Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Liekeissä!

Kirjoitettu 14.04.13
Esseen kirjoittaja: Samuel Saukkonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Liekeissä!
Kirjan kirjoittaja: Petteri Kilpinen
Kategoriat: 4. Johtaminen, 4.3. Johtamisen ja organisaation kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Johdanto
Luin Petteri Kilpisen kirjan: Liekeissä! Tiivistettynä kirja kertoo uudenlaisesta johtamisesta ja kuinka sen on muututtava radikaalisti. Emma elä keskellä talvisotaa, joten johtamisenkaan ei tarvitse olla armeijatyylistä. Vanhassa maailmassa yritykset omistivat suurimman osan tuotantokapasiteetistaan – koneet tehtaat, varastot. Näitä pääomia hallittiin. Nykyään tärkein pääoma kävelee joka päivä töihin ja sieltä ulos. Johtajan tehtävä ei ole enää hallita heitä, vain saada heidät syttymään Liekkeihin! Vanhan mallin johtaja tunnetaan manageri –nimellä, uuden leaderi.

Miksi Tiimiakatemialla on tiimileaderi eikä tiimimanageri?

Mitä eroa on sitten leaderillä ja managerillä? Leaderi on johtaja, joka vie yritystä eteenpäin ja jota halutaan seurata. Manageri on yksi johtajista, se, jota pitää seurata. Tästä tulee väkisinkin mieleen vanha kunnon Robin Hood -tarina. Siellä paha kuningas pitää kansansa kurjuudessa ja häntä täytyy seurata. Ei ole vaihtoehtoja. Robin Hoodilla taas ei ole nimellistä valtaa, mutta hän saa ihmiset puolelleen. Hän on leaderi, jota halutaan seurata.

Näenkin Mittavan tiimileaderin enemmän ”Robin Hoodina” kuin pahana kuninkaana. Johtoryhmää valittaessa kävimme samoja asioita läpi. Joryn täytyy johtaa meitä taka-alalta eikä edestä. Tiimileaderin ja Joryn tärkein tehtävä onkin saada meidät tiimiläiset innostumaan! Ajattelemaan omilla aivoilla ja vapauttamaan täyden potentiaalin itsestään. Hyvänä vastakohtana armeijatyyli. Siellä homman sai perinteisellä käskytyylillä pelaamaan, mutta muutos ja oma ajattelutyö jäi nollille.

Gary Hamel väittääkin, että organisaation suorituskyvyn kannalta ihmiset voidaan jakaa kuuteen luokkaan sen mukaan, kuinka suuri osa heidän kapasiteetistaan palvelee yrityksen strategiaa:
Tottelevaiset 20%
Ahkerat 40%
Ymmärtäneet 60%
Aloitteelliset 80%
Luovat 100%
Intohimoiset 120%

Luvut kyllä yllättivät ja laittavat kyseenalaistamaan. Silti yksi asia on varma, ennemmin kuulun yritykseen, jossa voin olla tämä intohimoinen. Painaa 120 lasissa, kuin käydä töissä tyhjäkäynnillä tottelevaisena.

Kiire Kiire Kiire! vs aikaansaanti

Kaikki kehuvat tai valittavat, että ovat kauhean kiireisiä. Ehkä tämä on tapa, jolla ihmiset saavat itsensä tuntemaan tärkeäksi? Ihminen, joka ylpeilee kiireellään, ei välttämättä ole erityisen aikaansaava. Pikemminkin päinvastoin. Hän näyttää kiireiseltä siivotessaan isoa hallia hammasharjalla, vaikka voisi tehdä saman asian suurella mopilla ja miettiä loppupäivän tärkeämpiä asioita. Kiire kuitenkin estää häntä keksimästä parempaa ratkaisua, sillä luovuus edellyttää aikaa ajatella.

”Yrittäjän tärkein ominaisuus on laiskuus. Hän keksii mahdollisimman laiskan tavan toimia, jolloin saa minimaalisessa ajassa paljon aikaan.”

Varsinkin näin pinkkuvuotena tuntuu, että tiimissämme on kauhea kiire, mutta mitään näkyvää tulosta ei synny. Ehkä tämä johtuu siitä, että yritetään tehdä montaa asiaa yhtä aikaa, minkä seurauksena emme keskity mihinkään kunnolla. Olen tunnistanut tämän omassa toiminnassani. Olen karsinut ns. vasemman käden projektit pois ja keskityn vain kahteen tärkeään. Nämä ovat nyt ensi kesän Saunalautta ja pidemmän aikavälin myyntiprojekti Silverzombie.

Mikä on sininen ja pakkasella?
Tuntuu, että Suomalaisten on helpompi mollata kuin kehua ryhmää, mihin itse kuuluu? ”Mikä on sininen ja pakkasella – Mittava.”

Ravintolaan tulee uusi työharjoittelija. Hän melkeinpä järkyttyy keittiön kaaoksesta, jossa tavarat lentää ja pääkokki huutaa naama punaisena. Uuden harjoittelijan on vaikea uskoa, että tästä kaaoksesta seuraa jotain erinomaista. Eivät asiakkaat näe tätä kaaosta, ne näkevät vain nätin annoksen, joka tuodaan ystävällisesti heidän pöytäänsä.

Sama käy yrityksissä, myös Tiimiakatemian sisällä. Omaan yritykseen ja sen taitoihin on vaikeampi uskoa, ennen kuin asiakas on lähettänyt kiitosta ”keittiöön”. Muutamien positiivisien palautteiden jälkeen, uusi harjoittelijakin uskoo, että tämä ravintola on maineensa veroinen.

Kirjan mukaan, meidän Osuuskuntamme pitäisi tehdä asioita, jotka näkyvät vielä enemmän ulospäin. Tehdä enemmän asioita, joista saa ulkoapäin palautetta, selkään taputusta. Näinkin yksinkertaiset asiat tuovat yllättävää boostausta tiimiin ja näin pääsisimme enemmän vauhtiin.

Kasvatamme rohkeasti tiimiyrittäjiä

”Vaikka minulle ei ole tietoa, miten aion voittaa, niin se on varmaa, että aion silti voittaa”- Akio Morita, Sonyn pääjohtaja.

Tiimissämme on kyllä riittävästi älyä ja osaamista. Meiltä puuttuu vain rohkeus viedä asiat loppuun asti! Meiltä puuttuu Akio Moritan –asenne: ”Lähdetään liikkeelle ja korjataan matkalla.”

Alla näkemys kirjailijan Johtajan johtotädestä ja sen ominaisuuksien kuvauksista:

johtotähti

Intohimo:
Menestyksen kannalta tärkeää on intohimo, asenne tehtävään. Ei voi johtaa ja inspiroida ketään, jollei itse ole inspiroitunut. Jos ei ole hengessä mukana, ei voi sytyttää henkeä muihinkaan.
on siis annettava intohimon näkyä omassa tekemisessä ja tavoitteissa. Kun Saunalautasta kerrottiin meidän Tiimille, innostuin siitä heti. Halusin myös projektipäällikön rooliin. Hajoilen nimittäin projekteissa, joissa projektipäällikkö ei ota vastuuta johtamisesta. Tämä hajoilu motivoi itseäni näyttämään muille, että hoidan homman. Jos homma niin sanotusti kusee, ei voi kun itseään syyttää.

Luottamus:
Johtajan täytyy aina pitää lupauksensa. Erityisesti on huomioitava pienet lupaukset, sillä niihin liittyvistä arkipäivän pettymyksistä syntyy organisaation paha olo, joka laukaisee liikkeelle kitinän ja ruikutuksen. Luottamus on vuorovaikutussuhde, joka mitataan joka hetki. Siksi sen voi vain saada omalla käyttäytymisellä: sitä ei voi ostaa, periä tai lainata, sillä luottamus syntyy teoista, ei juhlapuheista.

Fokus:
Kun olet ihmisten kanssa, ole 100% läsnä. Älä vilkuile kelloa tai kännykkää. Pitää tulevaisuuttakin ajatella. Mutta jos ajattelu on aina tulevassa, nyt tehtävät hommat hoidetaan usein vasemmalla kädellä.  Ajatus harhailee helposti ja huono keskittyminen paistaa ulospäin. Focus on myös sitä, että johtaja valitsee segementit, joissa on mahdollista olla paras ja uskallettava luopua niistä, joissa ei ole.
Saunalautan kohdalla meidän on turha miettiä kilpailijan hienoa paljua, vaan keskittyä meidän vahvuuksiin ja viedä niitä vielä eteenpäin. Meidän vahvuuksia on perinteikäs ja mökkimäinen lautta, Suomen kesä tiivistettynä.

Erilaisuus:
Hyvä johtaja uskaltaa olla erilainen ja osaa kapitalisoida erilaisuutensa. Itse asiassa suurin osa huippujohtajista on suuria persoonia, usein jopa hyvin omituisia hahmoja. Sama pätee huippumyyjissä. Aionkin rohkeasti viedä käytäntöön olemalla enemmän oma persoonani myyntitilaisuuksissa. En todellakaan halua myyjänä olla samaa luokkaa kun lähimarketin kassatyöntekijät, jotka muistuttavat enemmän robottia kuin ihmistä. Yksi syy, miksi Madventureskin on yksi lempiohjelmistani: Rikun oma aito persoonallisuus ja tapa juontaa ohjelmaa.

Kommunikaatio:
Lähes kaikki johtamisen ongelmat johtuvat kommunikaation määrän tai laadun puutteesta. Organisaatioissa ei voi viestiä liikaa.. Reilu puoli vuotta tiimiyrityksessä on opettanut sen, että viesti menee ihmisille eri lailla perille. Jos minulle, ilmoitetaan tiimin sisällä jokin asia pelkällä sähköpostilla, se todennäköisesti menee ohi. Minusta se on vastuussa olevan henkilön laiskuutta, jos ei ole varmistanut, onko viesti mennyt kaikille perille.

Saunalautta projektissa olen käyttänyt yhteisiä viestintäkanavia ja pyytänyt kuittaamalla varmistamaan, että ihmiset saavat tiedon perille. Jos kuittausta ei tule, olen henkilökohtaisesti ottanut projektiryhmäläisiin yhteyttä. Turhautumisen tunnetta tuplavarmistus tuo, mutta varsinkin viestinnässä varmistan liian usein, kuin liian harvoin.

Rohkeus:
Jokaisen johtajan pitää näyttää omalla tavallaan, että hän on se, joka uskaltaa panna itsensä täysillä peliin ja saa asioita aikaiseksi. Johtaja ei saa pelätä, miltä hän näyttää tai että hänelle nauretaan, jos hän epäonnistuu. Johtaminen on aina enemmän tekemislaji kuin tekemisen pohtimislaji. Muistutuksena loppuun nykyjohtajan, tämän ”Robin Hoodin” tärkeimmästä tehtävästä: Hänen on saada työntekijöihin kipinä, joka saa sytyttämään. Sytyttämään oikein Liekkeihin!

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!