Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Liiketoimintaweetabix

Kirjoitettu 14.12.15
Esseen kirjoittaja: Mila Lehto
Kirjapisteet: 3
Kirja: Liiketoimintaosaaminen
Kirjan kirjoittaja: Riitta Viitala & Eila Jylhä
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Viitalan ja Jylhän kirja Liiketoimintaosaaminen on puhdasta, aitoa Weetabixiä pahimmillaan. Mukana ei oo edes yhtään suklaahippuja tai jogurttia. Kirja on kokonaisvaltainen paketti, josta tarpeelliset teoriat yrityksen perustamiseen ja kehittämiseen, kunhan vain jaksaa lukea. 

 

Liikeidea

Lähdetään liikenteeseen liikeideasta.

Kenelle halutaan myydä?

Tätä kysymystä pureskelemalla löydetään asiakassegmentit, joihin halutaan keskittyä. Mikä on heidän tarpeensa, jonka tuote tai palvelu ratkaisee? Laivurissa asiakasryhmiä ovat pielavetiset, kesäasukkaat ja veneilijät. Heidän tarpeitansa ovat useimmiten nälkä, yhdessäolo ja viihtyminen.

Mitä myydään?

Kysymys on yksinkertainen; mikä on tuotteesi tai palvelusi? Laivurin tuotteet ja palvelut asettuvat kahteen kategoriaan: ruoka ja tapahtumat.

Miten toimitaan?

Tämä kysymys määrittää sen, mitä yrityksen henkilöstö tekee. Millaista asiakaspalvelu on ja miten yritystä johdetaan? Laivuri tunnetaan rennosta meiningistä ja sellaista haluamme myös palvelun ja ilmapiirin olevan. Meidän tuleekin olla rentoja johtajia, jolloin työntekijämme viihtyvät ja asiakkaiden on helppo tulla asioimaan.


12380118_10206761623212419_270615432_n

Parantaaksesi liiketoimintaa on johtaminen tärkeässä roolissa. Mielestäni kirjassa esitetty teoria laadun johtamisesta toimii lähes kaiken johtamisen perustana. Kokeilemalla ja arvioimalla toimintaa päästään jatkuvan kehityksen äärelle, joka on tärkeää muutosvoimaisessa maailmassa.

  1. Suunnittele. Tee esimerkiksi toimintasuunnitelma, johon asetetaan päätavoite ja välitavoitteita.
  2. Kokeile. Tee pilotti uudesta kokeilusta. Pysy kokeilussa päätetty aika, muutos vaatii aikaa.
  3. Tutki & arvioi. Katso kokeilua monelta kantilta. Arvioimisessa hyvä työkalu on motorola; mikä meni hyvin, mikä huonosti, mitä täytyy kehittää, mitä opittiin.
  4. Toteuta. Tee arvioinnin vaatimia muutoksia ja toteuta uusi muutos.

Tiimiakatemialla tätä teoriaa käytetään paljon. Teemme uusia kokeiluja, joihin kuuluu projektisuunnitelma, pilotti, motorola ja toteutus. Hyvänä lisänä tulee tiimin tuki; kun projekteja jaetaan, niitä voidaan kehittää yhdessä. Into on kehittynyt tässä tänä syksynä paljon. Olemme jakaneet projektien suunnitelmia ja motorolia mielestäni paljon ja päässeet sparraamaan toisiamme. Uudet näkökulmat tuovat tekemiseen uutta puhtia.

 

Asiakas + asiakassuhde = asiakkuus

Asiakas on yksilö tai yritys, joka tuo tuloja.

Asiakassuhde on myyjän ja asiakkaan välinen suhde.

Asiakkuus on kaikki, mikä liittyy asiakkaan ja myyjän väliseen toimintaan; myynti ja asiakkuuden hallinta.

 

Asiakkuuksien hallinnassa tärkeitä elementtejä ovat asiakaskanta, asiakasstrategia ja asiakasvisio. Näiden avulla päästään syvälle asiakkuuksiin ja pystymme kehittämään omaa toimintaamme. Kun tiedämme minkälaisia asiakkaita haluamme, miten saamme niitä ja seuraamme tuloksia, voimme myydä oikealle segmentille ja lähentää asiakassuhteita.

 

Meillä Intossa emme ole onnistuneet johtamaan asiakkuuksia kunnolla. Pitkäaikaisia asiakkaita on, mutta emme ole sen tarkemmin pohtineet asiakasvisiota tai asiakasstrategiaa. Osasyy mahdollisesti on, että emme ole tähän päivään mennessä asettaneet omalle yrityksellemme visiota. Ainakin omaa tulevaisuutta hyödyttäisi, jos panostaisimme asiakasteorioihin. Tällä hetkellä asiakkaat tulevat, kun ovat tullakseen ja suhteiden hallinta on yksilöistä kiinni.

 

Asiakasarvo on asiakkuuden ytimessä. Mitä asiakas oikeasti haluaa? Mikä on asiakkaan tarve? Kun ymmärrämme miten tehdä asiakkaastamme parempi ihminen, olemme oikeassa pisteessä asiakassuhteen ja palvelun kanssa.

12358253_10206761347685531_1721089294_n

 

Kirjan opit kolisivat parhaiten juuri asiakkuuksien kohdalla. Osa meni ihan omi oman liiketoiminnan ja elämäntilanteen kohdalla (esim. kansainväliset markkinat) ja osa teoriasta on luettu moneen otteeseen mielenkiintoisemmista kirjoista (esim. markkinointi ja vastuullinen yritystoiminta). Vanhanaikaisille oppikirjatyypeille loistava kirja, helposti kyllästyville asiatekstin vihaajille en suosittele.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!