Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Liika suunnittelu roskakoriin ja menox

Kirjoitettu 01.09.15
Esseen kirjoittaja: Ernesto Pylväläinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Liiketoimintasuunnitelma roskakoriin
Kirjan kirjoittaja: Ollis Leppänen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 3. Yrittäjyys

Liika suunnittelu roskakoriin ja menox, 1.0 out of 5 based on 1 rating
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 1.0/5 (1 vote cast)

Liiketoimintasuunnitelma roskakoriin

Kirjan suurimpina oppeina oli tekemisen kautta yrittäjyyteen lähtö. Pitää lähteä rohkeasit viemään ideansa käytäntöön ja ruveta pyörittämään bisnestä. Kokemukset ja asiakkailta saatu palaute sitten hioo liikeideaasi valmiimmaksi. Tätä ei ikuinen idean päässä pyörittäminen ja suunnittelu mahdollista.

Yritystoimintaa on kuitenkin suunniteltava, jotta projektin kokonaisuus pysyy kasassa. Seuraavat asiat muodostavat yritystoiminnan ytimen.

 

 

  1. Lähtökohtana on se että tuote tai palvelu ratkaisee asiakkaan ongelman. Jos asiakkaalla ei ole ongelmaa, sinulla ei ole bisnestä. Mitä helpommin pystyt tunnistamaan asiakkaan ongelman, sitä helpompi on kuvata ratkaisu asiakkaalle. Mihin asiakkaan ongelmaan tuotteesi tarjoaa ratkaisun?

 

  1. Asiakas löytää ongelmaansa monia ratkaisuja. Jujuna on tehdä jotain paremmin kuin kilpailijat.

Kenelle myyt? Mitä myyt? Miten myyt?

Pointtina on löytää innovatiivisia tapoja tarjota tuotetta ja palvella asiakasta.

Hinta on silloin hyvä kun asiakas maksaa irvistäen ja siitä jää sinulle katetta.

 

  1. Kun tuotteesi ratkaisee asiakkaan ongelman ja tarjoat jotain parempaa kuin kilpailijasi, on aika miettiä kenelle myyt tuotetta.

Asiakas segmentointi markkinoinnin ja myynnin helpottamaksi.

ovat asiakaskohderyhmäsi?

Ketkä näistä asiakkaista on saavutettavissa?

Priorisoi asiakaskohderyhmät

Tee jokaisen asiakaskohderyhmän edustajasta mahdollisimman tarkka mallinnus. Eli mielikuva henkilö esim Jarkko.

 

  1. Mitkä ovat viestintäkanavat, joilla tavoitat asiakkaasi (Jarkon)? Kaikista paras on aito ihmisten välinen kontakti. Sen jälkeen tulee vasta mediat.

 

  1. Asiakkaan sitouttamisen ensimmäisenä portaana asiakkaan tulee kuulla tuotteestasi mahdollisuudesta ratkaista ongelmasi. Sen jälkeen on tärkeää, että asiakas kokeilee tuotettasi. Asiakas miettii seuraavia asioita ennen ensiostoa;

Osaako hän käyttää tuotetta?

Säästääkö hän sillä aikaa?

Helpottaako se hänen työtänsä?

Tekeekö hän sillä enemmän rahaa?

Toimiiko tuote varmasti?

Onko myyjä luotettava?

Tekeekö hän sillä vaikutuksen lähemmäisiin?

Saako hän sillä vapautta?

 

  1. Ensioston jälkeen tulee sitouttaa asiakas kanta-asiakkaaksi ja parhaimmassa tapauksessa saada suosittelemaan tuotettasi tai palveluasi.

 

 

Business model canvas

 

Alan itse suunnittelemaan omaa extremeurheilu organisaatiotani. Aion hyödyntää edellä olevaa kiteytystä ja business model canvasia hioessani ideaa.

Business model canvas:

Ketkä ovat asiakaskohderyhmäsi?

Mikä on tarjoamasi ratkaisu?

Miten tavoitat asiakkaan?

Miten ylläpidät asiakassuhdetta?

Mitkä ovat tulonlähteesi?

Mitkä ovat tärkeimmät tehtäväsi?

Mitä kumppaneita ja verkostoja tarvitset?

Mikä on kustannusrakenne?

 

Käytäntöön siis vien;

-Liikeidean suunnittelu edellämainituilla työkaluilla.

-Liiketoiminnan aloitus ja kehitys asiakkaiden palautteen kautta.

-Asiakaskäynnille tavotteiden luominen, valmiit kysymykset ja jälkimotorola.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!