötarvikeliike. Taas ennakkokäsityksemme murrettiin. Ajattelimme tällaisen erikoistuneen liikkeen näyttävän siltä, kuin pala Japania olisi tuotu keskelle suomea. Jos japanissa näyttää tältä, eipä siellä paljoa ole nähtävää. Liike oli täynnä pahvilaatikoita ja kaikki muu oli valkoista. Tuotteet olivat kyllä hyvin esillä, mutta ei amatööri osannut niitä ostaa.

Edes asiakaspalvelu ei pelastanut liikettä, kun pyysimme saada kuulla hiukan yrityksestä, saimme 10 minuutin saarnan siitä kuinka kiireinen yrittäjä on ja miten hänellä ei ole aikaa kertoa toiminnastaan. ”käykää nettisivuilla, siellä on kerrottu aika hyvin”. Mitäpä sitä suotta uteliaille toistamaan…

 

Mitäs me tästä opimme?

4E on hyvä teoriapohja isomman kuvan hallintaan ja sitä kannattaa käyttää kaikissa mahdollisissa projekteissa ja tilanteissa, niin kliseiseltä kun se välillä tuntuukin. Olen itse suosinut paljon palvelupolun käyttämistä elämystä miettiessä ja ehkä suurin koppini sekä tästä kirjasta, että tuosta Helsingin reissusta, olikin yhdistää 4E palvelupolkuun. Kun seuraavan kerran mietit mitä asiakas kokee matkansa varrella, mieti samalla mikä 4E:stä voisi matkan varrella toteutua. Älä mieti vain mitä asiakas tekee, vaan mitä hän kokee sitä tehdessään. Kannattaa muistaa myös, että elämys koostuu pienistä asioista. Ja elämyksestä saa pyytää rahaa. Kyllä ihmiset maksavat.

 

Muutamalla sanalla käytäntöön

Käytäntöön näitä oppeja on jo viety ja tullaan edelleen viemään varsinkin Tour de Film projektissa, jonka koko hohto perustuu sosionostalgisen elämyksen ympärille.

Entertainment – Vanhan mustavalkoinen elokuva & musiikki. Kesällä näytmme kahta elokuvaa; Hilja-maitotyttöä ja Kulkurin valssia, näiden elokuvien rinnalla soitimme vanhoja suomihittejä vuosien takaa. Syyskaudelle olemme suunnitelleet Chaplinia ja Jazz clubia. Jazz Clubiin ajattelin yhdistää 20-luvun teemapukeutumisen ja valokuvauskopit.

Education – miten elokuvia on ennen näyetty? Ihmiset eivät enää edes muista vanhoja projektoreja

Estetics – Esteettisyyttä rakennamme näytöksiin somistuksella. Viime kesän kiertueella meillä oli mukana heinäpaali ja maitotonkkia joilla luotiin maalaistunnelmaa kylätaloihin. Chaplinin ympärille rakennamme Jazz bubi teemaa.

Escapism – Näytöksistä on tarkoitus saada tehtyä niin kokonaisvaltainen elämys, että asiakas kokee matkaavansa ajassa elokuvan mukana.

Alla on vielä piirrokseni omasta visiostani

Jokaisesta ostotapahtumasta voi tehdä elämyksen.
Sini kiittää ja kuittaa!
Tagit: , , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!