Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Liekeissä!

Kirjoitettu 06.03.13
Esseen kirjoittaja: Kimmo Pulkka
Kirjapisteet: 2
Kirja: Liekeissä!
Kirjan kirjoittaja: Petteri Kilpinen
Kategoriat: 4. Johtaminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kasvu

 

Ennen kirjan lukemista, mielsin kasvu-sanan jollain tapaa suurena ja kaukaisena. Tämä johtui ehkä siitä, että en täysin tiennyt mitä sana pitää sisällään yritysmaailmasta katsottuna. Kuten moni muukin, olen ajatellut kasvun lähinnä liikevoiton parantamisena. Sellaisena, että tulee enemmän rahaa. Tällainen käsitys sotkeutuu kuitenkin helposti kannattavuuteen. Kannattavuuden lisäämisellä on tarkoitus saada enemmän rahaa samalla työpanoksella. Kutistetaan markkinointiresursseja, irtisanotaan henkilöstöä tai pyritään lisäämään tehokkuutta. Tällainen toiminta ei vie yritystä eteenpäin, vaan se pienentää yrityksen resursseja tehdä suurta. Jäädään helposti ”ihan hyvä”-toimintaan.

 

Kasvu on myös kannattavuuden lisäämistä, mutta se on paljon muutakin. Kasvu on kestävä tapa lisätä kannattavuutta, joka tapahtuu esimerkiksi markkinoinnin tehostamisena, innovaatioina, henkilöstön kouluttamisena ja brändin luomisena. Sen sijaan, että leikattaisiin kuluja ja menoja, keskitytään siihen, miten asiakkaat tulevat juuri omaan yritykseen. Esimerkiksi markkinoinnin lisääminen tuottaa aluksi vain kuluja, mutta tehokkaan markkinoinnin ansiosta asiakkaita alkaa tulla enemmän. Irtisanomisten sijaan koulutetaan henkilöstöä taitavavammaksi ja näin saadaan asiakas- ja henkilöstötyytyväisyys nousuun, jolloin tulos paranee.

 

Kasvu kylvää työympäristöön rohkeutta ja innovatiivisuutta. Kun yrityksen johto näyttää esimerkillään riskinottokykyä ja jatkuvaa kehityshalua, tarttuu se myös henkilöstöön. Tällainen työilmapiiri on avoin ja inspiroiva, joka kannustaa työntekijöitä yrityksen tavoin jatkuvaan kasvuun. Myös uusien ideoiden esittämisen kynnys on huomattavasti matalampi, kun niitä suoranaisesti vaaditaan yrityksen henkilöstöltä.

 

”Vaikka kannattavuus on kasvun vihollinen, kasvu on kannattavuuden paras kaveri.”

”Jos johtaminen perustuu pelkkään kannattavuuteen eikä kasvuun, käy kuten anoreksiapotilaalle: aluksi kivalta näyttänyt solakkuus muuttuu henkiinjäämistaistoksi.”

 

Luovuus

 

Kiire on luovuuden pahin vihollinen. Sen sijaan, että säntäilee päivät pitkät paikasta toiseen ja kalenteri näyttää täyttä monta kuukautta eteenpäin, kannattaa pysähtyä hetkeksi paikoilleen ja miettiä miten kaiken voisi järjestää niin, ettei olisi kiire. Kiireessä emme ehdi ajatella. Teemme vain sen minkä olemme kiireessä kirjoittaneet kalenteriimme. Ennen kuin ehdimme huomatakkaan, toimintatapamme ovat käyneet vanhoiksi tai markkinatilanteet muuttuneet, jolloin on taas kiire muokkautua tilanteen vaatimalla tavalla. Siksi on tärkeä päästä kiireen putkinäköisyydestä eroon ja miettiä enemmän mitä tekee eikä kuinka paljon tekee.

 

Luovuus auttaa ihmisiä jaksamaan. Se inspiroi ja energisoi ihmistä sekä luo työpaikalle tekemisen meiningin.

Kuinka luovuus sitten kaivetaan esiin?

Johtajan täytyy luoda työpaikalle yhteenkuuluvuuden, turvallisuuden ja luottamuksen tunne, jotta ideat uskalletaan kertoa ääneen.

Kuinka tällainen ilmapiiri luodaan?

Ennen kaikkea johtajan tulee olla läsnä. Se tekee hänestä helposti lähestyttävän ja tuttavallisemman. Läsnäololla tarkoitan 100% läsnäoloa, mikä tarkoitta sitä kun johtaja keskustelee alaisensa kanssa, niin hän keskittyy vain siihen tilanteeseen. Jos johtaja käy vain kysymässä ”miten menee” pysähtymättä henkilön luo, on se täysin turhaa. Hänen täytyy myös luoda työpaikalle hyvä keskinäinen dialogi, jotta henkilöstön välinen vuorovaikutus helpottuisi ja ideoita alkaisi lentää ihan vaikka kahvipöydässäkin.  Päämäärät ja unelmat lisäävät myös luovuutta. Tällöin koko työyhteisö sitoutuu yhteiseen tavoitteeseen luoden siinä sivussa mahdollisesti omia henkilökohtaisia tavoitteita ja unelmiaan.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!