Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Luottakaa, me valehtelemme

Kirjoitettu 07.09.16
Esseen kirjoittaja: Tapio Auvinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Trust me i'm lying
Kirjan kirjoittaja: Ryan Holiday
Kategoriat: 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
2000-luvun aikana teknologian kehittyminen ja internetkanavien muodostuminen ovat mahdollistaneet verkkomarkkinoinnin kehittymisen. Journalismin, sosiaalisenmedian ja viraalien verkkosivujen ansiosta verkkomarkkinoinnista on tullut yhä merkittävämpi osa yritysten myynnin edistämistä ja strategiaa. Ilmiö viraaleista kampanjoista, jokapäiväisestä journalismista ja loputtomasta tiedonvirrasta on kuitenkin niin uusi, että siitä on helposti löydettävissä porsaanreikiä, joita yirtyksen on helppo hyödyntää. Internetnäkyvyyden maksimointia ja median manipulaatiota käsitteleviä asioita pohtii myös Ryan Holiday kirjassaan Trust me I’m lying.

Internet journalistit ja sisällönjulkaisijat keräävät rahansa sivustoilla vierailevista ihmisistä. Tästä syystä jutun otsikointi sekä aiheen kiinostavuus ovat nousseet artikkelin totuusarvoa tärkeämmiksi arvoiksi, Holiday toteaa. Tämä jättää markkinoijilla ja sisällön manipuloijille paljon tilaa käyttää hyödykseen julkaisijoita, jotka julkaisevat juttujaan tarkistamatta tietopohjaa ja vain provosoidakseen tiettyä kohdeyleisöä. Puhutaan kuitenkin ajasta, jossa klikkaukset merkitsevät enemän, kuin totuus.

Mitä jokaisen yrittäjän tulisi oppia mediasta:

  • kiinnostava uutinen on tärkempää kuin totuus
  • julkaisijat ovat aina kiinostuneita hyvistä jutusta
  • kun saat julkaisuja pienistä kohteista myös suuret mediat kiinostuvat
Case RedBull:
Haimme kahden ystäväni kanssa Red Bullin järjestämään Can You Make It kampanjaan. Hakemus tehtiin videomuodossa. Kaikista hakeneista seulottiin mukaan parhaita avoimen äänestyksen perusteella. Taktiikkamme äänien hakemisessa oli aluksi vain jakaa postausta itse. Huomasimme nopeasti, ettei tämä ottanut hirveästi tuulta alleen. Päätimme jakaa videota yksityiskeskusteluissa kavereillemme. Tämäkin oli hidasta ja työlästä. Ensimmäiset jakopyynnöt teimme hyville ystävillemme ja Keski-Suomen Nuorille Yrittäjille. Videomme oli ikäänkuin tarina uskalluksesta ja arkipäiväisestä itsensä ylittämisestä. Kävimme avannossa ilman saunaa ja teimme ehkä pahimmalta vaikuttavan smoothien. Pyyntö meni läpi ja saimme julkaisun. Listasimme alle muita, joita samankaltainen sisältö voisi kiinostaa. Yksi kerrallaan jakoja tuli enemän ja samalla kykenimme sanomaan aina seuraavalle, että hän ja hän jakoivat, voisitko sinäkin? Itsevarmuutemme kasvoi ja uskalsimme kysyä isommiltakin kanavilta. Lopulta hakemuksemme julkaistiin Jounin Kaupan facebookissa, JAMKOn uutiskirjeessä, Muutaman yrittäjyysyhteisön sivuilla sekä kannustavasti monien kavereidemme seinällä. Tämä esimerkki ei ole vielä hirveän laaja otanta, mutta se antaa osviittaa siitä, että sisältöä monipuolistavat tarinat todella kiinostavat moniakin tunnettujakin julkaisijoita sekä, että pienien julkaisujen jälkeen isommatkin ottavat sinut enemän tosissaan. Saimme lopulta noin 1000 ääntä ja olimme suomen 3 parhaan joukossa. 2 parasta pääsivät mukaan.

Case Varusteleka:
Kun mietimme suomessa median manipulaatiota ja ihmismassojen tavoittamista tulee mieleen yksi yritys: Varusteleka. Markkinoinnin tabuja rikkovalla tyylillään Varusteleka on päässyt moniin uutisiin, tuhansiin facebookpostauksiin ja todellakin noussut suomen markkinoinnin kärkitekijöiksi. Varusteleka markkinoi suututtamalla kaikki muut paitsi kohdeyleisönsä. Hihattomat paidat markkinoidaan vaimonhakkaajina, repust hankalasti kannettavina ja hiihtopipot vastarintahattuina. Varustelake todellakin tietää kenelle he puhuvat. Tarkoituksena on toimitusjohtaja Valtterin mukaan kertoa suora totuus tuotteista ja herttää hämmennystä. Varusteleka on monesti suututtanut feministin sekä eri puolueiden kannattajat. Tätä kautta se Varustelekan mainonta on saanut paljon vihamielisiä jakoja ja näkyvyyttä mainontaa negatiivisesti arvioivissa mainoksissa. Tämä ei ole kuitenkaan haitannut, koska artikkelit eivät ole olleet Varustelekan kohderyhmälle suunnattuja. Kohderyhmän silmissä mainosten vastarinnan suuttumas vaikuttaa vain hauskalta ja tätäkautta lisääkin Varustelakan positiivista, rentoa ja avointa näkyvyyttä kohderyhmän silmissä. Varustelekalta oppineena tavoitteenamme on siis tuntea kohderyhmämme mahdollisimman hyvin ja tätäkautta luoda sisältöä, jonka he kokevat jaettavaksi. Samalla on plussaa, jos kohderyhmää sivuava kansa hieman suuttuukin. Hyvänä muistisääntönä: et halua miellyttää kaikkia.

Miten edesauttaa viraalia mainontaa

  • provosoi kohderyhmääsi jakamaan
    • tuota sisältöä, jota itse jaksaisit
  • et tahdo miellyttää kaikkia
    • vihaajat usein luovat markkinoinnille näkyvyyttä luovan vastaäänen
  • aloita pienistä julkaisuista
    • ”pienten purojen kautta pääset kiinni isompaan virtaan”
  • pysy ajantasalla
    • ajankohtaiset postaukset kiinostavat aina
    • ketään ei enää kiinosta millainen oli 2015 mallistonne

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!