Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Liekeissä!

Kirjoitettu 03.06.13
Esseen kirjoittaja: Sakari Lähdesmäki
Kirjapisteet: 2
Kirja: Liekeissä!
Kirjan kirjoittaja: Petteri Kilpinen
Kategoriat: 4. Johtaminen, 4.3. Johtamisen ja organisaation kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

 

Liekeissä!

 

Petteri Kilpisen kirjoittama Liekeissä! on kirja joka, ennenkaikkea pyrkii kattavasti vastaamaan kysymykseen millainen on hyvä johtaja? Esseessäni keskityn tuomaan esille kirjan herättämiä ajatuksia johtajuudesta ja luovuudesta, mitä nämä asiat vaativat. Vaikka minulla ei tällä hetkellä johtajuushaastetta olekaan, kirjasta sai hyviä vinkkejä ja mietittävää, erityisesti inspiroivien johtaja-tarinoiden kautta.

 

Tarkoitusjohtaminen

 

Nykypäivän maailmassa ihmiset eivät helposti tyydy työssään pelkkään rahallisen tavoitteen saavuttamiseen. Halutaan olla mukana suurempaa merkitystä kuin pelkkää rahaa. Tarkoitusjohtamisessa tärkeintä ovatkin selkeä visio, missio ja strategia. Nämä antavat vastauksen yritystä koskeviin kolmeen elintärkeään kysymykseen jotka Idealekalla, eivät ole vielä saavuttaneet lopullista muotoaan:

 

Mihin olemme menossa?

-Yhdessä loppuun asti.

Miksi olemme olemassa?

-Oppimassa asiakkaiden kanssa.

Miksi me menestymme?

-Haluamme valmistua, löytäen omat paikkamme yritysmaailmassa.

 

Suomenkielessä on vain yksi sana kuvastamaan johtajaa; Johtaja. Englannin kielessä näitä on ainakin kaksi: leader ja manager. Leader on näistä johtaja-tyypeistä se jollainen johtajuus on tervettä hyvinvoivan työyhteisön saavuttamiseksi. Leader siis johtaa, eli pyrki viemään yritystä eteenpäin ja on yhtä työyhteisön kanssa. Leader-johtamisessa keskitytään isoon kuvaan, mihin pääsemiseen johtajan tulee pyrkiä tekemään itsensä tarpeettomaksi. Tällainen johtaja on mukana tekemässä, eikä ainoastaan puhumassa. Manager-johtaja keskittyy enemmänkin numeraaliseen johtamiseen, lukuihin ja rahallisiin tavoitteisiin. Manager-johtajaa voisikin kutsua vallitsevaksi hallitsijaksi. Molemmat johtaja-tyypit ovat toki tarpeellisia yrityksen menestymisen kannalta. Johtajan tulisi osata inspiroida ja kannustaa innovoimaan, luomaan rohkeasti uutta, sillä tänäpäivänä kasvuun pyrkivät yritykset pärjäävät huomattavasti paremmin, perinteiseen kannattavuuden vaalimiseen keskittyviin yrityksiin verratessa. Innovointi on elintärkeää, koska yritysten on tarjottava jatkuvasti jotain uutta. Tästä hyvänä esimerkkinä on 200-luvulla, jokaisella talouden alalla mitattuna ylivoimainen yritys, Google. Yritys on budjetoinut ja organisoinut toimintansa niin, että jokainen tekninen henkilö on sitoutunut käyttämään viidenneksen työajastaan uusien ideoiden ja tuotteiden kehittelyyn. Tällainen periaate voitaisiin ottaa käyttöön, myös Idealekassa. Viimeaikoina puheen aiheena on ollut se, ettei ole tullut paljoa uusia asiakkaita tai tuotteita, mutta miten niitä voisi tullakkaan tekemättä mitään. Aivokirurgien mukaan jo pelkästään uusien ajatusten luominen ja työstäminen helpottaa innovointia ruokkimalla luovuutta. Luovuus vaatii aikaa, minkä löytäminen kiireessä ei onnistu. Kiirettähän tuntuu, nimenomaan tuntuu, kaikilla riittävän.

 

Kiire

 

Kiire on noussut maailmassa jonkilaiseksi arvoksi, jolla voidaan jopa leveillä. Kun on paljon asioita tehtävänä, voi kokea itsensä ”tärkeäksi” henkilöksi. Tosiasiahan on, että juurikin kiire on aikaansaavuuden vastakohta. Kun on paljon asioita tehtävänä, ei kyetä keskittymään mihinkään kunnolla, eikä olemaan läsnä .Kiire ja ahkeruus ovat kaukana toisistaan, ahkeruudesta on ainoastaan silloin hyötyä, jos on oikea suunta. Oikea suunta tekemisilleen usein löytyy pysähtymällä ja priorisoimalla asioita. Kiire ja monien asioiden saman aikainen hoitaminen myös tappavat luovuuden. Ja näistä asioista syntyykin itseään toistava kehä, sillä luovuus edellyttää aikaa ajatella.

 

Ole läsnä

 

Läsnäoleminen on yksi tärkeimpiä luovan työyhteisön tekijöitä. Luovuus on työyhteisöä rikastava tekijä, eikä tätä voida saavuttaa ilman dialogia. Dialogin syntyminen vaatii taas luottamusta, joka luo turvallisuuden tunnetta. Pitää pystyä ilmaisemaan kaikki tunteensa, jolloin myös ideat pääsevät sinkoilemaan. Johtajan ja niin myös kaikkien muiden dialogissa mukana olevien, täytyy osata olla uteliaita, kannustavia sekä käsitellä uusia ideoita hellästi. Terve työyhteisö ja uuden luominen, molemmat ovat energisoivia tekijöitä ja näin ollen edes auttavat työntekijöiden jaksamista. Vaikka kaikki työntekijät eivät olisi samalla viivalla, ideat ovat. Tulee myös muistaa, että aina kun keksii jotain uutta, se rikkoo jotain vanhaa.

 

Kun yrityksellä on isompi tarkoitus se myös antaa olemassa olollaan isomman vastauksen. Kaikille kirkas ja yhteinen visio syrjäyttää työn teon pelkän toiminnan ja siitä saatavan palkkion takia.

 

Luovuuden edellytykset

 

1.Syvyys

-Ihmisen täytyy olla vahva osaamisalue alalla, jolla hän haluaa olla luova.

 

2.Leveys

-Ihmisen täytyy olla avoin kaikelle uudelle eikä, keskittyä vain omaan alaansa ja mielenkiinnon kohteeseensa.

 

3.Aika

-Ihmisen täytyy osata järjestää itsellensä aikaa, eli poistaa kiire.

 

4.Itsetunto

-Ihmisen täytyy tuntea ja tietää mitä tekee ja miksi.

 

Liekeissä! kirja on erittäin inspiroiva ja paljon eri näkökulmia kattava kirja johtajuudesta. Olen varma, että tulen palaamaan kyseisen kirjan pariin, viimeistään oman johtajuushaasteen sattuessa kohdalleen. Silloin kirjaa on myös helppo peilata suoraan omaan johtamiseen, ja pyrkiä ottamaan teoriat kirjasta suoraan käytäntöön. Nyt sain kirjasta paljon irti erityisesti oman luovuuden käyttämiseen ja valjastamiseen.

 

Top 3 käytäntöön:

-Vaali luovuutta, päivittäin.

-Älä pelkää virheitä, ole rohkea

-Katso tulevaisuuteen, siellä on menestys.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!