Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kuumat ryhmät tuloksen tekijänä

Kirjoitettu 10.03.14
Esseen kirjoittaja: K M
Kirjapisteet: 3
Kirja: Kuumat ryhmät tuloksen tekijänä
Kirjan kirjoittaja: Jean Lipman-Blumen & Harold J. Leavitt
Kategoriat: 2. Yhteisöllisyys, 2.3. Yhteisöllisyyden kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kuumat ryhmät ovat merkki muutoksesta, mikä on syynä sille että monissa perinteisissä organisaatioissa ne nitistetään alkuvaiheessa. Onneksi Innomo on tarpeeksi edistyksellinen tajuamaan, että muutos on välttämätön ja jos siinä ei ole mukana häviää maailmankartalta. Meillä on enää kymmenen kuukautta jäljellä, mutta voi senkin käyttää tehokkaasti. Mietin kirjaa lukiessani mitä kuuma ryhmää tarkoittaa Innomossa. Täytyykö kyseessä olla pienempi projektiryhmä vai voiko koko tiimiä ajatella potentiaalisena kuumana ryhmänä?

 

Perinteinen johtaja toimii vahtina, joka estää kuumien ryhmien syntymisen ja leviämisen. Minä haluan Innomon tiimiliiderinä toimia juuri päinvastoin. Haluan oppia tunnistamaan orastavan kuuman ryhmän tunnusmerkit ja vaalia sitä. Olemme Innomon joryna tehneet viime vuodesta oppien päätöksen, että keskitymme loppu ajan vetureihimme. Uskomme, että kun palkitsemme, kannustamme ja huomioimme kovimpia tyyppejä, muutkin tulevat perästä. Palkittavien ei kuitenkaan tarvitsisi olla kovia tyyppejä. Ne voisivat olla myös kovia tiimejä.

 

Perinteisesti kuumat ryhmät aiheuttavat negatiivisen reaktion. Muistiinpanoissani on kohta ”kuumien ryhmien ärsyttävät piirteet”. Olen kirjoittanut kohdan viereen ohjeen etsiä ja vaalia näitä piirteitä. Kuumien ryhmien itsepintainen määrätietoisuus tekee niiden johtamisen vaikeaksi. Rakkaus valittuun tehtävään saa kuuman ryhmän vaikuttamaan ylimieliseltä. Muistaakseni Anita Roddick kirjoitti, että kun joku ihminen ärsyttää sinua mielipiteillään on aika havahtua. Tämä henkilö auttaa sinua muuttumaan. Uskon että kuumien ryhmien kanssa on kyseessä sama ilmiö. Ärsyyntyminen pitäisi johtajana tunnistaa ajoissa hyväksi jutuksi ja käyttää hyödyksi.

 

 

 

En usko, että kuumia ryhmiä on mahdollistaa muodostaa keinotekoisesti. Kuuma ryhmä syntyy kun palikat loksahtavat yhteen. Yhtenä osana toimii sattuma, mutta voin johtajana koittaa saada muut osa-alueet kuntoon. Kirjoittajien mukaan kuuman ryhmä panee liikkeelle henkilö, joka on yrittäjähenkinen eikä tunnista omia rajojaan. Tällaisia henkilöitä tiimissämme voi olla vaikka Mika ja Veikko. Pelkästään innostava tyyppi ei kuitenkaan riitä. Johtajan täytyy olla ryhmää yhdistävä tiimipelaaja.

 

Kuuma ryhmä ei toimi ellei sillä ole tarpeeksi innostavaa ja motivoivaa tehtävää.  Kirjailijat kirjoittavat: ”Kuumat ryhmät ovat usein reaktio todellisiin tai kuviteltuihin vihollisiin ja kilpailijoihin”. Paras haastaja innostavan tehtävän lisäksi on ulkopuolinen kilpailija, jota vastaan ryhmä saa kisata.

 

Se että joryn pyrkimyksenä on palvella innomolaisia poistamalla tekemisen esteet on toimiva ajatus. Se ei vaan ole keino saada ihmiset liikkeelle. Ihminen keksii uusia esteitä poistettujen tilalle. Olisiko suurin palveluksemme sittenkin antaa tiimiläisten kohdata ongelmia. Voisiko jokin hankaluus tai haaste saada heidät liikkeelle ja toimimaan senkin jälkeen kun ongelma on ratkaistu. Voisiko jory jopa olla aiheuttamassa oikeanlaisia ”ongelmia” esimerkiksi luomalla kilpailuasetelman vaikkapa jonkun muun Tiimiakatemian tiimin kanssa?

 

Kannustaminen

Kirjoittajat haastavat minut ajattelemaan seuraavia kysymyksiä:

  • Edesauttaako palkitsemisjärjestelmämme kuumien ryhmien syntymistä?
  • Palkitsemmeko yksilöitä vai tiimejä?
  • Palkitsemmeko luovuudesta?
  • Mitä riskinottajille on käynyt aiemmin tiimissämme?

 

En tiedä mitä riskinottajille on käynyt, sillä en usko että olemme juuri ottaneet riskejä. Me emme palkitse luovuudesta vaikka voisimme. Uskon että näemme luovuuden osana isojen firmojen tuotekehittelyprosessia vaikka oikeasti luovuus on käytössämme joka päivä esimerkiksi potentiaalisten asiakkaiden löytämisessä. Luovasta asiakastyöstä voisi mielestäni palkita ainakin Mikan, Veikon ja Henkan, sillä he ovat alusta asti löytäneet mahdollisuuksia mitä ihmeellisimmistä paikoista. Heitä ei ole ikinä palkittu siitä. He ovat juuri niitä ihmisiä, jotka voisivat olla kuumien ryhmien sytyttäjiä.

 

Pari ei ole ryhmä, mutta olemme tarkoituksellisesti luoneet Innomon sisäisen kilpailun. Kirjoittajat varoittavat organisaation sisäisestä kilpailusta sillä se voi muuttua tiimien väliseksi sodankäynniksi. Meidän tapauksessamme en näe tätä todennäköisenä. Kyseessä ovat Innomon taisteluparit. Parit kilpailevat toisiaan vastaan tavoitteiden saavuttamisessa. Tällaisia ovat muun muassa asiakaskäynnit, tajoukset ja kaupat. Pareille luodaan kilpailuhenkeä muun muassa moton keksimisen muodossa. En sano että kyseessä olisi kuuman ryhmän kaltainen ilmiö, mutta miksei kuumien ryhmien sytyttämiseen toimivia keinoja voisi käyttää myös pienemmässä mittakaavassa.

 

Olemme aloittaneet palkitsemiskäytännön. Olemme palkinneet vasta yhden ihmisen, mutta jos jatkamme taisteluparien käyttöä loppuun saakka, voimme alkaa palkita parhaan parin. Toiselle parille häviäminen saa aikaan sisuuntumisen mikä tarkoittaa toimintaa. Tämä toimii niin kauan kuin parit ovat suhteellisen tasaväkisiä. Jos joku pareista alkaa jyrätä, muut saattavat lannistua. Tämä on hyvä kokeilu, mutta meidän pitää joryna miettiä tarkkaan kuinka saamme kilpailutilanteen päälle ja jännitteen parien välille.

 

Parit saivat tehtäväkseen luoda mottonsa. Heiltä pyydettiin myös vastausta kysymykseen: ”Mikä saa teidät voittamaan?”. Kirjoittajien mukaan kuumien ryhmien yhteenkuuluvuutta voi auttaa, mutta sitä ei pidä tehdä keinotekoisesti. Johtajina voisimme esimerkiksi pyytää pareja keksimään itselleen jonkin tunnisteen. He saavat itse päättä mikä se on. Tatutointi vai tiimilaulu?

 

Kirjan mukaan johtajan kuuluisi kuumien ryhmien tapauksessa organisoida ja valvoa vähemmän. Yksilöllisten suoritusarviointien käyttöä pitäisi myös vähentää. Tällä hetkellä organisointi ja valvominen on tarpeen, mutta toivon että kun saamme parikisan kunnolla käyntiin emme tarvitse enää tiukkaa valvontaa. Haluan myös, että kisan myötä opimme arvostamaan kaikenlaisia saavutuksia ja luovia keinoja hankkia asiakkaita ja tuloja. Silloin seurantakin voisi olla jotain aivan muuta kuin yksilökohtaisia taulukoita. Voisimmeko jossain vaiheessa esimerkiksi palkita siitä mikä tiimi on ollut hurjimmassa paikassa asiakastapaamisella tai mille tiimille asiakas on tarjonnut useimmiten lounaan?

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!