Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Liiketoimintasuunnitelma roskakoriin by Ollis Leppänen

Kirjoitettu 02.10.13
Esseen kirjoittaja: Niko Eskelinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Liiketoimintasuunnitelma roskakoriin
Kirjan kirjoittaja: Ollis Leppänen
Kategoriat: Yleinen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Liiketoimintasuunnitelma roskakoriin by Ollis Leppänen

Äijä on kirjoittanut aloittelevan yrittäjän Madventuresin! Eli siis täydellisen oppaan aloittelevalle yrittäjälle. Kirja on hienosti jaettu eri vaiheisiin yrittäjän polulla, kaapista ulos tulemisesta aina hyppyyn tuntemattomaan eli yrittäjyyteen. Joka vaiheeseen on listattu hyviä kysymyksiä, joilla varmistaa onko varma siitä mitä on lähtemässä tekemään tai tietääkö mitä joku asia tarkoittaa tai onko ottanut kaikki asiat huomioon. Suosittelen tätä kirjaa lämpimästi kaikille, olit sitten yrittäjyyttä miettivä tai kokenut konkari, kirja herättää varmasti jotain tunteita!

Kirjan vaiheet:

1. Into!

2. Pääkonttori kuntoon

3. Oma juttu

4. Asiakastuntuma

5. Loistavaa Bisnestä!

6. Valmiina hyppyyn!

1. Löydä yrittämisen into

”Yrittäjyys vaatii aina itsensä likoon laittamista. Ilman intoa ensimmäisetkin vastoinkäymiset voivat lannistaa lopullisesti. Kun olet valmis tulemaan kaapista ulos ja tunnustamaan ainakin itsellesi, että haluat yrittää, olet valmis ottamaan seuraavan askeleen.”

Ensimmäistä kappaletta lukiessani pohdin löytyykö minulta intoa yrittäjyyteen, mietin mitä mielikuvia yrittäjyys minussa herättää: Sitoutumista, kovaa työntekoa, halua tehdä, erilaisuutta, arvostusta, uusia mahdollisuuksia, mahdollisuus toteuttaa unelmiaan. Ensiksi on todellakin löydettävä palava halu ja into olla yrittäjä. Ja multahan sitä löytyy, olen valmis laittamaan itseäni likoon ja tekemään sitä mitä haluan! Let’s go!

2. Pääkonttori kuntoon

”Yrittäjän tärkein pääkonttori sijaitsee korvien välissä.”

Kirkasta ajatuksesi ja tavoitteesi. Mitä haluat saavuttaa, miten pääset päämääräsi, miten pidät henkisestä ja fyysisestä itsestäsi huolta matkan varrella, mitä aiot tehdä seuraavaksi? Luulenpa, että tää on vaikein asia suurimmalla osalla yrittäjistä pitää kunnossa. Itellä ensimmäinen kuukausi takana tiimiakatemialla, joka päivä aivot on turvonnut uudesta informaatiosta ja 24 tuntia vuorokaudessa ei meinaa millään riittää asioiden hoitamiseen. Samalla pitäisi vaalia seurustelusuhdetta ja ylläpitää fyysistä sekä henkistä kuntoa. Tässä piileekin se hienous, kun tämän kaiken saa toimimaan yhtenä kokonaisuutena, on pirun vahvoilla.

3. Oma juttu

”Alkuun et tarvitse kummoista ideaa. Parhaat tarinat ovat saaneet alkunsa keskinkertaisista ideoista. Riittää, että sinulla on joku juttu, jolla lähdet liikkeelle.”

Mulla on ollut vaikeuksia saada selville se mitä haluan tehdä tiimiakatemialla. Ei ole ollut mitään suurta paloa mihinkään kuten joillakin meidän tiimin jäsenistä; IT-hommat, meikkien maahantuonti.

Mutta tällä viikolla treeneissä se hehkulamppu pään yllä sytty! Jalostettiin soluissa ideoita rakettipäivien leijonanluolaan ja yhdellä ”pisteellä” mietittiin vuokrabisnestä. Aika lopussa välähti, ei helvetti, miten olis retkeily ja vaellus tarvikkeiden vuokraus? Varusteet maksaa aika paljon ja Suomesta varmasti löytyy niitä ihmisiä, jotka haluaa lähteä kokeilemaan esimerkiksi vaellusta. Nyt mulla on siis juttu, jolla lähden liikkeelle.

4. Asiakastuntuma

”Kirjoita tähän ensimmäinen asia, mitä yritys mielestäsi tarvitsee toi­miakseen?”

Mitä sinä vastaisit? Itse vastasin väärin.

Ennen kaikkea yritys tarvitsee asiakkaita. Asiakkaat tuovat rahan yritykseesi. Meille uusille akatemialaisille suurena sudenkuoppana yritystoimintaa käynnistäessä voi olla, että me oletetaan asioita asiakkaan puolesta. Pakarat innosta piukeena lähetään silmät huurussa toteuttaan uusia juttuja ja ei oteta arvokasta, asiakkaan näkökulmaa huomioon. Ei mietitä ratkaiseeko tää homma edes kenenkään ongelmaa? On siis erittäin tärkeää miettiä ketkä ovat asiakkaasi, miksi he ostaisivat sinulta ja miksi he eivät ostaisi? Kuuntele asiakastasi!

5. Loistavaa Bisnestä

”Viritä rahantekokoneesi asiakkaiden taajuudelle. Erottaudu toiminnalla, älä halvalla hinnalla.”

Se ei ratkaise mitä sanot tai mitä teet. Ratkaisevampaa on miten sanot ja miten teet asiat. Loppujen lopuksi se pätee aika moneen asiaan. Jos sinun pitää sanoa jotain negatiivista toiselle ihmiselle, se miten muotoilet asian vaikuttaa siihen varmasti. Hyvä esimerkki oli kun kuulin markkinointi seminaarista, joka pidettiin tällä viikolla; Koko hela hoito kesti 9 tuntia! Sen olisi voinut kuulemma tiivistää kolmeen tuntiin. Puhuja oli ollut erittäin ei-räjäyttävä esiintyjä, puhunut monotonisesti, jaaritellut asioita ja oikeastaan esitys oli alkanut väsyttämään. Mieti miten kerrot asiat, sillä on merkitystä!

6. Valmiina hyppyyn!

Ourait, reunalla ollaan. Mitä seuraavaksi? Me akatemialla ei ehkä olla käyty näitä vaiheita läpi ja mietitty tarkasti onko meistä yrittäjiksi. Viimeisen kuukauden aikana ollaan kuitenkin oltu siellä kallion reunalla ja hypätty slowmotionilla alas. Ei ole vielä pärskähdetty lämpimään raha mereen vaan heilutellaan raajojamme hidastettuna samalla kun pudotaan. Tästä se matka oikeastaan alkaa, matka alas on pitkä ja sen varrella voi tapahtua mitä vaan. Ehkä joku kapuaa takas reunalle, ehkä joku on muita nopeammin alhaalla. Mistä näistä tietää, lähetään selvittään asia! Bon Voyage!

Ollis on tuonut kolme teesiä yrittäjyydestä esiin, mä tuon top 3 asiaa mitä vien käytäntöön:

    1. Uskallan yrittää ja kokeilla. Mitään et voita jos et kokeile.
    2. Asiakas on numero 1. Se tuo rahan yritykseen.
    3. Yrittäjyydestä pitää nauttia ja se pitää jakaa muiden kanssa!

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!