Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kultainen rinkula

Kirjoitettu 31.08.16
Esseen kirjoittaja: Aleksi Saarinen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Start with why
Kirjan kirjoittaja: Simon Sinek
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Start with why

 

Golden circle on ollut jo ensimmäisestä vuodesta asti työkalu ja ajatusmalli, josta olen pitänyt mutta mitä tulee liian harvoin kuitenkin käytettyä. Golden Circle yksinkertaisuudessaan vastaa ensin kysymykseen miksi ja vasta sitten miten ja mitä.

Monet asiat tulee kelattua ominaisuuksien kautta ja mitä saan esimerkiksi rahaa vastaan kun ostan, mutta harvemmin tulee mietittyä että miten tietty tuote on valmistettu tai puhumattakaan siitä miksi tuote on millainen se on.

Simon Sinek esittää monia erinomaisia esimerkkejä kuinka jotkin asiat ja ihmiset ovat erottuneet edukseen puhtaasti vastaamalla ensin kysymykseen miksi. Tällaisia tapauksia ovat mm. Apple, Wright Brothers ja Martin Luther King.

Jokaisen esimerkin taustalla esiintyy usko siihen mihin he uskovat yrityksenä tai henkilönä ei se mitä he haluavat saada aikaan tai miten he haluavat sen saavan aikaan.

Apple on tietokone firma, joka myy mp3 soittimia, puhelimia, tv-liittimiä yms. Heillä ei ole yhtään sen kovempia insinöörejä tai suunnittelijoita kuin muillakaan firmoilla. Heillä ei ole yhtään sen enempää pätevyyttä tehdä hyviä tietokoneita tai muitakaan laitteita. Apple tekee laitteensa tietyllä tyylillä, ne ovat helppokäyttöisiä ja käyttäjäystävällisiä. Syy taustalla on kuitenkin että Apple uskoo siihen, että he voivat tehdä asiat eritavalla, kun jokainen jäsen yrityksessä uskoo samaan asiaan, Apple ei yhtäkkiä myykään ainoastaan tietokoneita vaan uskoa erilaisuudesta.

Dell on myös tietokoneyritys. Heille kuitenkin tavoitteena on vastata kysymykseen mitä he myyvät eivät siihen että miksi he myyvät sitä. Apple on myös vaan tietokoneyritys, mutta ostamme silti Applen puhelimia ja mp3 soittimia. Tuleeko kellekään mieleen ostaa Dellin puhelinta tai mp3 soitinta. Kysymys kuuluu miksi ostaisin puhelimen tietokoneyritykseltä?

Yrityksissä joissa ihmiset palkataan paikalle rahan tai kovimman tuotteen takia eivät ole niitä kaikista kovimpia ja innovatiivisimpia yrityksiä. Ne yritykset, jotka palkkaavat ihmisiä jotka uskovat samaan asiaan mihin yritys uskoo erottuvat joukosta edukseen.

Yksikään ihminen maailmassa ei äänestä suosikki poliitikkoaan hänen takia, vaan itsensä takia. Itsellä on jokin uskomus siitä että asiat voisi olla paremmin. Usko siihen että tämä ihminen voi vaikuttaa asiaan jotta itsellä olisi parempi olla. Hyvä tunne siitä että äänestämällä tätä tyyppiä asiat muuttuvat paremmaksi. Haave paremmasta huomisesta. Merkitys kaikelle.

Tiimiakatemia on innovatiivinen ympäristö ja ihmiset tekevät jos jonkin moista, mutta yleensä kun asioita esitellään ja kerrotaan omista tekemisistä vastataan kuitenkin ensin kysymykseen mitä me olemme tehneet vaikka ensin pitää sanoa että miksi me olemme tehneet näin.

Oma kokemus omasta yrityksestä WayOutista. Mitä me tarjoamme on elämyspalvelu huonepakopelin muodossa, me toteutamme sitä innokkaalla, hullulla ja hauskalla tavalla, me teemme sitä koska meiltä löytyy palava halu viihdyttää ihmisiä tavalla tai toisella. Veikkaan että kertaakaan emme ole julkisesti ilmoittaneet syytä miksi yhtään missään.

Miksi emme siis esitä kysymystä miksi enemmän? Veikkaan että syy siihen on että kaikelle tekemiselle ei aina löydy merkitystä. Onko sellainen tekeminen sitten parempi jättää tekemättä? Jos minulta kysytään miksi teen töitä ja vastaus siihen on rahan takia, se ei ole merkitys vaan tulos. Tulos sinun tekemästä työstä.

Jos raha on ainoa tavoite se ei koskaan vastaa kysymykseen miksi ja täten se ei koskaan voi olla niin innovatiivista ja tehokasta mitä naapurilla joka ajattelee toisin on.

Ei tietenkään ole väärin ajatella että raha on syy kaikkeen omaan tekemiseen, mutta jos johtaminen tiimissä tai yrityksessä pohjautuu pelkästään sille aatteelle että tehdään tulosta, ei se koskaan yllä huipulle.

Merkityksen sisäistäminen voi olla haastavaa eikä se missään tapauksessa aina ole itsestään selvyys, mutta ihminen tarvitsee jonkun merkityksen elämälleen, miksi myös yritys ei tarvitsisi sitä yhtä lailla?

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!