Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Liekeissä!

Kirjoitettu 09.06.15
Esseen kirjoittaja: Simo-Pekka Pilli
Kirjapisteet: 2
Kirja: Liekeissä!
Kirjan kirjoittaja: Petteri Kilpinen
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Onnistunut muutos:

-Tyytymättömyys nykytilaan

-Muutoksen markkinointi innostavana juttuna

-Muutoksen konkretisointi: aikataulut, vastuuhenkilöt yms.
Kasvu vs. Leikkaaminen

Olemme ensimmäisen puolivuotta investoineet lähes kaiken tuottomme kasvuun. Kirja kertoo, että liiketoiminnan supistaminen hyödyttää vain lyhyellä aikavälillä ja olen tästä samaa mieltä. Aina voi tietenkin tehostaa toimintaa, mutta liika säästäminen supistaa pakolla jossain vaiheessa toimintaa. Itse investoisin lähes kaiken wo:n kehittämiseen tässä vaiheessa ja ottaisin vain hieman palkkiota tehdystä työstä. Investoiminen on aina pieni riski, mutta luulen sen kantavan hedelmää pitkällä aikavälillä. Kun luomme laadukkaan ympäristön, nostamme brändimme arvoa. Sitten kun perusasiat ovat kunnossa, voimme alkaa miettiä palkkojen maksua ja työntekijöiden hommaamista. Tuleva kesä kertoo meille hyvää tietoa markkinoista, joilla olemme ja antaa tietoa, kannattaako meidän jatkossa palkata työntekijöitä liikkeeseemme. Kiinnostuneita on ollut, mutta mielestäni liikevaihtomme on vielä liian pieni, jotta voisimme harkita tälläistä. Myös liiketoimintaamme tulisi tasapainottaa, jotta kuka vain voisi olla töissä meillä. Huoneissamme on pieniä juttuja, jotka eivät ole tarpeeksi varmatoimisia vielä, mutta pyrimme varmentamaan toimintaamme koko ajan. Täysin varmatoimista emme tietenkää pysty huoneista rakentamaan, sillä esimerkiksi olemme täysin riippuvaisia verkkovirrasta ja internetistä.

 

”Eteenpäin vievä, kasvuun tähtäävä ja markkinoinnin kautta tapahtuva johtaminen edellyttää, että yrityksellä on jokin unelma, jota kohti se on kulkemassa.”

Meidän tulisi miettiä WO:lle jokin suurempi tarkoitus ja pidemmän aikavälin tavoitteita. Olen huomannut, että työntekomme on alkanut hieman rutinoitua ja työ ei välttämättä ole niin innostavaa enää kaikille, kuin alussa. Teimme vuosikellon aikaisemmin keväällä, mutta sekin työkalu on jäänyt seuraamatta, joten siitä ei hirveästi ollut muuta hyötyä kuin hahmotella tulevaisuuttamme. Jokainen porukastamme käyttää kuitenkin todella paljon aikaa yritykseemme, niin olisi hyvä miettiä miksi käyttää ajan tähän. Onko syy pelkästään rahallinen? Toivotaanko, että jonain päivänä WO tuottaisi meille rahaa? Vai onko yrityksen pyörittämisestä koituva oppi tärkeämpi? Näitä juttuja tulisi miettiä niin yksin kuin porukalla, jotta saamme jokaiselle oikeanlaisen motivaattorin työhön ja sitä kautta inspiraatiota tekemiseen.

Asiakasarvo -malli:

1.Pettyneet

2.Tyytyväiset

3.Lojaalit

4.Suosittelijat

5.Omistajat

Näistä asiakasarvoista luulen, että meillä on lojaaleita ja suosittelijoita enemmän. Lojaalit ostavat helposti lisää, eli tulevat uudestaan käymään meillä. Suosittelijat taas kertovat tuttavilleen paikastamme. Koska juttumme on uusi, niin monet varmasti kertovat sanaa eteenpäin. On palkitsevaa nähdä, kun esimerkiksi 3 viisikymppistä miestä tulee käymään ja ovat ennen peliä hieman varautuneita ja katselevat hieman, että mikäs tämä tämmöinen, no mennäänpä koittamaan. Fiilis on kuitenkin noussut nollasta sataan pelin aikana ja porukka tulee nauraen, voitonhuutoja huutaen ulos huoneesta ja oikein kättelemään pelin vetäjää hyvästä elämyksestä. Tämä saa itseeni ainakin hyvän fiiliksen kun saan muille tuotettua tuon kaltaisia elämyksiä, joita monille ei välttämättä tule niin usein. Vitosryhmää eli omistajia olemme koittaneet saada vuorovaikutussuhteella asiakkaiden kanssa. Kyselemmä mitä he kaipaavat ja Fb:ssä meillä voi antaa toiveita uuden huoneen teemaksi. Pettyneet ryhmä on huomattavasti pienin ja en muista milloin viimeksi olisi tullut tähän ryhmään asiakkaita. Peliä koitamme hioa niin, että se on tarpeeksi helppo, jotta siitä saa onnistumisia ja tarpeeksi vaikea, ettei se käy tylsäksi.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!