Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Let my people go surfing – Suuri seikkailu

Kirjoitettu 16.02.20
Esseen kirjoittaja: Veera Kinnunen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Let my people go surfing
Kirjan kirjoittaja: Yvon Chouinard
Kategoriat: 1. Oppiminen, 3. Yrittäjyys, 3.1. Yrittäjien elämänkertoja ja yritysten historioita, 4. Johtaminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Yvon Chouinardin on perustaja ja spirituaalinen johtaja. Hän on kasvattanut, että kehittänyt  Chouinard Equipmentiksia ja Patagonia inc yrityksiä omian arvojen ja näkemyksien mukaan. Yvonin tarkoitus on ollut tehdä itselleen tärkeitä asioita ollakseen onnelinen, ja kehittää omalla toiminnallaan myös omaa yhteisöään ja koko maailmaa Patagonia onkin tällähetkellä yksi noteeratuimmista yrityksitä,mitkä tekevät merkittävää työtä ilmastonmuutosta vastaan.

Nappasin Let my people go surfing kirjan loma lukemiseksi, mutta huomasin heti lukutaipaleen alussa kirjan olevan todella inspiroiva ja antavan perspektiiviiä juuri Gravissakin ajan kohtaisiin aiheisiin. Inpiroiduin itsekkin pohtimaan Gravin yrityskulttuuria ja mista tietyt normit ovat jo nyt syntyneet. 

Miten luodaan hyvä yrityskulttuuri?

Yvon Chouinardin oli mies kuka inhosi perinteisiä liikemiehiä ja –naisia, eikä halunnut missään nimessä, että hänet liitettäisiin näihin toiminta malleihin. Hän oli kasvanut lapsesta asti ulkourheilun parissa ja oppinut sen viehättävyyden, sekä luonnon rikkauden. Hän teki intohimosta työn, Yvon nimesi kiipeilyvälineitä valmistavan yrityksensä Chouinard Equipmentiksi, joka jatkaa yhä nykyisin nimellä Black Diamond. Tämän rinnalle syntyi myös alunperin kiipeilyyn tarkoitettuja urheiluvaatteita valmistava Pataconia inc. Nykyään Pataconia inc vaatteet ovat suosittuja myös muiden urheilulajien keskuudessa, niiden kestävyyden ja ekologisuuden takia.

Jo molempien yritysten alkutaipaleella Yvon on pyytänyt ihmisä yritysten kasvaessa mukaan aina tarvittavaan tehtävään. Kriteereihin on ainoastaan kuulunut intohimo, samat arvomaailma. Näin jokainen kuka tuli mukaan sai mahdollisuus kasvaa ja kehittää yritystä. Intohimo oli tärkeimpiä kriteerejä Patagoniaan etsittäessä uusia tekijöitä. Chouinard sanoo, että on helpompaa palkata kiipeilevä kiertolainen ja opettaa hänelle kaupallisia taitoja, kuin palkata kaupanalan ammattilainen ja opettaa hänet kiipeilemään. Intohimosta seuraa itseohjautuvuus ja itseohjautuvuudesta seuraa luottamus. Luottamuksesta seuraa, että työpaikalta saa lähteä, jos aallot sattuvat olemaan mahtavat. Emme saa rekrytä omia tiimiläisiemme, mutta kaikilla pitäisi olla sama intohimo, oppiminen. Isona erona aikaisempaan oppimisen nyt pitäisi miettiä, mitä itse haluaan oppia ja sen jälkeen etsiä keinot mitä tarvitsee sen taidon oppimiseen. Kuitenkin tämä on se mielenmallin ero osalla vielä hakusessa.  

Yvon löysi jatkuvasti uusia innovaatioita, joilla voisi kehittää lajia ja näin tuotevalikoima laajeni. Kyllä hän juurikinlöytää”, sillä Yvonin ei koskaan tarvinnut keksimällä keksiä menestyviä tuotteitakaikki heidän tuotteensa perustuivat johonkin kokemuksen kautta löydettyyn tarpeeseen/puutteeseen jolla voitaisiin kehittää lajia. Kaikki työntekijät Yvon lukuun mukaan lukien myös olivat aktiivisia tuetteiden käyttäjiä ja kokoajan itse myös kuulemassa asiakasta itse käyttämällä tuottetita ja olemalla läsnä missä niitä käytettiin.Viime syksynä onnistuimme luomaan Graviin kulttuurin jossa jokaisen oli helppo mennä asiakkaisiin. Tämän kevään on ongelmana on avun pyytämisen ja kehimisen kultturi. Kuitenkin näihin panauduttiin juuri laatimassamme tiimisopimuksessa.

Menestystä ei keksitä, se löydetäänusein vasta monen epäonnistuneen kokeilun jälkeen, mutta silti se on ainoa oikea tapa. 

Pieni suuri yritys Patagonia on kasvanut ja tullut tietoisuuten koko maailmalle pikkuhiljaa. Sitä on tehty kokoajan omilla ehdolla, Pataconian väki on pyrkivät kaikella toiminnallaan kuluttamaan mahdollisimman vähän luontoa. Tämä on Patagonian pääaatteita. Sekä vaalitaan yhdessä Yvonin ideologiaa onnellisesta elämästä ja yhteisen hyvän kehittämisestä.  

Patagoniasta ei koskaan tule täysin sosiaalisesti vastuullista yritystä. Se ei tule koskaan valmistamaan täysin kestävää, ympäristöä vahingoittamatonta tuotetta. Mutta se on sitoutunut yrittämään. 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!