Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Little Red Book of Selling

Kirjoitettu 07.01.14
Esseen kirjoittaja: Aaku Siekkinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: The Little Red Book of Selling
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Little Red Book of Selling oli hieman random-ostos kun etsin Amazonista suosittuja myyntikirjoja. Olen lukenut nyt loppusyksystä noin 5 eri myyntikirjaa ja noh, tämä oli kai huonoin niistä sitten. Ei sillä kyllä tässäkin kirjassa varmasti oli muutamia ihan hyviä juttuja, mutta kun kirja oli kirjoitettu perus jenkkityyliin ilman yhtään viittausta mihinkään tutkimukseen, arvo silmissäni laski heti. Mutta kirjassa oli muutamia arvokkaitakin oppeja, joten kerätään niitä tähän.

Listataan ensi alkuun kirjan väittämiä muutamia huippumyyjän ominaisuuksia:

  1. Passion, intohimo ja halu menestyä
  2. Usko, että osaat
  3. Luo itsellesi tukeva ja kannustava ympäristö
  4. Suunnittele päivä
  5. Tunnista ja ota hyöty mahdollisuuksista
  6. Uskalla ottaa riskejä

Ihan järkeenkäypiä asioita. Monia olen ottanutkin noista jo itselleni käytäntöönn, mutta varmaan tuota intohimoa ja halua voisi vielä yrittää kehittää.

 

1. Potki omaa takapuoltasi

Tällä kirja lähti liikkeelle. Kukaan muu ei tee sitä puolestasi, joten sinun pitää itse toimia itsesi käskyttäjänä. Älä valita, että pomosi ei kouluta sinua tarpeeksi, tee se itse. Lue paljon kirjoja juhlimisen ja TV:n sijaan. Menestys vaatii pitkäjänteistä, kovaa työtä ja kukaan muu ei tee sitä puolestasi.

Muutamia asioita mitä voi tehdä:

  1. Tee oma tavoitesuunnitelmasi
  2. Listaa viisi asiaa, mitä voisit tehdä fiksummin ja kovemmin
  3. Pyydä palautetta osaavalta henkilöltä
  4. Nauhoita omia myyntipuheitasi

Allekirjoitan kyllä yllä olevat asiat, ja etenkin aion kokeilla oman myyntipuheun nauhoittamista.

 

2. Valmistaudu voittamaan tai häviämään

Valmistele tapaamiset huolella. Tyhmin kysymys heti ekaksi on, voisitko kertoa vähän bisneksestäsi. Ota selvää kaikista mahdollisista lähteistä. Yritä tietää kilpailijat, strategiat ja asiakkaat. Asiakkaiden nettisivuja kannattaa selata muutenkin aina välillä, jotta pysyy hyvin kärryillä. Tämä on ihan hyvä neuvo ja jonkin verran olemme sitä poikein kanssa harrastaneet, mutta ehkä voisi vieläkin vähän systemaattisemmin yrittää tapaamisiin valmistautua.

 

3. Itsen brändääminen on myyntiä

Kyse ei ole siitä, ketä tunnet, vaan kuka tuntee sinut. Tee omalla nimellä nettisivut.

 

4. Oikea päätöksentekijä

On vain yksi syy, jos et saa tapaamisia: asiakas ei koe tarpeeksi houkuttelevaa syytä käyttää omaa aikaa. Tällöin sinun tulee keksiä jotain oikeita syitä nykyisten heikkojen tilalle. Sinun pitää myydä tapaamista eikä tuotetta. Kerro prospektille mitä hän voittaa, kun tapaa teidät. Kysy lyhyttä tapaamista, mitä voi pidentää sitten jos siltä tuntuu. Aloita päätöksentekijäketjussa aina korkeammalta kuin kehtaat. Jos et tapaa viimeistä päätöksentekijää kysy aina milloin me kaikki kolme voisimme tavata.

 

5. Osallista asiakas

Myyjän tärkein haaste on fiksujen kysymysten esittäminen. Kysymyksen pitäisi saada asiakas sanomaan ”kukaan ei ole koskaan kysynyt minulta tuollaista”. Tee kysymyksistä 15-30kpl lista etukäteen. Kirjoita vastauksia ylös, se tekee asiakkaalle tärkeän olon.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!