Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Lyö rumpua

Kirjoitettu 27.05.13
Esseen kirjoittaja: Janne Tolonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Lyö Rumpua
Kirjan kirjoittaja: Katleena Kortesuo
Kategoriat: 3. Yrittäjyys

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Lyö rumpua – Katleena Kortesuo

Luin jälleen yhden Katleena Kortesuon kirjoista ja tällä kertaa kyseessä oli kirja nimeltä Lyö rumpua. Kirjaan on koottu lukuisien eri bloggaajien tekstejä koskien Elonmerkki 2011 tapahtumaa ja aiheena on pääosin viestintä ja design.

Itse olen pikkuhiljaa kiinnostunut kovasti pelialasta ja lähtenyt keräämään tietoa siihen liittyen. Tämän vuoksi bongasin kirjasta heti Roviota ja sen Angry Birdsiä koskevat tekstit. Näistä lähdin hakemaan koppeja itselleni ja niistä lisää tässä esseessä.

Lintujen maailmanvalloitus

Peter Vesterbacka kertoi tapahtumassa siitä, kuinka Rovio on päässyt siihen pisteeseen missä se on tällä hetkellä. Hän kehui Roviota maailman nopeimmin kasvavaksi viihde brändiksi joka on kasvanut nopeammin kuin muun muassa Google ja YouTube. Tämä tieto ei taida enää pitää paikkaansa, sillä toinen suomalainen pelifirma Supercell listattiin juuri maailman kaikkien aikojen nopeimmin kasvavaksi yritykseksi. Siitä ei nyt kuitenkaan tässä sen enempää.

Jani Hovila on kerännyt omaan tekstiinsä viisi Peterin vinkkiä maailman valloitukseen ja niistä seuraavaksi.

Pääasia ja koko toiminnan pyhin: brändi ja fanit

Yritykselle tärkeää on vahv brändi. Tottakai näinhän se on ja vahvan brändin luo yrityksen fanit. He ovat niitä kaikkein tärkeimpiä yrityksen viestin viejiä eteenpäin ja he todella luovat sen mitä yrityksen brändi on. Roviolla on todella vahva brändi nykymaailmassa ja se todella näkyy kaikkialla. Sillä on myös vahva fanipohja ja Rovio haluaa tosissaan pitää siitä kiinni ja huolehtii siitä, että fanit saavat mitä kaipaavat.

Ajoitus

Yrityksen täytyy osata iskeä oikeeseen aikaan oikeeseen paikkaan. Rovio loi sopivan yksinkertaisen ja viihdyttävän pelin joka iski laajaan massaan ihmisiä. Jos nyt joku tuo samalla idealla olevan pelin, niin se ei toimi koska se vaikuttaa vain halvalta kopiolta. Vaikka vihaisten lintujen pelin idea ei sinällään ole mikään uusi, niin silti se toimi koska sellaista ei oltu vielä nähty puhelimissa.

Asenne ja tavoitteet

On turha tavoitella olevansa suomen paras. Jos tavoite vaikka puolittuu, olet vain jonkin kunnan tai kaupungin paras. Täytyy rohkeasti luottaa itseensä ja asettaa tavoitteet korkealle. Vain niin voi saavuttaa jotain oikeasti suurta. Lyödään tavoitteeksi olla maailman paras ja näin olleen vaikkei tavoitteeseen ihan päästäisi saatetaan silti olla esimerkiksi Euroopan parhaita. Tietenkään ei nyt pidä olla idiootti ja lyödä täysin epärealistisia tavoitteita, mutta rohkeutta täytyy olla realistisuuden puitteissa.

Suomalaisilla on monesti suunnattomia asenneongelmia. Jukka Niemelä vertaa kirjan tekstissään Roviota suomen yleisurheilun MM-kisajoukkueeseen. Näillä kahdella on todella suuret erot ja se näkyy menestyksessä. Harvoin joukkueella on minkäänlaisia mitalitavoitteita ja toivotaan, että voi kun pääsisi edes kymmenen parhaan joukkoon. Jos on jo päättänyt hävitä ennen kisoja, niin on aivan turha lähteä edes yrittämään.

“Se on vaan ja ainoastaan asenteesta kiinni.” – Peter Vesterbacka

Roviolta ei ainakaan asennetta puutu. Se julistaa nyt haluavansa olla maailman suurin viihdebrändi ja muun muassa tehdä elokuvastaan kaikkien aikojen tuottoisimman. He ovat lähteneet haastamaan rohkeasti kaikki maailman suurimmat viihdebrändit, kuten esimerkiksi Disneyn. Muitan kun NBF seminaarissa Vesterbacka kertoi kaikkien nauraneen heille, kun he päättivät lähteä mukaan lelubisnekseen. Tässä voidaankin todeta vanha kunnon “se parhaiten nauraa, joka viimeisenä nauraa”.

Tämä Rovion asenne on varsin ihailtavaa ja siitä on itsellä ja koko suomella paljon opittavaa.

Think big and go for it!

Ideaa ei pidä miettiä ja viilailla liian kauaa. Täytyy löytää rohkeus oikeasti lähteä toteuttamaan sitä. Ilman toteuttamista paraskaan suunnitelma ei ole mitään. Tämä on monesti ongelma Tiimiakatemialla. Ideoita ja tuotteita hiotaan viimeisen päälle ja ajan kanssa, mutta niitä ei millään lähdetä viemään asiakkaille asti. Sitä hiotaan vielä vähän lisää ja keksitään mitä ihmeellisimpiä tekosyitä olla menemättä asiakkaisiin. Kuten Sir. opetusneuvos Partanen joskus sanoi, että 80% riittää ja sitten eikun käyntejä käyntejä!

 

Oppia lintumiehiltä

Roviolta voi siis oppia paljon erityisesti asenteesta ja isosta ajattelutavasta. Ei pidä tyytyä mihinkään vaan tavoiteltava aina vain isompaa. Silloin voi oikeasti menestyä. Listaan tähän vielä lopuksi kolme tärkeintä pointtia mitä sain tästä itselleni:

  1. Kaikki on vaan ja ainoastaan asenteesta kiinni!

  2. Älä mieti liikaa vaan toimi.

  3. Mieti milloin on paras aika iskeä ja kokeile.

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!