Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Liiketoimintasuunnitelma roskakoriin

Kirjoitettu 04.11.13
Esseen kirjoittaja: Iiro Hölttä
Kirjapisteet: 2
Kirja: Liiketoimintasuunnitelma roskakoriin
Kirjan kirjoittaja: Ollis Leppänen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 3. Yrittäjyys, 3.1. Yrittäjien elämänkertoja ja yritysten historioita, 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 3.6. Yrittäjyyden käsikirjat, 9.03. Yrittäjyys

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

 

Unohda paperinmakuiset suunnnitelmat ja kuningasidean jahtaaminen, yrittäjänä menestyminen ei ole kiinni liiketoimistasuunnitelmasta eikä liikeideasta – ratkaisevaa on se MITÄ SINÄ TEET!

 

Tämä teksti oli syy miksi tartuin Olliksen kirjaan nimeltä Liiketoimistasuunnitelma roskakoriin. Kirjassa kannustetaan yrittämään ja että kuka vain voi onnistua jos vain haluaa.

Se ei vaadi suuria suunnitelmia, täydellistä pohjaa ja osaamista, vain sen että on into ja halu yrittää ilman pelkoa epäonnistumisesta.

 

Kirjan 5 pääkohtaa ovat:

 

1.Into

 

2.Pääkonttori kuntoon

 

3.Omajuttu

 

4.Asiakastuntuma

 

5.Loistavaa bisnestä!

 

Innon sain yrittämiseen jo kauan ennen kuin tiesin Tiimiakatemiasta. Olin ollut isäni yrityksessä töissä ja samalla nähnyt ja kokenut yrittäjän arkea. Raskasta työtä, mutta niin palkitsevaa kun näkee mitä on saanut aikaan. Kirjassa Ollis kertoo ettei hänellä ollut perhe- tai kaveripiirissä mitään kannusteita yrittäjän uralle, eikä hän ollut suunnitellut sitä, vaan monen yhteensattuman kautta hän tajusi että ”tämä on juttuni”. Mikäli intoa on, mutta ei varmuutta ja rohkeutta, kysy itseltäsi muutamia kysymyksiä. Mikä saa minut yrittämään? Mikä minua innostaa? Mitä merkittävää haluan saada aikaiseksi? Ketkä kuuluvat kannustusjoukkoihini?

Mitä uutta olen oppinut itsestäni? Mikä on ensimmäinen pieni askeleeni, jolla heittäydyn rohkeasti uuteen?

 

”Yrittäjän tärkein pääkonttori sijaitsee korvien välissä”

 

Yrittäjyys on työelämän huippu-urheilua. Näinhän se on ja mikäli oma pääkonttori ei ole kunnossa ei tule tulostakaan. Tärkeämpi pääoma kuin raha on pääkonttori. Ollis kuvailee käytännön esimerkkien kautta kuinka eri tavoilla ihmiset ovat löytäneet oman polkunsa, ja kuinka harvalla on aineellista pääomaa aloittavana yrittäjänä. Yrittäjänä menestymisessä keskeisintä on yrittäjäpääomasi. Se antaa alkuvoimaa, sinnikkyyttä, periksiantamattomuutta ja on yrittäjämotivaation lähde. Uskalla unelmoida ja älä anna vastoinkäymisten, huolien ja uhkien tukahduttaa innostustasi. Kirjassa on hyviä neuvoja kuinka pystyä jatkamaan yrittämistä vastoinkäymistä ja epännostumisista huolimatta. Tavoitteita ja unelmia pitää olla, jotta into pysyy tekemiseen. Ja ilman välitavotteita on vaikea tietää kuinka on edennyt.

 

Alkuun ei tarvitse olla kummoista ideaa. Parhaat tarinat ovat saaneet alkunsa keskinkertaisista ideoista. Riittää, että sinulla on joku juttu, jolla lähdet liikkeelle.”

 

Ollis käyttää esimerkkinä kehonrakentajaa ja menestynyttä yrittäjää Arnold Schwarzeneggeriä, joka kertoo omassa kirjassaan: ” On helpompi tehdä päätös, kun käytössä ei ole liikaa tietoa, koska silloin ei vaivaa päätään liikaa, Voit lamaantua, jos tiedät liikaa. Silloin koko liiketoimi näyttää miinakentältä”

 

Oman jutun löytämiseksi ei pidä jäädä sohvalle pohtimaan ja odottelemaan kuningasideaa. Vaikka se löytyisi, ei se tarkoita sitä, että se käytännössä toimisi. Joten miksi jäädä miettimään ja rakentelemaan liiketoimintasuunnitelmaa, jos pienillä askelilla käytännössä pystyisit saamaan tietoutta ja kokemusta jota ei kotisohvalta löydy.

Jos jäädään kartoittamaan riskejä ja laskemaan numeroita sen sijaan että lähdettäisiin kokeilemaan ,sitä omaa juttua, se monesti kahlitsee yrittämisen ja tällä tavoin tukahduttaa sen innon joka olisi voinut kantaa vaikka kuinka pitkälle.

 

Keskinkertainen idea kantaa pisimmälle”

 

Miksi keskinkertaiset ja tavalliset ideat sitten toimivat?

 

  • Liiketoiminta on yksinkertaista

  • Liiketoiminta on helppo aloittaa ja lopettaa

  • Et tuhlaa aikaasi liiketoiminnan suunnitteluun

  • Alussa ei ole suuria kiinteitä kustannuksia

  • Toiminta kastaa myynti edellä

  • Ideat eivät sido pääomaa

  • Ideat eivät henkilöidy tai ole riippuvaisia erikoisosaamisesta

  • Toiminta on helposti monistettavissa

 

 

Milläkö sitten lähteä liikkeelle? Kirjassa kannustetaan lähtemään vain liikkeelle ja kokeilemaan. Ei kannata kuluttaa ja tuhlata ideoita vain ajattelemalla kaikkia yksityiskohtia.

Ne eivät ole tärkeitä vielä tässä vaiheessa. Kun on löytänyt innon tekemiseen ja oman pääkopan kanssa on sinut sekä on saanut idean, joka voisi olla oma juttu, ei muuta kuin asiakastuntumaa hakemaan. Sieltä saa parhaat neuvot ja kehityksen kohteet. Tekemällä oppii kuinka sitä omaa ideaa pitää jatkojalostaa, jotta pääset tavotteisiin ja kohti unelmaa.

 

Hyvin on myös kuvailtu mitä yritys tarvitsee toimiakseen. Tottahan on että tarvitaan toimiva idea, rahaa, hyvä tuote/palvelu ja vaikka mitä muuta, mutta voiko yritys toimia ilman asiakkaita? Vastaus on, ei voi. Asiakkaita ei tarvitse alussa olla satoja tai tuhansia. Jostain on lähdettävä ja se, että sinulla on edes yksi asiakas on paljon verrattuna siihen että istut kotona murehtien liiketoiminnan kannattavuutta ja pohtien toimisiko tämä käytännössä? Sen tiedon saat asiakkaalta ja mitä enemmän saat palautetta ja asiakastuntumaa sitä varmempi olet onko kyseinen idea toimiva.

 

”Viritä rahantekokoneesi asiakkaiden taajuudelle. Erottaudu toiminnalla, älä halvalla hinnalla”

 

Bisnekseen ja rahan tekemiseen on monia tapoja. Se pitääkö sinun käyttää juuri sitä samaa kaavaa mitä toiset, et tiedä ennen kuin lähdet liikkeelle ja tekemään Harvoin sitä bisnestä kotisohvalta tehdään, niin kuin kirjassa sanottiin. Itse sain kirjasta potkua lähteä kokeilemaan ja ”jalkauttaa” niitä ideoita käytäntöön.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!