Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kuinka rakensin gaselliyrityksen

Kirjoitettu 28.02.13
Esseen kirjoittaja: Jugi
Kirjapisteet: 2
Kirja: Kuinka rakensin gaselliyrityksen - myyntijohtajan vuosi
Kirjan kirjoittaja: Kimmo Herranen
Kategoriat: 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kimmo Herrasen kirja, Kuinka rakensin gaselliyrityksen – myyntijohtajan vuosi, latoo huippuyrityksessä tapahtuvat vaiheet viikkotasolle. Viikko viikolta kalenteri käydään läpi ja lopulta on selkeä kuva, mitä vuoden missäkin vaiheessa tulisi ehkä tehdä. Itse löysin kirjasta apuja niin myyntiin, kuin ihan yksinkertaisesti suunnitelmallisuuteen ja ajankäytön hallintaan.

 

Yksi Innomon ongelmista välillä on ollut se, ettei osata pitää lomaa lomalla eikä sitten sieltä palattua tehdä töitä sadanprosentin teholla. Kirjan ensimmäinen oppi liittyi juuri tähän asiaan. Herranen kehotti tekemään töitä täysillä tai ei ollenkaan. Monesti meillä tulee jotain “pakollisia tehtäviä”, jotka on loman aikana saatava hoidettua. Kun opimme työajalla työskentelemään tehokkaammin ja paremmin voimme myös ottaa vapaa-ajalla rennommin. Jos joka välissä ajattelee vähän työjuttuja ja vähän muita asioita, ei kumpikaan hoidu kunnolla. Siispä täysillä tai ei ollenkaan, akatemian ulkopuolellakin on elämää!

 

Monesti miettii, miksei kauppaa tule tarpeeksi. Tähän ongelmaan löysin monia neuvoja kirjasta. Ensimmäinen ja hyvin oleellinen seikka on yksinkertaisesti asiakaskohtaamisten määrä. Enemmän asiakaskohtaamisia tarkoittaa myös enemmän kauppaa. Innomo tuntuu tällä saralla elävän hyvin kausiluontaisesti. Välillä koko poppoo ravaa, kuin viimeistä päivää kentällä ja seuraavassa hetkessä ollaan istumassa toimistolla vailla järkevää tekemistä.

 

Meidän on luotava tiimiin menestyksen kulttuuri, sillä sitä kautta luomme lisää menestystä. Menestys ruokkii menestystä ja tiimistämme löytyy paljon kilpailuhenkisiä tyyppejä, jotka eivät halua jäädä kaveriaan heikommaksi.

 

Myyntitilanteissa meiltä usein puuttuu se tietty kaava, miten edetä. Herranen kehotti kirjassaan olemaan vihaamatta rutiineja. Se luo päivään tietyn järjestyksen ja on myös helpompi seurata omia aikaansaamisiaan. Saman rutiinijutun voi liittää myös myyntitilanteisiin. Mahdollinen toimiva tapa on aloittaa tarinalla. Meidän kaikkien pitäisi miettiä oman tuotteen kohdalle sellainen tarina, johon asiakkaiden olisi helppo samaistua tai, että se herättäisi niissä tunteita.

 

Myyntitilanteen edetessä on ostamisesta tehtävä asiakkaalle mahdollisimman helppoa. On osattava tulkita ostosignaaleja ja oltava se, joka ohjaa myyntitilannetta oikeaan suuntaan. Ei saa kuitenkaan luovuttaa ensimmäisen, toisen tai kymmenennen vastoinkäymisen jälkeen. Kärsivällisyys palkitaan ja omat taidot kehittyvät koko ajan. Hyvän strategian löydyttyä on omaa viestiä toitotettava kyllästymiseen saakka ja sen yli. Aina löytyy asiakkaita, jotka eivät ole sitä kuulleet ja ovat valmiita ostamaan!


Viimeiseksi asiaksi tähän esseeseen jätän Herrasen vinkin olla lykkäämättä vaikeita töitä. Aamut on helppo aloittaa leppoisalla tekemisellä ja samalla lykätä joitain vaikealta tuntuvia asioita vaikkapa iltapäivään. Itse ainakin aion parantaa omaa työskentelyäni tällä saralla ja tehdä nuo vaikeilta tuntuvat asiat pikimmiten. Kuinka hienolta se sitten iltapäivällä tuntuukaan, kun jäljellä on enää mukavia hommia ja kohta pääsee taas kotia onnistuneen työpäivän päätteeksi. Hyvä ja tehokas tapa parantaa tuottavuutta ja asioiden eteenpäinvientiä. Kimmo Herrasen sanoin: Aina löytyy parantamisen varaa!

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!