Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Liekeissä

Kirjoitettu 10.05.15
Esseen kirjoittaja: Ella Hurskainen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Liekeissä
Kirjan kirjoittaja: Petteri Kilpinen
Kategoriat: 4. Johtaminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Johtaminen. Sellainen osa-alue, mihin en ole vielä syvemmin tutustunut kirjojen avulla, ennen kuin luin tämän kirjan ”Liekeissä”. Kirja sai minut ajattelemaan johtamista innostavana tehtävänä, jonka tulisi saada johdettavissa syttymään palo ja intohimo. Johtajilla on suuri vastuu siitä, mihin suuntaan yritys pyrkii ja miten yritys pääsee juuri sinne minne haluaa.
”Hyvä johtaja rohkaisee ja kannustaa yksilöpotentiaalin esiin”
Osuuskunnassamme on kahdeksan erilaista ihmistä, joilla jokaisella on omat kiinnostuksen kohteet ja vahvuudet. Johtajien tulisi pyrkiä löytämään jokaisesta suurin potentiaali esille. Toiminnassamme on tietenkin hyvä hyödyntää jokaisen vahvuuksia, ja osaamisalueita, mutta niihin ei saa turvautua liikaa. Kirjankin sanoin: ”Ihmisille on luotava jatkuvasti turvallisia mahdollisuuksia siirtyä epämukavuusalueelle – vain yrittämisen, epäonnistumisen ja oppimisen tiellä voi kehittyä.” Tämä lainaus mielestäni kiteyttää koko Tiimiakatemian idean. Täällä saamme kokeilla turvallisessa ympäristössä täysin uusia asioita, mitä emme ole koskaan tehneet.
Olemme osuuskuntamme kanssa miettineet paljon omaa visiotamme ja omia arvojamme. Meidän täytyy jokaisen ymmärtää ja löytää syy siihen, miksi olemme täällä ja miksi yrityksemme on olemassa. Kun jokaisella on jokin syy tekemiseen, ja selkeä päämäärä minne olemme menossa, tekeminen on paljon intohimoisempaa ja rohkeampaa. Osuuskunnallamme onkin mielestäni huippu visio ”The new era of business”. Täytyy kuitenkin löytää tavat miten toteutamme visiotamme joka päiväisessä toiminnassamme. Johtajilla eli meidän tapauksessa tiimiliidereillä on suuri vaikutus siihen, miten visiomme toteutuu. Jos johtajat ovat itse intohimoisia ja inspiroituneita omasta tekemisestään, ja menevät kirkkaasti kohti visiotamme, se vaikuttaa vahvasti muihinkin tiimin jäseniin. Tässä onkin kysymys esimerkillä johtamisesta.
”Exceliä tuijottavat johtajat eivät ymmärrä, ettei johtajan tehtävä ole rakastaa rahaa ja varmistella yrityksen kannattavuutta vaan ottaa vastuuta yrityksen tulevaisuudesta ja viedä yritystä eteenpäin kohti uusia markkinoita”
Suomessa ollaan vähitellen pääsemässä irti siitä, että johtaminen on pelkästään voiton tavoittelemista ja numeroihin keskittymistä. Olemme siirymässä ns. insinööritaloudesta inspiraatiotalouteen. Henkilökohtaisesti olen huomannut, että rahalliset tavoitteet eivät saa minua motivoitumaan, vaan ne saattavat pahimmassa tapauksessa tappaa luovuuden. Olemmekin Bisneran kanssa pyrkineet luomaan erilaisia tavoitteita, jotka saisivat meidän kaikki innostumaan. Alkuvuodesta meillä oli tavoitteena, että jokainen loisi jonkin oman konseptin, jonka myisi asiakkaalle. Mielestäni tämä tavoite oli innostava, ja sen myötä saimmekin muutamia omia tuotteita aikaan esimerkiksi muksuviikot ja ääniharava.
”On varmistettava, että strategia, tuote, palvelu tai brändi on loppukäyttäjän näkökulmasta ainutlaatuinen. Tämä on ainoa tapa saada itse vaikuttaa hinnoitteluun. ”
Jos haluamme kehittää jotakin uutta, ja luoda omia tuotteitamme meidän täytyy keskittyä siihen, mitkä ovat niitä asioita mitä haluamme tehdä, ja mihin meiltä löytyy intohimoa. Miten voimme tehdä nämä asiat niin, että asiakkaat valitsevat juuri meidät? Miten voimme erottua joukosta ja yllättää asiakkaan? Jo pienillä muutoksilla voimme luoda jostakin vanhasta asiasta täysiin uudenlaisen, joka sytyttää asiakkaiden mielenkiinnon. Tästä asiasta löytyy paljon esimerkillisiä yrityksiä esimerkiksi Ikea ja Splizzeria, joka on tuonut salaatin ja pizzan samalle lautaselle täysin uudella ja yksinkertaisella tavalla.
Kun lähdemme tekemään asiakkaalle tarjousta, jo siinä vaiheessa yllätyksellisyys ja joukosta erottuminen on varmasti eduksi. Olemmekin miettineet osuuskuntamme kanssa tarjouksiamme. Ne ovat tähän mennessä olleet tylsiä, eivätkä ole varmasti juurikaan yllättäneet asiakasta. Meidän täytyy lähteä rohkeasti kokeilemaan uusia keinoja, esimerkiksi videotarjous voisi olla yksi kokeilun arvoinen idea.

Kun löydämme perimmäisen syyn ja intohimon tekemisellemme, emmekä pelkää muutoksia, joukosta erottumista ja epäonnistumista, saavutamme varmasti hienoja asioita! Jokaisella on oma vastuu tekemisestään, mutta johtajat voivat omalla esimerkillään saada meille kaikille fiiliksen: ”Mä oon liekeissä!”

Ella Hurskainen

ella@bisnera.fi

Osuuskunta Bisnera

 

Tagit:

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!