Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

M2

Kirjoitettu 20.05.16
Esseen kirjoittaja: Noora Halttunen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Maineen uusi aalto
Kirjan kirjoittaja: Pekka Aula - Jouni Heinonen
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

’’Maine muodostuu yrityksestä kerrottavista tarinoista, jotka kiertävät sidosryhmissä.’’

Olen usein miettinyt, kuinka trendit syntyvät, kuinka joku yritys pitää mainettaan yllä useiden vuosien läpi ja kuinka he alun perin saavatkaan tämän maineen itselleen haalittua. Pekka Aulan ja Jouni Heinosen M2 – maineen uusi aalto –kirja oli erittäin hyvä tähän hetkeen, kun alamme luomaan VKK :lle taa uutta kautta.

VKK :lle on jo vuosien aikana kerennyt muodostumaan tietynlainen maine. Meidät tunnetaan ylivoimaisista pullistamme ja ihanasta miljööstämme. Se, miten olemme onnistuneet tämänhetkisen maineemme rakentamaan, perustuu ainoastaan toimivaan tuotteeseen. Henkilö on syönyt pullan, rakastunut siihen, kertonut kaverille pullasta ja kaverikin on rakastunut. Tällainen puskaradio on vain yksi monista keinoista rakentaa mainetta. Puskaradiossa on tietysti omat ongelmansa ja sen hallitseminen on usein täysin mahdotonta.

Jotta erittäin hyvä maine saadaan rakennettua, tulee meillä olla kunnossa nämä neljä asiaa: kestävä bisnes, julkinen elämä, yrityksen tarkoitus, sekä laajennettu kulttuuri, jota en pidä niin tärkeänä tässä käsitellä.

 Kestävä liiketoiminta tarkoittaa, että yrityksen toiminta ja tuotteet ovat myötäsoinnussa esimerkiksi meille tärkeiden paikallisten yhteisöjen kanssa. Kestävä bisnes ei ole tuote, joka valmistetaan epäeettisesti ja, jota pyöritetään vain hetken aikaa. Kestävä bisnes kasvaa ja kehittyy kokoajan ja on pitkäaikainen projekti. VKK on mielestäni jollain tasolla kestävä bisnes. Joka kesä kioski aukeaa ja asiakkaat ovat oppineet luottamaan siihen. Joka kesä pullantuoksu leijalee puistoon ja ympärillä olevat yhteisöt nauttivat itse tehdyistä tuotteista. Tällä saralla en siis usko, että on paljon enempää tehtävissä.

 Yrityksen tarkoitus. Kirjassa esitetään, että taloudellisen menestymisen kannalta olennaista on, kuinka hyvin ’’yritys ihmisenä’’ seisoo asettamiensa tavoitteiden ja toimintatapojen takana. Mikä siis todella on VKK:n tarkoitus? Kasvattaa liikevaihtoa joka vuosi lisää? Saada uusia paikkoja levittää pullien ilosanomaa? Ilostuttaa puiston asiakkaita? Tuoda lisää asiakkaita puistoon? Kenties kaikkea tätä? Mielestäni meidän tulisi selkeyttää jokaiselle työntekijälle, mitä kohti he töitä tekevät. Jos ainut tarkoitus on luoda rahaa, niin sillon myydään ja hitosti. Mutta jos tarkoituksena on myös luoda kokemusta, viettää aikaa asiakkaiden kanssa ja saada joka ikinen puistolainen maistamaan VKK:n pullaa, tulee meidän toimia täysin erilailla.

Julkinen elämä on jaettu vielä neljään ala-otsikkoon; mediajulkisuus, sosiaalinen media, asiantuntijajulkisuus ja ’’peer to peer’’ –julkisuus. Mielestäni tänä kesänä olisi erittäin tärkeää näkyä melkein jokaisessa näistä. Asiantuntijajulkisuus ei ehkä ole perhepuistossa olevalle kahvilalle hirveän tärkeää, mutta mediajulkisuus voisi olla tämän kesän juttu. Se, että saamme yhden tarinan lehteen ei ole mielestäni tarpeeksi, vaan meidän tulisi viettää aikaa paikallisilla radiokanavilla, useassa eri lehdessä ja näin jalkautua ihmisten jokapäiväiseen elämään joka tuutista. Sosiaalisen median kasvattaminen on yksi henkilökohtaisista tavoitteistani tälle kesälle. Tällä hetkellä FB –sivut ovat ihan yksi vitsi ja niiden kunnostaminen vaatii tarkkaa ja harkittua työtä. Julkaisujen laatuun pitää panostaa, lisää kuvia ja tarinoita, sekä persoonallisuutta. Tähän mennessä VKK:lla ei ole ollut minkäänlaisia kasvoja. Ei ihmisiä kiinnosta katsella kahvilan kuulumisia tekstin muodossa. Mutta kun mukaan laitetaan hymyilevä tyttö tiskin takaa tai onnellinen pikku mies asiakkaana niin mielikuva paikasta on heti paljon positiivisempi.

 

’’Maineen hallinta on hyvän tekemistä, hyvän viestimistä ja ’hyvänä pitämistä’ hyviä suhteita.’’

 

Kun olemme saaneet korjattua edeltävät asiat tulee meidän keskittyä maineen ylläpitämiseen. Meillä on jo tietty maine rakentunut ja pienillä korjauksilla saamme sen vielä paremmaksi. Hankaluus ei ole tässä kehityksessä vaan sen ylläpitämisessä. Elämme tällä hetkellä tunteiden aikakautta. Koskettamalla jokaista asiakasta jonkinlaisella tunteella on meidän helppo hallita hänen mielipidettään paikastamme. Tekemällä jokaisesta asiakaskokemuksesta ainutlaatuisen ja jokaisesta pullan haukkaisusta ikimuistoisen, ei meillä pitäisi tulla ongelmaa maineemme ylläpitämisessä. Omistaessamme asiakkaidemme luottamuksen meitä kohtaan, me määräämme suunnan maineellemme.

 

 

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!