Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Lean Startup

Kirjoitettu 14.12.20
Esseen kirjoittaja: Aleksi Heinonen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Lean Startup - Kokeilukulttuurin käsikirja
Kirjan kirjoittaja: Eric Ries
Kategoriat: 1. Oppiminen, 3. Yrittäjyys, 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 3.6. Yrittäjyyden käsikirjat, 6. Markkinointi, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut, 7. Innovointi, 7.1. Luovan ajattelun työkalut, 7.5 Innovoinnin klassikot

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Päätin lukea syksyn viimeisenä kirjana Eric Riesin Lean Startup – kokeilukulttuurin käsikirja. Kirja sopi loistavasti nykytilanteeseen, koska sain palautetreeneissä paljon kommentteja siitä, että täytyisi keksiä ja kokeilla jotain aivan uutta. Olemme suunnitelleet Joukon ja Tatun kanssa, että haluaisimme kokeilla brändäystä Tiimiakatemian aikana. Kirjan luettua halusimme lähteä luomaan yksinkertaista tuotetta, jolla voimme testata ideaamme.

 

Sain paljon palautetta siitä, että olen tehnyt todella paljon töitä vain Muutosryhmän eteen, mutta uudet kokeilut on jäänyt vähemmälle. Olen mielestäni myös kokeillut muutakin esimerkiksi harjoitellut kuvaamista, editoinut ja tehnyt nettisivuja. Gravissa on kuitenkin arvoina rohkeat kokeilut ja kasvaminen. Tämä kertoo mielestäni hyvin Gravin kulttuurista, koska se osoittaa, että uusia kokeiluja ja uutta tekemistä arvostetaan sekä sitä vaaditaan muilta. Palautteen saatua halusin entistä enemmän lähteä kokeilemaan täysin uutta. Gravissa ollaan tehty ja kokeiltu paljon erilaisia palveluita, mutta fyysiset tuotteet ovat jääneet vähälle. Sen takia lähdimme luomaan helposti toteutettavaa tuotetta, jolla pystyy mittaamaan tuotteen arvoa.

 

  1. Rakenna tuote

Kirjassa mainitaan useaan otteeseen MVP eli minimum viable product. Pienimmän toimivan tuotteen tarkoituksena on tehdä tuote, joka ei ole vielä välttämättä edes valmis. Tarkoituksena on pystyä keräämään palautetta ja sen myötä kehittämään tuotetta paremmaksi. Meidän tuotteen suunnittelu lähti liikkeelle juuri siitä, että teemme helposti lähestyttävän tuotteen ja lähdemme sitä rohkeasti testaamaan. Olemme etukäteen luoneet moodboardin ja sen kautta rakentaneet tuotetta. Kirjassa myös mainittiin, että joskus kannattaa MVP tehdä toisen brändin alla, jotta mahdollinen negatiivinen palaute ei näy tulevaisuudessa. Me kuitenkin haluamme luoda tuotteen brändin alle, jota haluamme sitten vahvistaa.

 

  1. Mittaa datan avulla

Kun tuote on luotu ja sitä on päästy testaamaan, niin seuraavana vaiheena on mitata tuotteen kannattavuutta. Kannattavuutta voi mitata monella erilaisella mittarilla, mutta yksi helposti seurattava mittari on esimerkiksi liikevaihto. Varsinkin palveluiden osalta asiakastyytyväisyys on erittäin tärkeää ottaa huomioon, mutta sama pätee myös tuotteiden kohdalla. Meidän tuotteen kohdalla ei olla vielä päästy edes testaamisvaiheeseen, koska ollaan vielä aivan alkutekijöissä, mutta mittaamisen keinona varmasti käytetään kannattavuuslaskelmaa jokaisen yksittäisen tuotteen osalta.

 

  1. Oppiminen

MVP:n kautta tulee tietenkin paljon oppeja, joita voi jatkojalostuksessa ottaa huomioon. Oppimisen edellytyksenä on, että tuotteen oltua markkinoilla ja siitä mitattua dataa osataan analysoida oikealla tavalla. Usein tehdään sellainen virhe, ettei asiakkaalta tullutta palautetta pystytä käsittelemään ilman tunnesidettä. Meilläkin on isona riskinä se, että luodaan tuotteesta liian omannäköinen ja se lisää riskiä, että emme osaa ottaa palautetta tarpeeksi rakentavana. On tietenkin tärkeää, että pystyy seisomaan oman tuotteensa takana, mutta ulkopuolinen palaute on myös osattava ottaa järkevästi huomioon, kun lopullista tuotetta ollaan tekemässä.

 

Kirjaa lukiessa huomasi, että ollaan loppusuoralla syksyn osalta ja kiire painaa, koska lukukokemus oli enemmän suoritus kuin nautinto. Täytyy varmasti palata kirjan oppeihin vielä uudestaan, koska nopeasti luettuna valitettavan moni juttu meni ohi tajunnan. Isona asiana vuodelle 2021 on, että aloitan Muutosryhmällä asiakkuuksien ja projektinhallinnan eli asiakkuuspäällikkönä. Haluan kuitenkin pystyä tekemään Tiimiakatemian aikana vielä jotain täysin uutta ja sitä aiomme joululoman jälkeen isosti edistää, että saadaan meidän tuotteesta MVP-kokeilu aluilleen. Emme ole segmentoineet mahdollisia asiakkaita vaan haluamme kokeilun avulla löytää meille asiakasryhmän ja kokeilla tuleeko ideasta mitään järkevää. Rohkea kokeilu, joka voi olla täysi floppi tai menestys.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!