Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Lean startup – kokeilukulttuurin käsikirja

Kirjoitettu 09.05.21
Esseen kirjoittaja: Roosa Tiainen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Lean startup - kokeilukulttuurin käsikirja
Kirjan kirjoittaja: Eric Ries
Kategoriat: 7. Innovointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Onko Aarre Store startup?

Jaa-a. Tässä kirjassa puhuttiin paljon startupista siitä näkökulmasta, jos luotaisiin tuote. Palvelukin tuli välillä esille, mutta oli vaikea soveltaa kirjan asioita omaan yritykseen. Startup on inhimillinen instituutio, joka on suunniteltu luomaan uutta tuotetta tai palvelua äärimmäisen epävarmoissa olo suhteissa. Suoralainaus aika heti kirjan alusta. Nyt, kun alkaa pohtimaan niin Aarre Store pystytettiin Jyväskylän keskustaan korona-aikana, ilman liiketoimintasuunnitelmaa, hiton kallis vuokrasopimus, eikä tietoa rahan saannista. Sitten tajuttiin, että pelkkä vaatelainaamo Vaatepuu ei tule tuottamaan tarpeeksi, että saataisiin kulut ja vuokra katettu. Aina Pohjoisenmäki antoi meille hän yrityksensä nimen Aarre Store ja päätimme hommata meille second hand vaatteita ja lähinnäkin laadukkaita Vintage vaatteita. Sillä olemmekin saaneet tuottoa tehtyä ja Jyväskyläläiset ovat innostuneet siitä ja meidän liikkeemme on Elisan sanojen mukaan kunnon taideperformanssi vinyylisoittimineen ja pinkkien seinien takia. Joten siis vastaus otsikon kysymykseen, niin taidamme olla startup.

 

Olemmeko innovatiivinen startup? Voimmeko toimia Lean startupin mukaan?

Voisi ainakin uskoa ja ajatella, kun olemme nuoria tiimiyrittäjiä Tiimiakatemialta, että innovatiivisuus olisi meillä hallussa. Uskallan silti väittää, ettei itselläni ainakaan tarpeeksi hallussa. Uskon myös vahvasti siihen, että voimme toimia Lean startupin mukaan. Itselläni on ollut tapana, jos jokin asia toimii niin miksi hyvää muuttumaan. Tiedän ettei se toimi yrityksen pyörittämisessä, mutta sielläkin se vähän puskee esiin. Pitää olla uusiutuva asenne ja rohkeasti kokeilla uutta. Tein taulukon, mihin laitoin Aarre Storen myynnit second hand vaatteiden osalta. Käytetyn tavaranmyynnistä maksetaan marginaaliveroa koko myynnistä ja noissa summissa se vielä on.

Näistä luvuista voisin päätellä sen, että kassassa näkyy asiakkaiden alkuinnostus, kun he ovat saaneet uuden second hand liikkeen Jyväskylään, mutta sillä innostuksella ei voi ratsastaa enää kovinkaan pitkään vaan täytyy tehdä pidemmän tähtäimen suunnitelmia, että saadaan pidettyä kivijalkaliike pystyssä. Eikä tehdä vain nopeita ratkaisua, millä on lyhyen aikavälin vaikutus. Maaliskuussa on pienempi myynti, koska olimme pahenevan koronatilanteen takia 3 viikon ajan vain lauantaisin auki ja keskityimme rakentamaan verkkokauppaa. Verkkokaupan pystyttäminen on ollut meille pidemmän ajan suunnitelma, että saamme Aarre Storen menestymään. Verkkokauppa auttaa meitä myös jalkautumaan koko Suomeen eikä vain Jyväskylän alueelle. Tällä hetkellä täytyy keskittyä tosissaan myyntiin ja markkinointiin. Pohdin monesti sitä, kuinka voin tuoda asiakaspalveluun jotain erilaista ja erottua muista vaateliikkeistä. Markkinointi osaaminen on itsellä aika heikolla tasolla, mutta sitäkin päässyt vähän kehittämään tässä. Kannustan silti muita projektiryhmäläisiä rohkeasti kokeilemaan erilaisia juttuja, koska ei sitä ilman kokeilua saa selville. Kokeiluja, kokeiluja, kokeiluja. Turha suunnittelu sikseen, kunhan vain jalkautuu asiakaspintaan ja näin me ollaan aika lailla toimittu. Paitsi verkkokauppa laahaa, koska siihen ei ole ollut tarpeeksi tekijöitä ja pelkäämme siitä tulevan täysi floppi. Noh sittenhän ne nähdään, kun saamme sen julkaistua, mitä siitä tulee.

 

Pivotointi – PIVOT

En voi olla ainut kelle tästä tulee mieleen Frendit sarjasta se jakso, missä Ross, Rachel ja Chandler kantavat Rossin uutta sohvaa portaita ylös ja Ross huutaa taukoomatta PIVOT, kun sohva ei meinaa mahtua menemään ohkaisia käytäviä pitkin. Ja sitähän se pivotointi on, muuttaa tapaa toimia.

Me olemme tehneet paljon pivotointia valikoimaamme koskien. Pyrimme jättämään sellaisen pikamuotitavaran pois valikoimasta ja kuuntelemaan asiakkaiden toiveita. Muutamme vaatteiden järjestystä liikkeessä ja pyrimme pitämään valikoiman vastaamaan eri vuoden aikoja.

Voisimme enemmän panostaa liikkeemme tunnelmaan ja sisustukseen. Se on ollut aina tosi pimeä, koska katosta on palanut lamppuja ja ulos ei ole ollenkaan ikkunoita. Periaatteessa liikkeen hämyisyys sopii teemaan, mutta siellä eivät pääse vaatteet oikeuksiinsa.

Voi olla vaikea päättää kannattaako pivotoida vai pyrkiä jatkamaan sinnikkäästi eteenpäin. On monta asiaa mihin tätä mietin Aarre Store projektissa: kivijalkaliike, verkkokauppa, valikoima, markkinointi, asiakkailta valikoima vai itse hankkia. Uskon, että verkkokaupan kanssa ei voi mennä pieleen siinä suhteessa, että kannattaako se julkaista vai ei. Verkkokauppa on niin nykypäivää ja ihmiset tekevät todella paljon ostoksia netistä. Vaikka sen rakentaminen tällä hetkellä tympiikin ja itse en tiedä Shopifyn asetuksista mitään niin rohkeasti kohti syvää päätä.

Markkinoinnissa olisi hyvä päästä testaaman erilaisia markkinointikampanjoita ja analysoimaan, mikä niistä toimii. Kirjassa neuvottiin rakentamaan monta eri testiä ja testata jokaista. Markkinoinnissa tätä voisi kokeilla eikä tähän menisi kummoisemmin rahaakaan. En nimittäin usko, että olemme löytäneet vielä sitä täysin oikeaa suuntaa, miten toimia niin, että ihmiset tulisivat tietoiseksi meistä. Sitten, kun koemme, että meistä tiedetään, niin pitäisi rakentaa eri testauksia pidempi aikaiseen markkinointiin tai muuhunkin toimintaan. Kirjassa oli mainintaa siitä, kuinka monet startupit pidemmän ajan ongelmatilanteessa miettivät lyhyenajan ratkaisuja. Silloin häviää se ajatus pidempiaikaisista vaikutuksista, koska ne voivat näkyä vasta paljon myöhemmin. Itse suosisin tilanteesta riippuen kumpaakin. Tällä hetkellä pidän katsetta todella paljon tulevaisuudessa, koska haluan luoda Aarre Storesta itselleni työpaikan, kun valmistun.

 

Aina jokin tällainen projekti alkaa tympiä, jos tuloksia ei ala näkymään. Päivät, jolloin myynti on 0 €. Niin eihän se motivoi. Silloin täytyy vain sinnikkäästi mennä eteenpäin ja tehdä entistä kovemmin töitä. Kyllä sitä on silti joutunut miettimään, kuinka pitkäjänteinen ihminen olen. Kuinka monesti jaksan jonkun saman asian aloittaa alusta ja muuttaa toimintaa jatkuvasti, että pysyy kilpailussa mukana. Jaksanko ainaista epätietoisuutta yrittämisessä. Ja sitä on hyvä reflektoida. Yrittäjänä oleminen ei ole ainoa vaihtoehto tässä maailmassa. Aina on mahdollista mennä palkkatöihin ja kuukausittainen palkka on taattu. Mutta onhan tämä ihan mieletön fiilis, kun voin itse päättää kaikesta muiden projektiryhmäläisten kanssa ja se into tehdä töitä liikkeellä, kun sen tekee ns. suoraan itselle. Tulee olemaan vielä vaikeita päätöksiä elämässä varsinkin, kun saan todistuksen käteen Tiimiakatemialta. Sitten todellinen kilpailu alkaa.

 

Analyysihalvaus

Kirja oli täynnä hienoja nimityksiä ja lauseita. Olisi tehnyt mieli kirjoittaa ne kaikki tähän esseeseen auki, mutta siihen olisi mennyt aikaa. Yksi oli silti tämä analyysihalvaus. Eli jäädään analysoimaan ja tutkimaan liian pitkäksi aikaa. Tätä on tapahtuman paljon Cleverassa, koska me niin rakastamme suunnitella, mutta yleensä toteutus jää. Aarre Storella tätä on tapahtunut paljon vähemmän. Siellä on saatu luotua sellainen ajatus, kunhan vain tehdään jotain. Onhan siinä myös se rahallinen paine, kun yli 1000 € vuokra painaa takaraivossa. Analyysihalvauksessa voi olla taustalla myös epäonnistumisen pelko. Eikä ihme, eihän kukaan halua tehdä virheitä. Mutta miten sitä voi sitten koskaan oppiakaan. Eikä siinä loputtomassa suunnittelussa voi saada edes oikeita vastauksia, mikä toimii, kun sitä ei ole testattu asiakkailla tai jos ei ole. Aarre Store ei ole kyllä mikään analyysihalvaus. Ja sen huomaa, jos on vähänkään seurannut meidän someamme tai käynyt liikkeessämme.

 

Rakenna – mittaa – opi

Tätä yhtälöä toistettiin kyllä monesti. Rakennetaan ideasta tuote tai palvelu, mitataan sen asiakaspinnalla, opitaan ja päätetään pivotoidaanko vai sinnitelläänkö. Pivotoinnissahan voi joutua palamaan ihan tuonne alkuun niin kuin meidänkin olisi hyvä miettiä Aarre Storen liiketoimintasuunnitelmaa tarkemmin. Ihmisten innostus ja rahantulo ei kestä kauaa tällä toiminnalla. Täytyy olla muutoshalukkuutta. En ole innostunut siitä ajatuksesta, jos joudumme lopettamaan hetkeksi kivijalkaliikkeen, mutta pakko se on tehdä, jos emme saa toimintaa muutettua niin, että pystymme kattamaan liikkeen vuokran. Sitten verkkoon on siirryttävä täysipäiväiseksi ja tekemään liiketoimintaa siellä. Pääsen sielläkin toteuttamaan luovuuttani muodissa ja vaatteiden parissa. Sieltäkin saa luotua hyviä asiakaskokemuksia ja kontaktiin asiakkaan kanssa. Uskon siis, että olemme jo hetken aikaa ja tarpeeksi jo sinnitelleet tässä tilanteessa niin nyt olisi aika pivotoida johonkin suuntaan. Sen tulette Tiimiakatemialla näkemään, että miten lähdemme tähän kesään, joten stay tuned!

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!