Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kuumat ryhmät

Kirjoitettu 17.09.16
Esseen kirjoittaja: S. Pohtola
Kirjapisteet: 3
Kirja: Kuumat ryhmät tuloksen tekijänä
Kirjan kirjoittaja: Jean Lipman-Blumen Harold J. Leavitt
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

 

Kirja ”Kuumat ryhmät tuloksen tekijänä” herätti voimakkaasti samaistumisen tunteita. Huonekaluliikkeen pyörittäminen lähti rullaamaan hyvin pitkälti kirjassa kuvaillulla tavalla, vähän niin kuin itsestään. Tilanne ryhmän muodostumiselle oli otollinen, kun emme olleet tyytyväisiä tekemisen tasoon Tiimiakatemian ensimmäisen vuoden jälkeen ja minulla, Andersilla ja Iirolla oli palava halu päästä tekemään jotain täysillä.

 

Lähdimme pyörittämään liikettä sillä ajatuksella, että katsotaan nyt mitä tästä tulee ja millainen kahden kuukauden pop-up kauppa tässä on kyseessä. Kuitenkin jostain syntyi valtava halu mennä eteenpäin ja tehdä hommia kovempaa. Kukaan ei laskenut tunteja tai odottanut viikonloppuja tuon parin vuoden rupeaman aikana. Toki välillä oli heikompia hetkiä, mutta silloin joku jaksoi aina vähän paikata sitä, kenellä otti kunnon päälle.

 

En tullut tuossa tekemisen vauhdissa ajatelleeksikaan, mitä erityistä tekemisen tyylissämme oli. Olen melko varma, että meistä oli muodostunut kirjan käsitteen mukainen ”Kuuma ryhmä”

 

Jos meiltä kysyisi, tänäkään päivänä ei osaisi antaa suoraa vastausta kuka toimintaamme johti, kun kaikki kolme johtivat ja veivät toimintaa eteenpäin ihan omaehtoisesti. Kaikkien ajatuksia aina kuunneltiin ja arvostettiin ja silti päästiin useimmiten nopeisiin päätöksiin ja hommat menivät eteenpäin. Näkisin, että tekemisemme oli todella tehokasta siihen nähden, mistä lähdettiin liikkeelle. Kolme toisilleen puolituntematonta kaveria lähtee perustamaan huonekaluliikkeen tietämättä kaupankäynnistä tai huonekaluista juurikaan mitään.

 

Kaikkia meitä vain sattui yhdistämään tuo kova tekemisen tahto ja usko omaan juttuun. Kaikki kolme olemme erittäin yrittäjähenkisiä, joskin hyvin erityyppisiä ihmisiä. Sillä ei ole kuuman ryhmän muodostumisen kannalta merkitystä, onko ryhmän jäsenet entuudestaan parhaita kavereita tai harrastavatko he samoja harrastuksia. Enemmän määrää sitoutuminen tehtävän suorittamiseen ja tahto selvitä haasteesta eteenpäin.

 

Meidän kohdallamme tuo haaste oli luoda Tiimiakatemialta maailmalle jotain uutta ja erilaista. Päämäärä ei oikeastaan koskaan ollut tarkemmin selvillä, aina kuitenkin haluttiin mennä eteenpäin ja kehittyä. Puhuimme viimeisen vuoden aikana paljon prosessien kehittämisestä ja liiketoiminnan kasvattamisesta. Mielestäni onnistuimme ainakin opiskelija-tasolla hyvin kasvattamaan liiketoimintaa yhdestä myymälästä kolmeen, saimme Jyväskylään neuvoteltua yhteisen varaston yhteistyökumppanin kanssa ja saimme useita tavarantoimittajia joilla takasimme valikoiman riittävyyden.

 

Prosessien kehittämisessä otimme viimeisen puolen vuoden aikana isoja harppauksia. Astuimme itse takaisin Jyväskylän myymälän myyjiksi ja lähdimme miettimään, mitkä asiat loppupelissä ratkaisevat myynnissä. Ne eivät ole isoja asioita, mutta kun jokaiseen päivittäin tekemäämme asiaan lisättiin laatua ja ajatusta, nostimme liikevaihtoamme huomattavasti ja saimme sen pysymäänkin hyvällä tasolla Jyväskylän myymälässä. Enää ei tuhlattu aikaa turhanpäiväisiin asioihin myymälässä vaan panostettiin myyntiin ja tehokkaimpien markkinointikanavien oikeanlaiseen käyttöön.

 

Olen jälkeenpäin miettinyt, miksi saimme homman pyörimään Jyväskylässä niinkin hyvin, mutta emme esimerkiksi Tampereella ja Espoossa. Yksi syy on varmasti se, että oma ryhmämme täällä toimi kuuman ryhmän tavoin ja painoimme tukka putkella ja laput silmillä suoraan eteenpäin antamatta tilaa johtamiseen tarvittavalle ajattelulle ja teoille. Jos nyt pystyisin jotain muuttamaan, lähtisin esimerkiksi Tampereelle itse jalkauttamaan tekemisen kulttuuria ja etsimään niitä asioita jotka vaikuttavat siihen, että kauppa ei käy. Siinä olisi pitänyt olla aktiivisemmin mukana jo alusta alkaen. Voihan olla, että suurin syy kaupankäynnin heikkoudelle olikin väärä sijainti.

 

Missään nimessä en kadu kokeilujamme, täytyy vain muistaa ottaa opit kunnolla talteen ettei tee samoja virheitä uudelleen. Toinen asia, minkä haluaisin viedä myös tuleviin organisaatioihini on kuumien ryhmien muodostuminen. Se voi olla, ettei sitä tietoisesti ole edes mahdollista luoda, mutta ainakin voin yrittää luoda hyvät puitteet sen mahdollistamiseksi. Rekry prosessissa on otettava tarkasti huomioon ihmisten intressit tehtävän suorittamista kohtaan ja riittämättömällä innokkuudella ja tekemisen halulla kuumia ryhmiä ei pääse syntymään.

 

Kuumat ryhmät eivät pääse kukoistamaan jos organisaatiossa edetään kaavamaisesti ja arki on tasaisen harmaata. Useimmiten ne lähtevät nousuun muutostilanteessa tai alkavat itse vaatimaan ja tekemään sitä muutosta. Kuumalle ryhmälle pitää antaa omaa tilaa ja jos sitä ei ole, parhaassa tapauksessa ne tekevät sitä itselleen. En usko, että meidän kohdallamme homma olisi lähtenyt käyntiin jos aika ei olisi ollut otollinen. Laitoimme huonekaluliikkeen pystyyn loppukesästä, kun emme olleet pitäneet mitään yhteyttä Tiimiakatemian tiimiimme muutamaan viikkoon. Silloin oli hyvää tilaa ja aikaa rauhassa laittaa rattaat pyörimään.

 

Tämä ei tietenkään tiimin kannalta ollut paras vaihtoehto, ei kyllä meidän itsemmekään kannalta kun heikon viestinnän ansiosta saimme melkein kenkää tiimistä. Näin asiat nyt kuitenkin vain lähtivät liikkeelle ja itse olen tyytyväinen, että lähtivätkin. Siinä oli sitten aikaa siivoilla jälkiä myöhemmin ja opetella parempaa viestintää ulospäin. Ehkä saimme vain lisää virtaa tekemiseen niin sanotusta pienestä kriisitilasta joka tiimiimme aiheutui sooloilumme ansiosta, ainakaan jarrua emme siinä vaiheessa painaneet.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!