Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kuka vastaa? Asiakaspalvelussa sosiaalisessa mediassa + Netti mullistaa markkinoinnin

Kirjoitettu 16.09.13
Esseen kirjoittaja: Sakari Pöyhönen
Kirjapisteet:
Kirja:
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: Yleinen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

KUKA VASTAA? ASIAKASPALVELU SOSIAALISESSA MEDIASSA – Katleena Kortessuo ja Liisa-Maria Patjas

NETTI MULLISTAA MARKKINOINNIN – Jari Juslen

 

Sakari Pöyhönen

 

 

Katleena Kortessuon kirjat ovat aina taattua tavaraa. Erittäin mukava lukea ja hyvin usein yhdellä aukeamalla on enemmän hyödyllistä tietoa, kun jossain perus kuivassa kirjassa. Luin tämän kirjan Oma Messujen some markkinointia varten ja hyödyimme siitä erittäin paljon. Teimmekin jo Oma Messujen somestrategian ja hyödynsimme tämän kirjan tietoja paljon siinä.

 

Alla on tuotoksemme some strategiamme asiakaspalvelu-kohta. Suunitelman mukaan käytämme asiakaspalveluun kahta eri kanavaa: Facebookia (sekä näytteilleasettajille, sekä kuluttajille) ja sähköpostilla lähetettäviä ¨kuukausikirjeitä¨.

 

Facebook

Oma Messujen Facebook jaetaan kahteen osaan: näytteilleasettajat ja kuluttaja-asiakkaat. Ensimmäisenä julkaistaan näytteilleasettajaosio ja kuluttaja-asiakasosio vasta paria kuukautta ennen tapahtumaa.

Näytteilleasettajasivu

Näytteilleasettajasivu avataan toukokuun jälkeen suljettuna ryhmänä Facebookiin.

Tarkoitus

Päätarkoituksena sivulla on toimia asiakaspalvelu- sekä tiedotuskanavana näytteilleasettajille sekä heidän julkisena keskustelukanavana toistensa kanssa.

Haluamme tarjota näytteilleasettajille uuden vaihtoehdon ja kokemuksen asiakaspalveluun. Pyrimme korvaamaan sähköpostilla tapahtuvan suhteellisen hitaan viestinnän.

Julkisen keskustelun kautta näytteilleasettajat voivat aktiivisesti osallistua messujen kehittämiseen ja kokevat saavansa paremmin irti messuista.

Pyritään aikaansaamaan lisäkauppaa messuihin liittyen kertomalla uusista lisänäkyvyysmahdollisuuksista ja niin edelleen.

Miten toteutetaan

Facebookiin avataan näytteilleasettajille oma suljettu ryhmä nimeltään: “Oma Messut – näytteilleasettajat 2013”. Näytteilleasettajat voivat liittyä ryhmään pyytämällä lupaa liittyä.

Näytteilleasettajat ohjataan ryhmään kaupan klousautumisen jälkeen. Ylläpitäjä tarkistaa pyynnön lähettäneen nimen myynnin seurannasta ja hyväksyy sen tämän jälkeen. Markkinointiryhmä hoitaa ylläpidon, mutta kaikki järjestäjät liittyvät ryhmään ja antavat erikoisosaamisestaan tietoa mahdollisiin kysymyksiin liittyen.

Vastauksissa pyritään olemaan mahdollisimman nopeita ja parhaassa tapauksessa pyritään jopa lähes reaaliaikaseen viestintään. Jokaisessa vastauksessa pyritään ennakoimaan jo seuraavaa tulevaa kysymystä ja tuomaan jonkinlaista rakentavaa ja selkeää sisältöä mukaan keskusteluun.

Negatiivisen viestin vastaanottaminen

Pyritään ensimmäisenä avaamaan ja selvittämään ongelmaa ja sen lähtökohtia. Viesti jonka haluamme tällaisessa tapauksessa näytteilleasettajalle välittää on hänen viestinsä ottaminen rakentavana palautteena ja tärkeänä meille. Kiitämme häntä kritiikistä ja toivomme mahdollisesti saavamme sitä lisää, koska haluamme luoda yhdessä näytteilleasettajien kanssa mahdollisimman loistavat messut.

Mitä sisältää

Facebook-sivu toimii lähinnä keskustelukanavana messuihin liittyen. Uusimmat asiat koskien messuja hoidetaan viikottaisilla sähköposteilla. Tämän vuoksi niitä ei enää lisätä turhana toistona Facebookiin.

Näytteilleasettajat voivat kysellä vapaasti meiltä ja koska keskustelu on julkista kaikkien näytteilleasettajien kesken se tukee yleistä tiedon leviämistä. Tämä siis lisää avoimuutta ja selkeyttä.

Me haemme mielipiteitä ja kommentteja erilaisiin messuja koskeviin asioihin ja näin ollen lisätä näytteilleasettajien messukokemusta ja saada uutta näkökulmaa sekä ideoita.

 

 

 

SÄHKÖPOSTI

¨Kuukausikirje¨

Mitä?

  • 7 viestiä kesäkuun alusta tapahtuman yli.
    • 1. kesäkuun alussa, jossa mainitaan muun muassa fb ryhmästä, jossa on mahdollisuus saada parasta mahdollista palvelua!
    • 2. elokuun alussa, jossa muistutetaan messuista ja tarvittavista järjestelyistä + muistutetaan mediakortin tarjoomasta + lisänäkyvyydestä
    • 3. viikko 36 voitais avata meidän markkinointisuunnitelmaa + Houkutella heitä kovasti hypettää messuja koska win win
    • 4. viikko 40 elämyksellisyys ja sen ¨vaatimukset¨
    • 5. viikko 43 rakennus ja purku settiä, ruokailu ohjeistusta, yms, muistetaan HYPESTÄ
    • 6. viikko 44 yhteenveto koko messuista ns. manuaali kuinka tulet halliin, kuinka ja milloin rakennat, NA ilta yms.
    • 7. viikko 45 KIITOS VIESTI
  • Kaikissa viesteissä tullaan muistuttamaan majoitusmahdollisuuksista ja FB ryhmästä

Miten?

Tulemme pitämään aktiivisesti yhteyttä NA:iin, mutta tulemme karsimaan tekstin määrän mahdollisimman pieneksi, jotta teksti on helposti luettavissa/silmäiltävissä.

Viestien otsikko tulee olemaan mahdollisimman tarkennettu, esim ¨Oma Messujen näytteilleasettajien tiedote: asiakaspalvelu ja majoitus¨, jotta viestit on helppo arkistoida ja tunnistaa, koska kaikille tulee kuitenkin tarpeeksi sähköpostia.
Viestien rakenne tulee tehdä niin, että asiakkaan on helppo silmäillä viestiä ja teksti täytyy pilkkoa lyhyiin (noin 4 virkkeen) kappaleisiin. Viestin faktat ¨täydennetään¨, niin että asiakkaalle vastataan jo jatkokysymyksiin (esim. NA majoituksen hoitaa Hotelli Isovalkeinen, jonka löydät osoitteesta www.isovalkea.fi tai NA illanistujaiset ovat 31.2. klo 18.00 – 23.00 hotelli isovalkeisen ala-aulan viereisessä neuvottelutilassa. Sieltä on mahdollisuus ostaa virvokkeita, mutta VAIN KÄTEINEN KÄY).

 

NETTI MULLISTAA MARKKINOINNIN – JARI JUSLEN

Sakari Pöyhönen

 

 

Luin tämän kirjan Oma Messujen markkinointia varten ja tehtiinkin nettimarkkinointisuunnitelma liittyen tähänkin kirjaan. Erittäin hyvä kirja, vaikka osa tiedoista on hiukan vanhentunutta. Suosittelen!

 

Suurin juttu koko nettimarkkinoinnissa on se, että eri yritysten koot tasoittuvat ja maailma pienenee hetkessä. Kaikki yritykset ovat lähes samalla viivalla nettimarkkinoinnissa ja kuka vain voi onnistua siinä. Pystyt muutamassa sekunnissa tavoittamaan kenet tahansa, melkein mistä vain maailmaa.

 

 

 

OMA MESSUT NETISSÄ

 

Oma Messut tulevat hyödyntämään seuraavia kanavia nettimarkkinoinnissaan: Google,

 

 

YRITYSTEN KOKOJEN TASOITTUMINEN JA MAAILMAN PIENUUS

 

LÄPINÄKYVYYS

 

  • Keskustelufoorumien seuraaminen ja niihin osallistuminen
  • Internetsivujen tekeminen ja ns. internet toimipaikan pystyttäminen
  • Oman laadukkaan sisällön tuottaminen sivuille BLOG
  • Hakukoneoptimointi ADWORDS

Ilmaiset ilmoittajat

 

 

Outbound ei ole kuollut

Ei enää “mitä voin myydä?” vaan “miten voin auttaa asiakasta hänen ongelmassaan?”. Käyttäjät luovat sisällön internetissä, käytä sitä hyväksi. Outbound-sana tarkoittaa pakotettua viestimistä kun taas inbound tarkoittaa suostumuksella tehtyä viestimistä.

 

Inbound osallistavampaa

 

Ostopäätös 90% suomalaisista netistä

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!