Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Lupa toimia eri tavalla

Kirjoitettu 09.12.13
Esseen kirjoittaja: Mikko Niemelä
Kirjapisteet: 2
Kirja: Lupa toimia eri tavalla
Kirjan kirjoittaja: Anssi Tuulenmäki
Kategoriat: 3. Yrittäjyys, 7. Innovointi, 7.3. Innovatiivisen yrityksen kehittäminen, 7.4. Tulevaisuuden mahdollisuudet

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Anssi Tuulenmäen kirja “Lupa toimia eri tavalla” kertoo strategisista innovaatioista ja luovuuden roolista tehdessä bisnestä. Parisataasivuinen teos vilisee esimerkkejä eri toimialoilta ja yksi osa perustuukin pelkästään niihin. Kirja on hyvä sekoitus teoriatietoa kaavioineen ja käytännön esimerkkejä.

Strateginen innovaatio – Mikä se on?

Tuulenmäen mukaan strategia tehdään johtoryhmätasolla, hieman kärjistäen kerran vuodessa, jossain Lapissa parin päivän aikana. Voidaan todeta, että yrityksellä saattaa olla strategia jos:

a) se tekee eri aktiviteettejä kuin muut, tai
b) se tekee eri tavalla samoja aktiviteettejä kuin muut,
c) siten, että asiakkaat oppivat sitä arvostamaan.

Innovaatioita tehdään tyypillisimmin tuotekehitysosastolla, päivittäin. Se on idea, josta on tehty kaupallisesti menestyksekäs. Strateginen innovaatio on siis innovaatio strategiaan, eli yrityksen tapaan toimia.

Strategisen innovaation tunnusmerkkejä:

1. Kysynnän ja tarjonnan perusoletuksia haastava. Eli mitä tuotetaan, kenelle ja miten, on mietitty uusiksi.

2. Edellyttää joko – tain. Jos asiakkaan kannalta samaan lopputulokseen päästään toimialan keskimääräisellä tarjoamalla, kyseessä ei ole strateginen innovaatio. Esimerkiksi Yhdysvalloissa toimiva Minute Clinic on hyvä esimerkki joko – tai valinnoista. Eli lyhykäisyydessään Minute Clinic on ostoskeskuksissa, ilman ajanvarausta toimiva lääkäripalvelu. Asiakkaalle aikaa kuluu noin 15 minuuttia, siinä ajassa hän saa tietoa siitä miten hoitaa vaivaansa. Joko lääkkeillä tai lähetteellä “oikean” lääkärin pakeille.

3. Ei välttämättä radikaali asiakkaan kannalta. Vaikka strateginen innovaatio tarjoaakin asikkaille merkittävää uutta arvoa, se ei kuitenkaan vaadi asiakasta muuttamaan radikaalisti tapojaan.

4. Kasvattaa markkinaa tai synnyttää uuden. Strateginen innovaatio voi synnyttää kahden tai useamman toimialan väliin uutta. Esimerkkinä Applen iPod ja Cirque de Soleil. Se, että Starbucks on saanut ihmiset maksamaan 3-4e kahvista per kuppi, on todennäköisesti kasvattanut koko alan liikevaihtoa.

Unelmien vaatekauppa

Lähdin miettimään strategisia innovaatioita hypoteettisestä tilanteesta, että omistaisin vaatekaupan. Millainen se olisi, miten se eroaisi kilpailijoistaan ja millaisia strategisia innovaatioita käyttäisin omien kokemusteni pohjalta.

Mikä on suurin syy ettei asiakas osta vaatetta, vaikka sen haluaisikin?

1. En jaksa sovittaa.
Miksi? Sovituskoppi (a.k.a päätöksentekokoppi – parempi nimi) on niin ahdas ettei mahdu kissaa heilauttamaa ja sinne voi joutua jonottamaan kauan. Lisäksi se on epämukava ja voi olla täynnä edellisen sovittajan rättejä. Useammin ostan sovittamatta / jätän ostamatta, kuin menen jonon jatkoksi sovituskopille.

Ratkaisu:
Sovituskoppien kokoa pitää kasvattaa. Tytöt mahtuvat sinne keskenään tutkailemaan vaatetta ja pojat saavat äidin vielä enemmän mukaan päätöksentekoprosessiin. Minun vaatekaupassa sovituskopit ovat tilavia eli sinne mahtuu ainakin kaksi ihmistä ja ne ovat pelkkää peililasia.

2. En tiedä minkä kanssa voin tätä käyttää, jos edes mietin sellaista asiaa.
Miksi? Kärjistetysti Suomi ei ole mikään muodin huippumaa. Eikä kaikilla todellakaan ole taitoa yhdistellä eri vaatteita toisiinsa ja viilata eri asujen yksityiskohtia.

Ratkaisu:
Kaupan työntekijä on myös stylisti tai omaa hyvän silmän miten yhdistellä vaatekappaleita ja on perillä muodista.  Näin ollen voitaisiin myydä kokonaisia asuja yhden irrallisen vaatteen sijasta. Tätä strategista innovaatiota voisi jatkojalostaa vielä esimerkiksi, sillä että myyjällä roikkuisi kamera kaulassa jolla hän kuvaisi asiakasta hänen niin halutessaan. Kuvat näkyisivät sovitusalueen infotaulussa. Lisäksi onnistuneet asukokonaisuudet pyörisivät samalla taululla, eivätkä vain kasvottomien mallinukkejen päällä. Kokonaisuutena näillä keinoin voitaisiin ratkaista osa asiakkaan epävarmuudesta ja tehdä sovituskokemuksesta mukava ja mieleenjäävä.

3. Jokaiselle jotakin on ei mitään kellekään.
Miksi? Vaatekaupat jossa myydään paljon eri tyylisiä tai vastaavasti pelkkää massamuotia molemmille sukupuolille (ehkä myös lapsille) ovat sekaisen näköisiä ja esillä on liian paljon vaatteita.

Ratkaisu:
Liike on erikoistunut esimerkiksi nopeasti muuttuvaan katumuotiin ja vaatteet vaihtuisivatkin 1-3kk välein (kuten vaateketju Zara), kun taas yleensä aika suunnittelusta myyntiin vie 4-12kk. Vaihtuvuus saisi tyytyväiset asiakkaat takaisin liikkeeseen ja odottamaan rahatukku kädessä seuraavia uutuuksia. Esillä voisi jopa olla pelkät näytekappaleet ja henkilökunta palvelualttiina joka minuutti. Tämä pelkiltäänkin olisi valtavirrasta poikkeavaa.

Vaihtoehtoinen ratkaisuntynkä:
Mitä jos suuri määrä vaatteita olisikin lajiteltu pelkästään värien mukaan?

Lisäksi asiakaskokemusta olisi helppo parantaa tavalla mihin olen kerran törmännyt suomenmaassa. Helsingin Kampin Guess-naistenvaateliikkeestä löytyi ns. miesten alue, jossa oli mukavat nahkasohvat, kahvia ja päivän lehdet ilmaiseksi luettavissa.

Luovuus – Asia strategisten innovaatioiden takana

Kirjassa käydään läpi lukemattomia esimerkkejä, siitä miten jollekin tuotteelle voi helposti luoda lisäarvoa. Mielestäni aina ei tarvitse keksiä uutta, luovuus on vain kyky yhdistellä asioita ja nähdä yhteyksiä asioissa. Juuri siellä missä niitä ei voinut edes kuvitella. Kuitenkin, ihmisellä meni noin 100 vuotta aikaa yhdistää auto ja sateenvarjo. Rolls Roycen Phantom-malliin kuuluu auton nimikkosateenvarjo ja ovessa onkin tasku missä sen voi kuivattaa. How cool is that? Mr. Pintaliitäjä lipuu tyylikkäästi kohteeseen, kaivaa sateenvarjon taskusta eikä kastele kallista mittatilauspukuaan aina niin ihanassa suomen syksysäässä. Wau. Miksi tämä ei kuulu jokaisen auton lisävarusteisiin? Niinpä. Strategiset innovaatiot luovat yhteyksiä asioille siellä, missä niitä ei pitänyt edes olla. Toinen kirjassa pohdittu asia oli se, että miten luoda lisäarvoa nimenomaan autoille? Useimmiten autot ovat paikallaan noin 90% ajasta. Siinä olisi todellisen innovoinnin paikka.

Lopuksi:
Pidin kirjasta paljon ja aion palata teoksen pariin ainakin kun lähden miettimään Markkinaattorin toimintaa ja tuotteita alkuvuodesta. I’m out. Peace!

Mikko Niemelä – Ideaosuuskunta Into
mikko.niemela@ideaosuuskuntainto.fi

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!