Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Leimahduspiste

Kirjoitettu 26.05.13
Esseen kirjoittaja: Lari Pyykönen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Leimahduspiste
Kirjan kirjoittaja: Malcolm Gladwell
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Leimahduspiste on kirja siitä kuinka ilmiöt saavat alkunsa. Gladwellin kirja kertoo esimerkein siitä kuinka lukuiset tosielämän tuotteet, käyttäytymismallit tai tuotteet lyövät itsensä läpi. Toisin sanottuna puhutaan siitä kuinka ilmiöt syntyvät.

Piirteet

Leimahduspisteelle tyypillisiä piirteitä ovat tarttuvuus, pienillä syillä on suuria vaikutuksia ja se että muutos ei tapahdu vähitelleen vaan yhdessä dramaattisessa hetkessä. Kuvausta dramaattisesta hetkestä voi kuvata vaikka sillä kuinka veden muuttuessa -0,5 asteesta +0,5 asteesseen kaikki muuttuu. Katsot ulos ja ensin näet vettä ja kohta kaikki onkin valkoista. Tämä pätee jokaiseen ilmiöön ja juuri tällä tavalla ilmiöt syntyvät. Tätä tarkoitetaan leimahduspisteellä.

Harvojen laki

  • yhdistäjä
  • tietäjä
  • myyntimies

Nämä 3 roolia ovat tärkeitä tuotteesta ilmiön tekemisessä. He ovat ne jotka saavat kunnian olla ne muodin edelläkäviät jotka ovat luomassa ilmiöitä. Jos yritys halua levittää tietoisuutta uudesta hienosta asiasta ovat he juuri ne ihmiset joihin täytyy ottaa yhteyttä ja saada heidät innostumaan asiasta.

Yhdistäjät ovat ne jotka osaavat lyödä yhteyksiä ihmisten välille. Yhdistäjät ovat yleensä sopersosiaalisia ja siksi ovat tärkeitä tiedon levittämisessä. Yhdstäjät hoitavat tiedon levittämisen koska he tuntevat ihmisiä jotka tuntevat paljon ihmisiä.

Tietäjät ovat ne jotka ovat aina perillä uusista muoti asioista. He ovat ne jotka osaavat ennustaa ja tunnistaa uusia muotivillityksiä. Siksi kyseiset ihmiset ovat myös tärkeässä roolissa uusien ilmiöiden luonnissa. Tietäjät ovat juuri ne ihmiset jotka löytävät uuden muotivillityksen ja tiedottavat yhdistäjiä kyseisistä asioista.

Myyntimies eli suostuttelija. Nämä ovat kolmas tärkeä rooli ilmiön luomisessa. He ovat ne ihmiset joka osaavat vakuuttaa vielä epäilijöitä siitä onko uusi muotivillitys nyt oikeasti nousemassa pinnalle.

 

Tarraustekijä

Mikä tekee tuotteesta niin haluttavan. Kirjassa puhutaan tarraustekijöistä joka siis yksinkertaisesti tarkoittaa sitä että mikä tai mitkä yksityiskohdat tuotteessa tai markkinoinnissa tekevät siitä hittituotteen. Tämä todistaa että meidän pitäisi käyttää huomattavasti enemmän aikaa miettien niitä pieniä yksityiskohtia tuotteissa jotka saattavat tehdä sen ratkaisevan eron.

Asiayhteyden voima

Tämä on kolmas kirjassa ilmiöiden luomiseen vaikuttava seikka. On tärkeää huomioida se missä yhteydessä uutta villitystä aletaan tuomaan ilmi. Esitetäänkö uusi terveustuote tupakoivan henkilön kanssa vai kenties johonkin terveellisempään viittaavan asian kanssa. Jos haluaan luoda teineille uusi muotivillitys palkataan justin bieber pitämään jotain hölmönnäköistä vaatetta niin johan alkaa tapahtua.

Mitä käytäntöön

  1. Etsi ne tärkeät henkilöt alueeltasi jotka voivat levittää ilosanomaa
  2. Käytä aikaa yksityiskohtien hiomiseen

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!