Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Leadership

Kirjoitettu 14.12.17
Esseen kirjoittaja: Emilia Niemi
Kirjapisteet: 3
Kirja: leadership
Kirjan kirjoittaja: Brian Tracy
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

 

Johtaminen on turhaa, jos sillä ei ole mitään arvokasta tulosta. Johtaminen on palvelutehtävä koko organisaatiolle. Johtajan tulisi nähdä kokonaiskuva organisaatiosta.

Johtajan on hyvä miettiä, mitä voin tehdä, jotta tuotan mahdollisimman paljon arvoa yritykselle? Mitkä ovat minun avain aiheeni? Mitä vain minä voin tehdä, jotta yritys kehittyy? Johtajalla on velvollisuus asioista, jotka vain hän voi tehdä. Hyvä johtaja tietää mistä hänelle palkka maksetaan ja mitä hänen täytyy ajallaan tehdä.

Johtajilla on intohimo johtaa. Johtajat haluavat tehdä päätöksiä ja johtaa asioita.

Johtajalla on monia vastuualueita. Asettaa ja saavuttaa tavoitteita. Johtajan ei pidä tehdä asioita niin kuin on aina tehty, vaan ratkaisee ongelmat itse omalla tavallaan ja tekee päätöksiä. Kiinnittää huomion tärkeimpiin tehtäviin, sillä aikaa on rajallisesti. Johtajat jotka eivät hallitse hyvin ajankäyttöään, epäonnistuvat. Johtaja on esikuva muille, sillä seuraajat ottavat mallia hänestä. Johtajat johtavat tiimiään kohti tavoitteita ja tekevät kaikkensa pysyäkseen siinä.

Johtajat tunnistavat, että tuloksia tulee olemalla läsnä. Johtajat ovat valmiita ottamaan vastuun, jos joku menee pieleen. Keskity mitä haluat ja missä haluat olla. Johtajilla on itsevarmuutta ja he tuntevat itsensä todella hyvin. He tietävät milloin ei kannata ottaa lisää hommia, he tietävät miksi he tekevät mitä he tekevät, mikä heitä motivoi ja mikä saa heidät kärttyisiksi. Itsetuntemus on avain itsevarmuuteen. Se on tärkeää, sillä se mitä tunnet itsestäsi sisältäpäin, on asia joka näkyy ulkoisesti. Johtajat tietävät, että eivät ole täydellisiä, mutta hyväksyvät omat heikotkin puolet.

Johtajat eivät anna muuttujien vaikuttaa johtamiseen. He eivät odota oikeaa aikaa, sillä se aika on nyt. Esimerkiksi Disney perusti yrityksen Amerikan rahallisesti huonoimpana aikana.

Maailmassa ei ikinä ole liikaa johtajia, vaikka hyvinkin monenlaisia. Kysymys kuuluu, onko sinulla intohimoa johtaa? Jos johtajalla ei ole intohimoa johtamiseen, se paistaa läpi sekä näkyy tekemisessä. Kaikki eivät kuitenkaan ole persoonaltaan johtajatyyppejä, mutta mielestäni aina tilaisuuden tullen kannattaa kokeilla. Toisaalta, jotkut taas ovat luonnostaan taitavia ihmisten johtajia, mutta eivät itse tunne intohimoa hommaan.

Johtavat odottavat kaikesta aina tuloksia. Tuloksia täytyy syntyä ja ne täytyy olla mitattavissa.

Kolme sääntöä:

  1. Ei ole väliä mistä tulet, vaan se mihin olet menossa. Tulevaisuus ratkaisee. Vaikka et ole ennen johtanut, se ei tarkoita, että et voisi tulevaisuudessa johtaa. Jos haluat elämässäsi paremmaksi sinun täytyy tulla paremmaksi.
  2. Kehitä johtajuus taitojasi. Voit oppia mitä vaan haluat ja voit tulla miksi vaan haluat.
  3. Johtajat tunnistavat, että he eivät voi tehdä kaikkea itse. Johtajat etsivät aina taitavia ihmisiä, joille he voivat delegoida tehtäviä ja luottaa että ne tulevat tehdyksi.

Miten saat ihmiset auttamaan sinua on yleensä se, että autat ensin heitä. Autat heitä pääsemään tavoitteeseensa niin he tekevät saman sinulle. Vaikka olisit jo kuinka hyvä johtaja, aina voi kuitenkin oppia viisaammilta. Johtajien on hyvä kuunnella erilaisia vinkkejä mentoreilta ja toisilta johtajilta. Johtajuus on rooli, jota ei kaikki voi tehdä samanlailla, mutta vinkit eivät välttämättä ole pahitteeksi.

Johtajat voivat johtaa kolmella eri tavalla. Käskyllä, joka on hyvin vanhanaikainen tapa. Nykyään on kuitenkin huomattu, että käskyjen antaminen ilman selityksiä ei toimi, sillä se ei ainakaan nosta työntekijöiden motivaatiota. Kaikista tehokkain tapa käskyttämisessä olisi näyttää, miksi se asia on niin tärkeä. Toisena on konsultaatio. Johtaja kysyy apua ja tekee itse päätöksen niiden perusteella. Työntekijä on otettu, kun hän saa ilmaista mielipiteensä, vaikka ei lopullista päätöstä tekisikään. Kolmas vaihtoehto on, että johtaja ei tee lopullista päätöstä, vaan se kuuluu 100 prosenttisesti koko tiimille. Johtaja päättää tapauskohtaisesti, mitä metodia kannattaa päätöksien tekemisessä käyttää.

Johtajat tietävät, että mitä enemmän työntekijät saavat olla tekemisessä sekä päätöksenteossa mukana, sitä enemmän heistä saa irti. Työntekijöiden osallistaminen on todella tärkeää. He tuntevat, että ovat osa jotakin itseänsä suurempaa ja se motivoi heitä tekemään töitä intensiivisemmin.

Johtajan on tärkeää vastata ongelmiin nopeasti ja jutella asianomaisten kanssa henkilökohtaisesti. Hyvä johtaja saa työntekijöistään parhaimmat puolet esiin ja auttaa heitä löytämään omat vahvuutensa.

Hyvä johtaja kysyy, kannustaa ja kuuntelee. Johtaja on avoimesti läsnä työpaikalla.

Sekä johtajan että työntekijän on tärkeää antaa palautetta molemmin puolin. Johtaja osoittaa kiinnostusta työntekijän tekemiseen ja saa palautetta omasta tekemisestään.

Kaikki eivät kuitenkaan halua olla johtajia, mutta osalla sitä karismaa on jo luonnostaan. Se ei kuitenkaan tarkoita, että he olisivat jo valmiiksi hyviä johtajia. Johtajuus on asia, johon opitaan. Se vaatii tietoa, mutta enemmän kuitenkin käytännön kokemusta.

Itse huomasin Luukuta Joulukalenteri- projektin aikana kuinka tärkeää johtaminen on projektissa. Meillä se jäi uupumaan ja se näkyi selvästi työn jäljessä. Kukaan ei valvonut, että aikataulussa pysyttiin kiinni, käskyjä esimerkiksi asiakkaille soitteluun ei tullut, tehtäviä ei delegoitu ajoissa ja vastuu siirtyi loppujen lopuksi muutamalle ihmiselle kuuden henkilön sijaan. Jos johtajuus uupuu, projekti on kuin sillisalaatti, jossa kaikki ovat yhtä pihalla. Kun tehtäviä ei ole jaettu, niin kukaan ei tee mitään. Lisäksi tiimissä saattaa olla henkilöitä, jotka tarvitsevat projektin loppua kohti hieman kannustusta tekemään asiat loppuun. Hyvä johtaja kannustaa ja motivoi muita suoriutumaan vielä paremmin. Projektin aikana törmäsimme myös siihen, että monissa yrityksissä työntekijät eivät edes tienneet kuka on johtaja ja miten hänet tavoittaa. Mielestäni tuo on kaikista pahin tilanne. Sisäinen viestintä ei toimi, johtaja ei selvistikään ole kovin usein paikalla tai edes yhteydessä työntekijöihin.

Minun mielestäni hyvä johtaja on sellainen, joka on läsnä ja avoin työntekijöilleen. Hän kannustaa muita ja kuuntelee. Hän ei tuomitse, jos jotain menee pieleen vaan auttaa miten tämän asia korjataan. Johtaja on samalla tasolla kuin muutkin työntekijät, mutta hän vain huolehtii loppupeleissä, että asiat tulee hoidetuksi. Johtaja ei vain juo kahvia taukohuoneessa, kun muut tekevät töitä. Johtaja on myös mukana ”hanttihommissa” aina kun pystyy.

Hänellä on uskomaton inspiraatio kehittää organisaatiota eteenpäin. Hän tekee tästä konkreettiset suunnitelmat, miten tavoite toteutetaan ja mitä siihen tarvitaan. Hän osallistaa kaikki kehitysprosessiin, jotta jokainen tuntee, että on osa prosessia ja yhteisöä. Kerran kuukaudessa johtaja juttelee henkilökohtaisesti jokaisen työntekijän kanssa kuulumiset sekä palautteet molemmin päin. Viestintä on avointa ja nopeaa.

Vaikka johtaja on supermukava, hän osaa kuitenkin olla tiukka tarpeen tullen. Kun tavoitteita yritetään saavuttaa hän puristaa tiimistä kaiken ulos ja motivoi. Hyvä johtaja nostattaa tiimihenkeä ja ymmärtää miten erilaiset persoonat toimivat keskenään.

Melko stressaavaa, vai mitä? Tästä syystä johtaja tuntee itsensä paremmin kuin kukaan muu. Hän tietää, milloin on hyvä sulkea työt viikonlopuksi ja milloin hänellä on liikaa hommaa. On hyvä muistaa, että johtajuus on kuitenkin jaettua, johtaja ei tee kaikkea itse. Hänen kuuluu ja pitää delegoida asioita muille. Hyvän johtajan täytyy olla myös tiimipelaaja. Sillä jos hän on vain itsenäinen työskentelijä ja haluaa tehdä kaiken itse, on stressiloma lähempänä kuin voi kuvitellakaan. Johtajuus on organisaation yksi tärkeimmistä asioista.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!