Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Lean?

Kirjoitettu 30.05.16
Esseen kirjoittaja: Teemu Kukkonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Tätä on Lean
Kirjan kirjoittaja: Niklas Modig, Pär Åhlström
Kategoriat: 1. Oppiminen, 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Lean

Nimestään poiketen lean on käsitteeltään yllättävän laaja ja sen ymmärtämiseen menee aikaa. Lean tarkoittaa monille eri asiaa, sillä kyse on siitä kuinka kaukaa sitä katsoo. Lean tarkoittaa toisille ajattelutapaa, filosofiaa tai kulttuuria, kun taas tosille työkaluja, tuotantojärjestelmää tai tuhlauksen poistamista. Oma ymmärrys kasvoi leania kohtaan, kirjan monien esimerkkien kautta ja kuinka paljon syvemmälle pääsin katsomaan itse leanin syntyperää, sekä tarkoitusta. Haluanko hedelmän, päärynän vai vihreän omenan?

Lean käsitteenä kertoo minulle asiakaslähtöisyyttä. Kaiken tarkoituksena on saada oma työnteon prosessi nopeammaksi ja helpommaksi, asiakas keskipisteessä. Hyvänä esimerkkinä on kuinka terveydenhuolto sai palvelunsa 500 kertaa tehokkaammaksi pelkästään keskittämällä yhden diagnoosin määritelmän yhden luukun taktiikaksi. ”Yhden pysähdyksen taktiikka” alkaakin jo kuulostaa kuin joku olisi tietoinen leanistä. Karsitaan siis turha rimpuilu pois, jotta saadaan asiakaskokemus nopeammaksi, laadukkaammaksi ja selkeämmäksi. Tavoitellaan täydellisyyttä. Tykkään ajatuksesta, että mitä paremmin on asiakasymmärrys kohdillaan, eli tiedetään todella tarkkaan mitä asiakas kokee, hakee ja tarvitsee, saadaan palvelua tehokkaammaksi tarkentamalla yleisestä hedelmästä vihreään omenaan.

On paljon lean – työkaluja, joista olen Lean Canvasta kokeillutkin, mutta en ole sitä täysin ymmärtänyt. Työkalun olen ymmärtänyt, miten se toimii siis, mutta että miksi se on olemassa, miksi sitä käytän, ei mitään hajua. Paitsi nyt alan hieman käsittämään. Työkaluhan on tämän näköinen:

Lean business model canvas

Lean business model canvas

 

Tarkoituksena on selventää omaa palvelua/tuotetta muutamaan osioon, jotta nähdään kokonaiskuva selkeämmin. Tämän tehtyä huomaakin jo hieman mitä asioita ei ole niinkään ottanut huomioon ja mitä miettinyt ehkä liikaakin. Saadaan siis suoraviivaisempi lähestymiskulma asioihin, jotka vaativat huomiota. Sitä niin usein jää vellomaan pieniin yksityiskohtiin liian kauaksi aikaa. Työkalu on simppeli, mutta syy miksei tämä Lean – työkalu toiminut itselläni on, etten ollut käsittänyt leanin suurempaa tarkoitusta.

Kuulosti omaan suomalaiseen korvaani hieman liian japanilaiselta ensin, että tarkoituksena on saada kaikki turha pois palvelusta ja tuotteesta. Kaikki pitää olla täydellistä ja sille pitää omistautua. Näin hieman yleistettynä suomalainen mieleni hieman hämmästyi ajatuksesta, kun pitäisi jättää ”hälläväliä” – asenne ja oma ”no-mää-vaan-tusasin-tämmösen” – mielenmalli pois. No sitä ei nyt täysin suoraan kirjassa mainittu, mutta ainakin hyvä ensimmäinen askel itselleni palvelun/tuotteen kehitystä varten. On nuo kadonnut melko hyvin jo Tiimiakatemian aikana, kuitenkin huomaan itseni ajattelemassa omista tekemisistäni hieman arvottomasti.

Soveltaminen

Äkkiseltään voisi ajatella Leanin olevan vain suurille organisaatioille, joiden kanssa asioiminen on hidasta ja työlästä. Sopii kyllä pieniinkin tarkoituksiin, kuten oman tuotteen kehitykseen. Aion käyttää lean ajattelumallia ja työkaluja oman vielä nimeämättömän tuotteen kehityksen kanssa kesällä. Haluan löytää sen helpoimman ja tehokkaimman tavan markkinoida kyseistä tuotetta, mutta aivan ensin haluan ymmärtää asiakasta. Onko minulla oikea kohderyhmä tiedossakaan? Ne selviävät aivan varmasti selventämällä palvelumuotoiluani kyseisestä tuotteesta. Kohderyhmä haastattelut visuaalisen mallinnuksen kera, ovat jo todella hyvä lähtökohta. Minulla kun on hieman liiallinen taipumus perfektionismiin ja yksityiskohtiin tarttumiseen, leanin ymmärtäminen ja hyödyntäminen auttavat varmasti pysymään itse asiassa. Miten siis saan tuotteen tehtyä asiakasta palvelevaksi, helposti saatavaksi vähällä vaivalla ja tyydyttämään spesifin tarpeen? Asiakaslähtöisen ajattelun kautta saan helpommin rakennettua oman tuotteenvalmistus virtauksen helpoksi, nopeaksi ja kattavaksi. Ainakin ne ovat tavoitteet.

Tuote on siis simppeli ohje pakka kukista, tarkoitettuna äijille. Paljon on vielä avoinna ja mitään ei ole vielä tehty asian eteen, joten en lähde avaamaan tämän enempää. Kuitenkin huomaan jo tässä vaiheessa, kuinka tärkeää on saada pidettyä homman narut omissa käsissä ja kokonaiskuva selvänä. Täytyy olla paljon avointa mieltä muutoksille, jos erityisesti asiakasymmärryksen havainnot sitä vaatii. Ymmärsin myös kirjasta että kaikki näkyy kyllä dominojen tavoin tuotteessa ja palvelussa. Esimerkiksi jos en saa tuotetta helposti saatavalle tai tarpeeksi näkyville, näkyy se asiakkaan ostopäätöksen luomisessa melkoista paljon. Tähän auttaa myös selkeiden tavoitteiden asettaminen myynnin ja näkyvyyden määrässä. Resurssien määrä tuotteen suureen valmistus prosessiin ja markkinointiin ovat pienet, mutta lean auttaa tässäkin. Kyseessähän on Lean, eli alkujaan nimeltään Hauras (Fragile) – tuotantojärjestelmä. Kirjassa on hyvänä esimerkkinä kuinka Toyota näytti mallia miten pienet varastot, pienet puskurit ja yksinkertainen tekniikka voivat taata sekä hyvän tuottavuuden että hyvän laadun. Lähden siis kohti asiakaskeskeistä suorittamista.

 

Teemu Kukkonen

Osuuskunta Driimi

teemu@driimi.fi

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!