Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Liiketoimintaosaaminen

Kirjoitettu 22.04.20
Esseen kirjoittaja: Mikko Holappa
Kirjapisteet: 3
Kirja: Liiketoimintaosaaminen - menestyvän yritystoiminnan perusta
Kirjan kirjoittaja: Riitta Viitala, Eila Jylhä
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Luin kurssikirjanakin passaavana Liiketoimintaosaaminen – menestyvän liiketoiminnan perusta kirjan kehittääkseni tietojani liiketoiminnasta toiminnan taustalla eli talous ja muita perustietoja/taitoja mitä liiketoiminnan pyörittämisessä vaaditaan. Kirja on laajaksi ja opetusaineistoksi tarkoitetuksi teokseksi melko mukavaa luettavaa. Tietoa ja vinkkejä löytyy kannattavuuslaskemista, markkinointiin ja kirjanpitoon saakka. Halusin lukea kirjan kunnolla sisäistääkseni liiketalouden pohjaa paremmaksi. Kirja lähtee käymään läpi perusjuttuja bruttokansantuotteesta työttömyysasteisiin ja määritelmiin yritysten koosta. Tämä on hyvä tieto kun tutkii ja vertailee yrityksiä vaikkapa opinnäytetyötä ajatellen karkeasti yritykset luokitellaan mikroyrityksestä fortune 500 yritykseen henkilöstömäärän ja liikevaihdon perusteilla. Mikroyrityksessä on maksimissaan 10 henkilöä töissä tai liikevaihto on 2 miljoonaa euroa. Pienyrityksissä on maksimissaan 50 henkilöä töissä tai liikevaihto on 10 miljoonaa euroa. Keskisuurissa yrityksissä on maksimissaan 250 henkilö töissä tai liikevaihto on 50 miljoonaa euroa. Ilman tämän kaltaisia perustietoja on turha mennä edes vaatimaan tradenomin papereita.

 

Milloin sitten perustaa yritys?

Alkava yrittäjä miettii paljon erialaisia skenaarioita, uhkia ja mahdollisuuksia päässään ennen papereiden lopullista lähettämistä ja alkusijoituksen tekemistä. Mitkä ovat uhat, mahdollisuudet, isoimmat riskit yms. Mistä ensimmäiset asiakkaat? Entä miten kasvattaa yritys sille tasolle, että se on ylipäätään kannattava. Ilman hyvää ideaa tai todellista mahdollisuutta menestyä ei mielestäni ole järkeä alkaa yrittäjäksi. Stressi, työnmäärä ja riskien koko on kuitenkin niin vahvasti läsnä koko ajan, että tuota kannattaa miettiä kahdesti ja kolmesti ja vielä kerran uusiksi. Jos kuitenkin avaimet ja motivaatio menestykseen on kohdillaan niin ei muuta kuin tuulta purjeisiin.

Ensiksi kannattaa laatia mahdolliimman tarkka liiketoimintasuunnitelma. LTS selvittää kaikki perustekijät, mahdollisuuksista riskeihin ja sisältää tarvittavat tiedot ja aikataulut siitä mitä alkaa oikeasti tekemään. Työkaluja liiketoimintasuunnitelmaan on monenlaisia. Varmaankin jokaisesta suunnitelmasta löytyvä on SWOT-analyysi, suomennettuna se on nelikenttä malli johon laitetaan vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat. Tämän kaltainen malli pitäisi vähintään tehdä joka ikistä uutta projektiakin varten. Liiketoimintasuunnitelma on pakollinen myös siinä kohtaa, kun haetaan rahoitusta aloittavalle yritykselle. Pätevä tarkastaja näkee suunnitelmasta äkkiä onko ideassa mitään jiitä.

Asiakaslähtöisyys on nykypäivän yrityksen menestystekijä numero uno. Ennen vaikkapa suomen markkinoilla oli sinällään helppoa, jos tehdas puski paskaa pihalle, se saatiin myytyä kuitenkin Suureen ja Mahtavaan Neuvostoliittoon, mutta nykyisin on oikeasti tuotettava asiakkaalle arvoa mainoksen ensinäkemisestä seuraaviin ja tavoitteellisesti jatkuviin ostokertoihin. Autokauppa esimerkki tähän kohtaan. Auto on todella suuri  hankinta perustallaajalle. Ihminen astelee ensimmäiseen liikkeeseen, jonka myymästä merkistä hän on kiinnostunut, kokemus myyjän kanssa menee kuitenkin vituiksi ensimmäisen vartin aikana, myyjän ollessa ylimielinen ja ymmärtämätön asiakaspalvelusta yhtään mitään. Asiakas kiittää ja lähtee seuraavaan liikkeeseen ja tässä välissä myös merkki vaihtuu. Siellä myyjä ottaa iloisesti vastaan, selvittää asiakkaan tarpeet ja kaupat saadaan vietyä maaliin. Asiakas palaa kyseiseen liikkeeseen mahdollisesti muutaman vuoden välein tekemään aina uudet kymmenien tuhansien kaupat. Voi että kun ensimmäisen liikkeen johtaja tietäisi mitä menetti paskan asiakaskokemuksen myötä (tosi elämän esimerkki tämä)

Nykypäivän tärkeä erottautumis ja menestystekijä on asiakaslähtöisyyden lisäksi yrityksen osaaminen. Refenrenssit on helppo tsekata netistä, kun etsii yritystä jonka kanssa haluaa tehdä kauppaa. Osaavan yrityksen on myös opittava koko ajan lisää. Tiimiakatemia tarjoaa hyvän pohjan opetella osaksi oppivaa organisaatiota. Oppiva organisaatio on ihannemalli, jossa kyetään oppimaan kokemuksista ja osataan arvioida tapaa, jolla kokemuksista kyetään oppimaan. Oppia voi esimerkiksi kollegoilta, asiakkailta, valmentajilta ja kilpailijoilta. Johdon tärkein rooli on edistää oppimisen mahdollistava ilmapiiri, jossa muun muassa uskalletaan tehdä rohkeita kokeiluja, keskustella avoimesti ja jakaa omat kokemukset. Kaikilla työntekijöillä tai tiimiakatemian kohdalla tiimiläisillä on vastuu tiedon jakamisesta ja sen keräämisestä.

 

Liiketoimintaosaaminen materiaalina sisältää paljon yleishyödyllistä tietoa jokaiselle yrittäjyydestä kiinnostuneelle. Itse löysin paljon uutta oppia sekä kertausta kursseista muun muassa yrityksen taloudesta. Johtaminen, markkinointi, henkilöstöprosessit ja esim. riskien hallinta ja ennakointi ovat kaikki sellaisia asioita, joiden hallitsemisesta on paljon hyötyä työssä kuin työssä. Liiketoimintaosaaminen on kirjana tietopaketti, johon voi aina halutessaan palata, jos haluaa oppia uutta tai tarvitsee kertausta jo opitusta aiheesta.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!