Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kuka tarvitsee unta?

Kirjoitettu 07.01.21
Esseen kirjoittaja: Jim Leväsluoto
Kirjapisteet: 2
Kirja: Nukkumalla menestykseen
Kirjan kirjoittaja: Henri Tuomilehto, Jouni Vornanen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 8. Henkinen kasvu, 8.3. Havahtuminen - ihmisenä kehittyminen, 9.08. Henkinen kasvu

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kuuntelin kirjan ”Nukkumalla menestykseen”, jonka on kirjoittanut Henri Tuomilehto ja Jouni Vornanen. Halusin jonkin kirjan lukea tai kuunnella, joka liittyy nukkumiseen, arjen kasaamiseen tai palautumiseen ja tämä oli kyllä ajatuksia herättävä kokonaisuus. Pääasiassa mielenkiintoisia esimerkkejä, mutta muutamia suosituksia ja niille hyvät perustellut pohjat saivat minut ajattelemaan oman nukkumisen kehitystä, ja sitä miten se hyödyttää minua.

Olen ollut aamuvirkku suurimman osan elämästäni, mutta uusien laiskojen piirteiden ja päätösten myötä aamulla herääminen on tuskan takana. Aamupalakin on mukava lisä aamuun ja tärkein ruoka päivässä, mutta sille ei muka ole ollut aikaa tai ei ole vain viitsinyt sitä tehdä. Olen jo huomannut, että tämä muutos on omassa arjessani tapahtunut noin kaksi vuotta sitten, mutta en ole tehnyt asialle mitään. ”En näe ongelmaa miksi tämä ei olisi ok.” Olen vain ollut todella sinisilmäinen omille tekemisille ja niiden seuraamuksille, koska olisihan se kamala syytellä itseään koko ajan ”vääristä” tai ”huonoista” elämänvalinnoista. Olen siis mennyt aikaisin nukkumaan, herännyt aikaisin ja syönyt aamupalan joka ikinen arkipäivä, kunnes tapasin kauhean jutun nimeltä työelämä. Olen pitänyt rutiineja itsestäänselvyytenä, koska oli helppoa pysyä rytmissä. Kerran sen kusin ja en ole kiinnittänyt huomiota muutokselle.

Nyt kun olen kirjan kuunnellut ja monessa kohtaa pysähdyin korostamaan kirjan tietoja omaan arkeeni heijastamista varten, tajuan tämän paremmin kokonaisuutena. En ole ennen ajatellut koko asiaa näin paljon tai pitkälle ja varmaankin sen takia, kun ei ole kiinnostanut tai en ole jaksanut vaivautua. Nyt, kun ymmärrän kokonaisuuden unen saannista ja ruokavaliosta, niin tajuan kuinka se parantaisi arkeani. Olen usein päivät todella väsynyt ja puutunut. Ei oikein jaksa tehdä mitään eikä vaivautua. Tälläkin hetkellä olen erittäin väsynyt ja tekisi mieli mennä nukkumaan, vaikka olen ihan hyvä tuntiset yöunet nukkunut ja olen 5 tuntia sitten vasta herännyt. Olen vain elänyt piittaamatta rytmistäni ja koen tämän nyt ”normaaliksi”, koska tätä on kestänyt niin kauan. Muutos tulee siis olemaan kovan työn takana, mutta sen arvoista se tulee olemaan. Oma terveys pitäisi kaikilla olla todella korkealla prioriteettilistallansa.

Miten olen jo suunnitellut tämän kirjan avulla arkeeni muutoksia, on seuraavat. Suositeltavaa oli rutiininomainen ruokailurytmi, ja sen takia aamupalan nauttimisen jälkeen odottelen kolmesta neljään tuntiin seuraavaa ruokailua varten. Tämän kun opin niin saan enemmän virtaa päivästä irti ja sen kohdennettua töihin. Aamupala joka aamu! Nukkumista pyrin parhaani mukaan rytmittämään ja ajoittaa joka illaksi samaan aikaan ja myös heräämisen. Jos minulla ei ole rutiinia nukkumisessa, niin sitten sitä ei pysty mitenkään kontrolloimaan, sen olen huomannut. Jos en pysty omin avuin vaikuttamaan nukkumiseeni, niin etsin ammattilaisapua ongelmaani. Haluan tämän väsyneen fiiliksen pois ja siihen ei varmasti ainoastaan nukkuminen vaikuta, mutta myös liikunta. Olen huomannut, että jos minulla on täysin etäpäivä ja etätöitä olen superväsynyt ja en oikein saa mitään aikaiseksi. Suositeltavaa oli vähintään 30min liikuntaa per päivä ja miksi en voisi aloittaa päivääni puolen tunnin kävelylenkillä? Ainakin heräisin päivään ja se on tässä nyt se mitä tahdon! Aloitan aluksi puolen tunnin kävelyllä päivässä kuukauden ajan. Kävely tapahtuu heti aamulla tai sitten kello 15-19 välille. Se on tutkimisten mukaan se ajanjakso, jolloin energia alkaa hiipumaan ja esimerkiksi kävelyn avulla saat energiatasot takaisin kohoamaan. Kuukauden kokeilun jälkeen puolen tunnin kävelyjä on kaksi päivässä, toinen aamulla ja toinen kello 15-19 väliin. Kun olen saanut rutiinin tämän ympärille niin voin myös korvata kävelyn jollain urheilulajilla tai salilla yms. Varmasti kun saan joka päivä liikuttua ja syötyä hyvässä rytmissä ja terveellisesti, alkaa vireystasoni nousemaan ja stressitaso laskemaan. Kun en stressaa enää niin paljoa niin nukkumaankin on helpompi mennä!

Yllättäviä juttuja, jotka nyt kirjan pohjalta motivoivat näihin tavoitteisiin. Unettomuus ja univaikeudet mahdollistavat monia eri sairauksia ja esim. masennusta, yksinäisyyttä, seksuaaliongelmia ja siis todella paljon kaikkea. Jos nukkuu huonosti niin ihminen helpommin stressaa ja on kiukkuinen. Tosi paljon perustietoa kirja tarjosi, joita olen pitänyt niin itsestään selvänä, etten edes ajatellut. Tuntuu todella hölmöltä, kun kumminkin jokainen tietää, että ihmisen täytyy syödä, juoda ja nukkua jotta pysyy elossa, ja siltikin moni mukaan lukien minä pihistän jostain näistä. Miksi? En ole oikeasti koskaan pysähtynyt tähän aiheeseen näin ajatuksella ja nyt sen huomaan kuinka olen omaa terveyttäni halveksinut tietoisesti. Nyt olen sisäistänyt ja ymmärtänyt ongelman ja kehityskohteet. Tämä on puolet työstä, ja seuraavat puolet on muutoksen tekeminen.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!