Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Liiketoimintaosaaminen

Kirjoitettu 28.05.15
Esseen kirjoittaja: S. Pohtola
Kirjapisteet: 3
Kirja: Liiketoimintaosaaminen - Menestyvän yritystoiminnan perusta
Kirjan kirjoittaja: Riitta Viitala, Eila Jylhä
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

 

Kevään aikana olen alkanut huomata, miten paljon sitä onkaan Tiimiakatemian aikana oppinut. Täällä oppi vain on tullut jotenkin salakavalasti niin kuin itsestään. Kertaakaan ei ole kokeisiin päntätty sanastoa tai jotain tiettyjä liiketoiminnan kiemuroita. Silti kaupan alalta vain on alkanut kehittyä yhtä sun toista osaamista ja tuntemusta. Suurin osa opeista on tullut projektien kautta, kun on ihan käytännössä tullut uusia asioita vastaan ja vaikkei niistä ole alkuun paljon tiennytkään, niin sitten on vain selvitelty ja kyselty ja opeteltu. Itse ainakin opin asiat parhaiten, kun niitä pystyy peilaamaan johonkin oikeaan asiaan, käytäntöön.

 

Kirjassa Liiketoimintaosaaminen kerrotaan hyvinkin yksinkertaistetussa muodossa ihan perusasioista lähtien mitä on yrittäminen ja millaisia yritysmuotoja voi olla, tai mihin markkinatalous perustuu ja miten se luo hyvinvointia yhteiskuntaan. Nämä ovat jo niin moneen kertaan opittuja asioita, että eivät sinänsä tarjonneet mitään uutta. Kirja oli kuitenkin hyvä kertaus ja kooste sellaisista asioista, mistä on jo tullut paljon opittua. Kirja avasi silmiä sille, miten paljon sitä onkaan taas vuoden aikana kerryttänyt osaamistaan.

 

Ymmärrän hyvin, mikä merkitys yrityksen asiakkuuksilla on, ymmärrän myös johtamisen, organisoinnin, innovoinnin ja kasvun ja kehityksen tavoitteet ja merkityksen. Perusasiat jokaiselta kirjan osa-alueelta ovat tuttua. Samalla myös huomasin, että vielä kuitenkaan ei voi sanoa itseään liiketoiminnan kokeneeksi osaajaksi. Olen vasta alkutaipaleella, mutta hyvä vauhti päällä ja halu oppia on kasvanut kokoajan. Vielä tarvitaan paljon syventävää tietoa ja kokemuksen kartuttamista, jotta voi toimia tiukemmissakin kaupankäynnin tilanteissa varmemmin ja luottaa omaan osaamiseensa.

 

Eipä tuo kaupan ala mielestäni kuitenkaan mitään rakettitiedettä ole, periaatteella eurolla ostaa ja kahdella myy, pääsee jo alkuun. Paljon vaikeita termejä ja monimutkaisia prosesseja toki pystytään yritystoiminnassa soveltamaan, mutta ne ovat vain hienosäätöä kunhan perusasiat ovat kunnossa ja pystyy tekemään minkä lupaa ja vielä ajallaan. Kun muistaa pitää asiakkaan keskiössä ja halun kehittää ja kehittyä, niin uskoisin että loppu tulee lähes kuin itsestään.

 

Tämän kirjan oppeja on tullut kyseisen kevään aikana luettua paljonkin ja niistä kaikista on pieniä pointteja aina jäänyt mieleen, osaa on pystynyt jo soveltamaan itsekin esimerkiksi huonekaluliikkeen johtamiseen ja myynnin tekemiseen. Tulevaisuudessa pyrin siihen, että yhä enemmän pystyn hyödyntämään myös tuota teoriatietoa projektien tekemiseen ja kehittämiseen. Kun perustaso on nyt saavutettu, on aika pyrkiä eteenpäin ja tehdä useampia osa-alueita paremmin kuin muut.

 

Tiimin treeneissä on ollut mukava huomata, kun muutkin ovat ottaneet kovia kehitysaskelia ja monesti treeneissä oppiikin joltain tiimikaverilta uutta asiaa. Välillä mieleen jää mitä kaveri teki viikonloppuna, mutta yhä useammin esille nousee ihan käyttökelpoista tietoa liiketoiminnan kasvattamiseenkin. Tätä on varmasti edesauttanut tiimin projektien kasvaminen ja jopa pieni kilpailuhenkisyys tiimin sisällä. Mielestäni on hyvä pitää pieni ja terve kilpailu käynnissä niin pystytään potkimaan toisiamme aina vain kovempiin suorituksiin ja kehittymään eteenpäin.

 

Kirjojen osalta olen itse lähtenyt lukemaan aina useamman kirjan tiettyä osa-aluetta. Ensimmäisenä vuonna luin melko paljon ihan perinteisiä myynnin ja markkinoinnin kirjoja, niistä sai aika kattavasti perustietoja myynnin ja markkinoinnin tekniikoista ja taidoista. Silloin ei vielä syvemmälle menevät kirjat näistä aiheista oikein uponneet, kun ei ollut oikein mitään isompia projekteja, mihin niitä peilata. Tänä vuonna olen lukenut paljon johtamisen kirjoja ja ne ovatkin olleet mielenkiintoisia, olen saanut niistä huomattavasti enemmän irti, kun on ollut projekti mihin teorioita on pystynyt soveltamaan.

 

Seuraavaksi olisi tavoitteena pystyä tuomaan ajatuksia projektien ja teorioiden kautta muullekin tiimille ja pystyä lukemaan vähän syventävämpiäkin kirjoja myynnistä markkinoinnista ja johtamisesta. Ehkä jopa innovoinnin kirjojakin voisi kokeilla ottaa lukuun, itsellä vain tälläh etkellä nuo innovoinnin kirjat eivät ole napanneet, kun koko sana meinaa muutenkin puskea korvista pihalle. Mutta mielenkiinnon syttymistä odotellessa!

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!