Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Laadukas sisältö ennen seuraajamääriä

Kirjoitettu 29.04.21
Esseen kirjoittaja: Mia Hyötyläinen
Kirjapisteet: 1
Kirja: Joonas Pesonen - DreamUp puheenvuoro
Kirjan kirjoittaja: Joonas Pesonen
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kuuntelin DreamUp -tapahtuman toisen puhujan Joonas Pesosen puheenvuoron henkilöbrändäyksestä, ja hänen omaa tarinaansa. Hän aloitti puheenvuoronsa hyvällä lausella:

”Tulevaisuus on aina näky, paras arvaus jostain mitä me ei vielä tiedetä varmaksi.” – Joonas Pesonen

Hänellä on Instagramissa seuraajia 16 tuhatta ja Youtubessa 4,89 tuhatta. Joonas tuli itselleni tunnetuksi yhteistyöstä Clarion -hotelliketjun kanssa, jossa hän asui hotellissa vuoden ajan ”Year in Clarion”.

Olen pohtinut oman Youtube -kanavan perustamista jo vuosia, ja panostamisen aloittamista omaan henkilöbrändin tunnettavuuden kasvattamiseen. Koen että Joonas Pesosen puheenvuoro olikin oiva hetki miettiä omaa kulmaani henkilöbrändäykselle ja omalle sisällölle.

Missio

Ensin tulisi miettiä, että mikä on itselle tärkeää eli omat arvot sekä oma henkilökohtainen missio. Omalla kohdallani tämä olisi varmasti avoimuuden ja herkkyyden kääntäminen vahvuudeksi, sekä oman ”täydellisen minän” hyväksyminen aluksi itse. Tulisi pohtia, että mistä itse on innostunut, missä on hyvä ja viimeisenä: mistä joku on valmis maksamaan? Itselleni tuo viimeinen tuottaa ehkä eniten haasteita, en haluaisi olla kaupallistaminen edellä oman Youtubettamisen harrastamisessa. Uskoisin, että omasta arjesta ja ajatuksista vlogaaminen olisi enemmänkin harrastus itselle kuin mahdollinen työpaikka.

Kuten Joonas Pesonen sanoin, on some hänelle vain työkalu itsensä toteutuksessa. Some itsessään on todella monikanavainen, ja hänen kohdallaan se tarkoittaa tällä hetkellä Instagramia. Aiemmin hän on ollut esillä Snapchatissa sekä Youtubessa. Asia, mistä hänkin puhui ja mikä itseäni kiehtoo on ettei somessa voi tehdä asioita ”väärin”. Tähän hän käytti vertauksena televisiosisältöä koskevia lainalaisuuksia.

Omalla kanavani missio olisikin juuri se, että joku päivä – joku saisi apua tai tukea höpötyksistäni koskien esimerkiksi häpeän tai tyhmyyden tunteita. Juurikin tunteista puhuminen, niiden peittelemisen lopettaminen ja reflektointi ovat auttaneet itseäni ja uskon että moni muu saisi vertaistukea omiin ajatuksiin. Kuten Joonas Pesonenkin puheenvuorossa sanoi, on nykyään nousemassa esiin arjen aito rösöisyys ja sen näyttäminen. Rajaa sille, että mikä on liikaa ja mikä ei – on mahdotonta määrittää. Hänen kohdallaan Youtubeen tekemänsä sisältö ei enää jossain vaiheessa tuntunut omalta, ja hän kasvoi ”siitä ulos”. Burnoutin ja lievän masennuksen kautta hän siirtyi kohti oman näköistänsä sisältöä ja omaan hyvinvointiinsa panostamista.

Sisältö ennen seuraajamääriä

Joonas Pesonen painotti puheenvuorossaan paljon sisällön merkitystä ennen seuraajamäärää. Toimme tämän viimeeksi esiin eräässä asiakastyössämme: monet ihmiset seuraavatkin juuri yritysten tai henkilöiden seuraajamääriä ja niiden kasvua. Pyrimme perustelemaan työmme arvoa juurikin laadukkaan sisällön merkityksellä: ennen kuin ihminen päättää sitoutuuko hän esimerkiksi IG-tilin seuraajaksi – täytyy siellä olla laadukasta sisältöä ja häntä itseään hyödyttävää materiaalia.

Seuraajamääriä analysoidessa onkin hyvä tutkia, että keitä seuraajat ovat (esim. ikä, sukupuoli, paikkakunta), kuinka paljon he kuluttavat sisältöä ja miten vuorovaikutus toimii (esim. kommentit, tykkäykset, merkkaukset). Näin sisältöä on helpompi suunnitella juurikin kohdeyleisölle sopivaksi, miettiä ajankohtaiset kanavat sekä toimivimmat vuorovaikutustavat. Esimerkiksi erääseen asiakastyöhomme otimme nyt mukaan TikTokin sekä Instagram Reels:in sillä sen suosio on juurikin asiakkaamme asiakkaan suosiossa.

Lopuksi

Joonas Pesosen puheenvuoro oli hyvä kiteytys oppimaani ja oli kiva kuulla hänen tarinansa. Olen häntä seurannut jo noin vuoden ajan Instagramissa, joten hän oli itselleni jo tuttu. Ensimmäisen Youtube-videoni julkaisu on vain julkaisusta kiinni. Sain vihdoin hyvän editointiohjelmankin jo koneelleni, sekä materiaali olen tuottanut. Nyt on vain itsestäni ja rohkeudestani kiinni editoida ja julkaista ensimmäinen videoni. Joonas Pesosen sanat siitä, että toistojen kautta oppii paremmaksi lohduttaa, ei tarvitse tuottaa heti aluksi ammattimaista sisältöä – vaan enemmän omannäköistä.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!