Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kuinka sinä erotut kilpailijoistasi? Think twice!

Kirjoitettu 01.12.13
Esseen kirjoittaja: Jari Savolainen
Kirjapisteet: 3
Kirja: The Experience Economy
Kirjan kirjoittaja: B. Joseph Pine II & James H. Gilmore
Kategoriat: 1. Oppiminen, 6. Markkinointi, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut, 6.5. Markkinoinnin klassikot, 7. Innovointi

Kuinka sinä erotut kilpailijoistasi? Think twice!, 4.0 out of 5 based on 1 rating
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.0/5 (1 vote cast)

Luin seuraavaksi B. Joseph Pine II sekä James H. Gilmoren kirjoittaman kirjan ”Experience Economy”. Kirja oli hiukan ennalta tuttu jo muilta Tiimiakatemialaisilta. Moni oli suositellut kirjaa sekä olimme jo käyneet treeneissä läpi joskin tärkeintä kirjan oppia, 4E:tä. Markkinoijan Tie-koulutusohjelmassa olleet tiimiläiset avasi hieman jo omaa Helsingin keikkaa 4E:n merkeissä. He kiersivät eri yrityksiä läpi pohtien tästä kirjasta tuttua menetelmää. Itse en tiennyt yhdestäkään E-kirjaimesta ennen sitä avausta. Kävimme hyvin nopeasti auki MT:läisien kautta teoriaa, muttei se aivan kokonaan auennut minulle. Kuitenkin näiden treenien jälkeen olen käyttänyt monien akatemialaisten kanssa 4E-työkalua. Pinen sekä Gilmoren kirjan jälkeen hahmotukseni saivat suoranaiset kasvot sekä mielikuvitukseni laukkaili monessa eri paikassa samaan aikaan, kun luin kirjaa. Vaikka pystynkin puhumaan englantia suht. hyvin, englanniksi lukeminen on hieman jäänyt lukion jälkeen. Oli pitkästä aikaa mukava lukea englannin kielistä kirjallisuutta. Onneksi tämä kirja ei ollut aivan mahdottoman monimutkaisesti kirjoitettu, joten lähes jokaisesta sanastakin sain selvää.

Ajattelin tuota omaan reflektiooni vahvistukseksi vielä 4E-teorian. Peilaan mobiilisovellustamme tähän työkaluun. Haluamme päräyttää sovelluksellamme ja mielestäni tätä työkalua ei ole vähään aikaan sovelluksemme kautta käytetty. Haluamme luoda sovelluksemme käyttäjille elämyksen ja helpottaa heidän jokapäiväisiä rutiineja. Tehdään korkeakoulunkäynnistä entistä hauskempaa ja rennompaa!

EEEE

Entertainment

Kuinka sovelluksemme antaa viihteellisestä aspektista lisäarvoa käyttäjällemme? Haluamme tehdä mahdollisimman helposti lähestyttävän ja yksinkertaisen mobiilisovelluksen, joka helpottaa kohderyhmämme toimintaa. Opiskelijat tutustuvat toisiina entistä helpommin ja mikä tärkeintä, hauskimmin. Tuomme sovelluksellamme käyttäjälle viihteellistä arvoa sekä ulkoasullisesti, etujen siivittämänä että sen yksinkertaisille toiminnoilla. Opiskelijoilla on hauskaa käyttäessä meidän sovellustamme. Tästä hauskanpidosta palkitsemme käyttäjän erilaisille eduilla. Nämä edut tuovat lisäarvoa käyttäjälle, joka käyttäessään etuuksia, pystyy helposti vinkkaamaan myös kaverille sovelluksesta.

Pidimme palaverin viime perjantaina koskien sovelluksemme toiminnallisuuksia. Haluamme pitäytyä hyvin yksinkertaisena, muutama klikkisenä sovelluksena. Teemme sovelluksemme mahdollisimman käyttäjälähtöisen, jolloin itse käyttäjät ovat meidän rajojen piirtäjinä. Olemmekin jo hieman kerenneet kyselemään kohderyhmäläisiltämme, mitä ominaisuuksia haluaisitte sovellukseemme sekä mistä toiminnoista pitäisitte erittäin paljon. Haluamme lähestyä sovellustamme meidän omien käyttäjiemme kanssa, jolloin käytännössä luomme yhdessä heille sovelluksen, josta he ovat valmiita myös maksamaan.

Kaavailimme hieman, kuinka rakennamme sovelluksemme. Päädyimme ns. putkitapaan, jossa sovelluksen eri toimintoja tehdään eri sykleissä. Haluamme betaversiomme olevan mahdollisimman helppokäyttöinen. Kun olemme onnistuneet luomaan toimivat verkot ja muut suuremmat toiminnot, alamme panostamaan grafiikkoihin sekä yksityiskohtiin, joista parannamme suoraan tuotteemme viihteellistä arvoa. Työmme alussa keskitymme toiminnallisuuteen enemmän, mutta kun kaikki toiminnallisuudet on kunnossa, pomppaa viihteellinen arvo, Entertainment, korkealle tärkeyslistallamme.

 

 

Education

Meidän tuotteessamme on hieman syvempi oppimisen aspekti. Käytännössä emme opeta ihmisille suoranaisesti uusia asioita, ainakaan tällä hetkellä. Opetamme ihmiset pois syvästä sosiaalisen median kuilusta itse sosiaalisella medialla ja madallamme ihmisten kynnystä tutustua uusiin ihmisiin. Kun opiskelijoilla on helpompi ja yhteenkuuluvampi olo, on paljon parempi keskittyä myös opiskeluun. Haluamme parantaa opiskelijoiden oloa sekä arvosanoja samalla tuotteella.

Toki olemme vasta tässä vaiheessa, ja tulemme muovaamaan vielä monen monta kertaa sovellustamme jotta löydämme sen hiotun timantin. Sitä ei koskaan tiedä, jos keksimme jonkin seikan vielä tuotteeseemme, joka suoranaisesti opettaa uutta opiskelijoille. Tulee itselle tätäkin kirjoittaessa esimerkiksi ”fun fact”-osio, josta sovelluksemme heittää sattumanvaraisesti tietyn edun saaneelle käyttäjälle jonkin hauskan faktan maailmasta.

If you put a piece of pineapple somewhere in your mouth, it will start eating you. It has proteins that degrade meat.”

 

Escapism

Tämä on mielestäni mielenkiintoisin kohta näistä neljästä E:stä. Tavoitteena on siis, että asiakas pääsee hetkeksi pakoon todellisuutta tai ehkä jopa tekemään omaa tulevaa elämystään. (Riikka tähän se sun viskinmaistelu esimerkki!)

Tämä kohta on haastavempi sovelluksemme osalta. Kuten itsekin jo hieman avasin omalle tiimilleni omasta kokemuksesta. Tuntuu, että ympärilläni olisi jonkin sortin kilpi, joka helpottaa itseni ylittämisessä. Pystyn yhä helpommin soittamaan asiakkaille ja pystyn puhumaan suurempienkin yleisöjen edessä ilman, että räjähdän. Voisin jopa sanoa että tämä kilpi luo eskapistisen tunteen minulle. Välillä tuntuu, että pelaan peliä oikeassa elämässä. Samalla tavalla mielestäni tuotteemme luo eskapismia käyttäjällemme. Hän pääsee ylittämää itseään mikäli uusien ihmisten tapaaminen on aikaisemmin tuntunut hankalalle. Kun sovelluksen kautta tapaa toisia käyttäjiä, pystyy ylittämään itsensä pelillistetyssä maailmassa, kuitenkin saaden huomattavia etuja juuri sen takia, koska teit sen. Tuotteemme auttaa käyttäjää muovaamaan omia ihmissuhdetaitoja pelillistetyllä tavalla ja tavoitteenahan meillä on saada madallettua kynnystä tutustua toisiin ihmisiin – joiltakin käyttäjiltä poistamme kynnyksen kokonaan. Tällöin yksinkertaisen pelin pelaamisella on ollut mahtavat seuraukset: Käyttäjä on muovautunut sosiaaliseksi, aktiiviseksi ja paljon itsevarmemmaksi. Se on minusta puhdasta eskapismia omassa paketissaan.

 

Esthetics

Neljäntenä työkalun kohtana löytyy estetiikka. Aistien kautta asiakkaan löytämä nautinto. Kun tuotteenamme on mobiilisovellus, tärkeimpinä aisteina meille ovat näkö sekä kuulo. Teemme sovelluksemme hauskan ja hyvännäköiseksi valioyksilöksi. Silmää ruokkiva sovellus sekä toiminnallisuus on sovelluksemme olennaisimpia ominaisuuksia. Nämä ovat mielestäni oletusasetuksena jokaisen mobiilisovelluksen tekijöillä. Meidän on ehkä jopa mietittävä keinoja, joilla erotumme joukosta esteettisestä näkökulmasta. Pystymmekö luomaan muilekin aisteille jonkin sortin tyydytystä? Jos jokainen yhteistyökumppanimme tarjoilisi esimerkiksi purukumipaketteja tai muita sellaista pientä sälää, varmasti erottuisimme jo pelkästään sillä. Mutta haluan vielä päräyttävämpää ja huikeampaa. Vaikka olemmekin kaavailleet erittäin monipuolista etujärjestelmää loppukäyttäjällemme, on meidän yhdistettävä jokainen yksittäinen tapaaminen, tunne ja ominaisuudet yhdeksi kokonaiseksi kokonaisuudeksi. Meidän tuotteemme tuntuu tältä, tuoksuu tältä, ym. Sovelluksellamme on todella monta vaikuttajaa lopullisessa estetiikan segmentissä. Kun käyttäjämme asioi yhteistyökumppanimme luona etuuden voimin, itse paikkahan tekee sen suoranaisen vaikutuksen käyttäjäämme. Käyttäjämme on meille tärkein. Ilman niitä ei ole kannattavaa liiketoimintaakaan sovelluksilla. Tämän vuoksi meidän on mietittävä millaisia yhteistyökumppaneita me haluamme ja mitkä palvelut ovat välttämättömiä meidän onnistumisen kannalta. Tätä olemme jo hieman avanneetkin opsikelijoiden näkökulmasta. Olemme itsekin sopivasti kohderyhmään, joten pystymme jo hiukan itsekin sanomaan, mitä opiskelijat haluaisivat eniten ja mitä he arvostavat paljon.

 

Lopuksi.

Työtä vielä on paljon edessä, mutta monen viime kirjan kautta muistamme pitää välietappeja, joiden kautta loppukiri tuntuu entistä paremmalta. Tulemme tekemään onnistuneen mobiilisovelluksen, joka tulee mullistamaan aluksi Suomen ja myöhemmin myös ulkomaan.

4E-työkalu on oiva tapa saada hieman kokonaiskuvaa ja hahmotella tulevaa. Mitä kannattaa tehdä ja mitä kaikkea kannattaa ottaa huomioon. Pienimmätkin yksityiskohdat tekevät sen todellisen vaikutuksen asiakkaisiin, ja meidän sovellustiimi on todella tietoinen myös tästä. Tulemme tekemään toiminnallisesti loistavasti toimivan ja silmälle kauniin vaihtoehdon jokaiselle opiskelijalle. Aloitetaan Jyväskylästä.

 

Jari Savolainen

jari.savolainen@idealeka.fi

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!