Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kuinka onnistua markkinoinnissa

Kirjoitettu 24.11.16
Esseen kirjoittaja: Neea-Eveliina Mäkinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: 100 keinoa tehdä markkinoinnilla tulosta
Kirjan kirjoittaja: Timo Rope
Kategoriat: 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

 

Ostoperuste(lu)

Markkinoinnin avain on ymmärtää ihmisluonnetta, käyttäytymistä ja psykologiaa, sillä markkinoinnin kohteena toimivat aivan tavalliset ihmiset. Ja vaikka markkinoitaisiin yrityksille, silti ostopäätöksen tekevät aina ihmiset. Tästä syystä tunteella markkinoiminen ja myyminen ovat avain asemassa. Ostaja täytyy vakuuttaa vetoamalla tämän tunteisiin tarpeiden lisäksi. Asiakas täytyy saada perustelemaan järjellä itselleen, miksi hän tarvitsisi kyseisen tuotteen/palvelun. Tässä kohtaa siis tärkeäksi muodostuu asiakkaan ostoperusteen löytäminen. Mutta, koska harvemmin asiakas suostuu sitä kertomaan/myöntämään, on tyydyttävä boostaamaan vaikuttajia ostajan ostoperusteluihin, sillä nekin saattavat riittää kauppaan. Yleensä ihminen tukeutuu ostoperusteluihin, kun hänellä ei ole oikeasti tarvetta ostaa, mutta kovasti haluaisi. Tällöin markkinoinnissa on tärkeää luoda lisää mielikuvia siitä, miten tuote/palvelu voisi oikeasti olla myös hyödyksi.

 

Arvomaailma tuotteen ympärillä

Mielikuvat, tuotteen hyödyn lisäksi, tuotteesta tai brändin imagosta, vahvistavat ostoperusteita ja siksi niillä on hyvä markkinoida. Imagosta nousevat yleensä ensimmäisenä piirteet kuten: kotimaisuus, laadukkuus, ekologisuus etc. Tämän olen kyllä itsekin kokenut vaikuttavan ostoperusteeseeni. Arvostan luontoa ja varsinkin oman maani luontoa, joten maksan jopa, vaikka hieman enemmän kotimaisista tuotteista. Uskon tämän olevan itseasiassa hyvin yleistä Pohjoismaalaisissa, sekä vahvan etnisen taustan omaavissa ihmisissä. Koska imago on niin tärkeää myynnin kannalta, on hyvin tärkeää, että tätä imagoa vielä vahvistetaan ja tuodaan mahdollisimman paljon esiin markkinoinnin avulla. Vahva brändi-imago on myös tärkeä kilpailuvaltti.

Huvitti tajuta, miten naurettavia asioita ollaan onnistuttu brändäämään Suomessa ja ylipäätään maailmassa, listalla on kanankakkaa, banaaneja ja multaa. Jos kerran tuollaisille asioille on pystytty luomaan merkkiriippuvaisia asiakkaita, miten se ei olisi mahdollista joillekin omista tuotteista. Luonnollisesti brändin luominen vaatii paljon päämäärätietoista markkinointia ja sitäkin enemmän sen suunnittelua. Luomalla jonkinlaista vahvaa, positiivista mielikuvaa käyttöesineelle, pystytään peittoamaan kilpailijat. Kuitenkin on hyvä muistaa, että mitään sellaista tuotetta, oli se kuinka nerokas tahansa, jolle ei ole markkinoita tai kysyntäperustaa, ei kannata valmistaa. Tällaisissa tapauksissa edes taitavalla brändäyksellä tuotteesta ei mitä todennäköisimmin saada kannattavaa.

 

Segmentointi

Jotta brändäys ja imagolla kosiskelu saataisiin vaikuttamaan parhaiten asiakkaisiin, tulee markkinoiminen kohdistaa oikein ja tarkasti. Kaikille kaikkea on ei mitään kenellekään ja tämä pätee varsinkin markkinoinnissa. Eihän sitä tietenkään tekisi mieli karsia isoja ihmismassoja pois, sillä sehän pienentää myyntiä. On kuitenkin ymmärrettävä sanan valta kohdeyleisössään. Hyvin kohdistetussa markkinoinnissa mainoksien ulkoasu ja sisältö näyttää ja kuulostaa erilaiselta. Markkinoidessa nuorisolle, voidaan käyttää slangia, räväkämpää musiikkia, aallon harjalla olevia trendejä. Kuvitetussa mainonnassa on yleensä esillä nuoria ihmisiä, sillä nuorilla on tarve samaistua muihin. Keski-ikäisille suunnatut mainokset ovat yleensä hillitympiä, tarkempia ja ns. hieman ”asiallisempia”, sillä he harvemmin soveltuvat ns. huuhaa-ostoksille.

Tulisi varmaankin lukea useampia markkinoinnin kirjoja ja ainakin oman markkinointiprojektin tueksi. Aika paljon on tullut virheitä viimeisimmässä projektissa tehtyä, ja se luonnollisesti näkyi myynnissä. En tarvinnut tätä kirjaa kertomaan minulle, mitä tein väärin, mutta ehdottomasti tämä kirja olisi auttanut ja ehkäissyt virheitä. Siksipä omasta mielestäni, tästä kirjasta tärkeimmät kopit tulevaan:

  1. Tiedä kelle haluat markkinoida ja markkinoi tarkasti sille kohderyhmälle.
  2. Luo arvomaailma tuotteen/yrityksen ympärille, millä on myöhemmin helpompi sitten markkinoida tuotetta.
  3. Koska et tiedä asiakkaan ostoperustetta, vahvista/tue asiakkaan ostoperusteluja mainoksessa.
Tagit: , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!