Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö
Maailman isoin ilmiö, 5.0 out of 5 based on 2 ratings
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (2 votes cast)

Ilmiön kaava

 

Sain hankittua uunituoreeltaan Ilmiön kaava kirjan. Ilmiön kaava näki ensimmäistä kertaa päivänvalon Innovate or die -innovaatio kilpailussa. Ryhmä yliopisto opiskelijoita painiskeli yhteensä 24h ideoiden ja pohtien miten ilmiöt syntyvät ja mikä on kaava ilmiöiden taustalla. Nyt  minulla on käsissäni kirja johon se on kirjoitettu puhtaaksi ja avattu esimerkein.

Kirja oli miellyttävä lukea ja kirja on jaettu selkeisiin osiin joten se vielä entisestään lisää lukunautintoa.  Suosittelen kirjaa kaikille, erityisesti niille joita kiinnostaa ilmiöt, niiden tutkiminen tai niiden luominen.

Ilmiön kaava pähkinänkuoressa

 

Ilmiön määritelmä on kirjan mukaan seuraava; ilmiö on huomiota herättävä tapahtumien joukko, joka tiivistyy jonkin aiheen ympärille, erottuu selvästi taustastaan ja syntyy, kun tarina leviää tehokkaasti ihmisten välillä ja aktivoi heitä lupauksillaan.

 

Edellä kuvatun taustalla vaikuttava kaava on neljä osainen.

 

  1. Tarinoi intohimo
  2. Sytytä innostujat
  3. Värvää vahvistajat
  4. Juurruta ja uudista

 

Kirjassa on useita ja lukuisia esimerkkejä ilmiöistä joita on syntynyt ja joita on uudistettu vuosien varrella. Kirjassa ei kuitenkaan mielestäni käydä läpi merkittäviä koko maailmaa muuttaneita ilmiöitä joten se jää siinä kohtaa hieman ohueksi. Tutkimusta on tehty Robinista ja siitä oli mielenkiintoista lukea, mutta suurin ilmiö mitä maailmassa on ikinä ollut on Jeesus. Tunnen tarinan raamatusta aika hyvin ja oli mielenkiintoista huomata, että usein lukiessani pohdin, että jo 2000 vuotta sitten on ollut käytössä tämän kirjan kaava.

 

Tarinoi intohimo

 

Juutalaiset odottivat Jumalan lähettävän heille messiaan, ennen messiasta piti profeettojen lupausten perusteella tulla tien raivaaja, joku joka tarinoisi intohimon kansaan ja saisi heidät taas kerran varpaisilleen ja odottamaan sitä lupausta jota he olivat odottaneet jo tuhansia vuosia.  Silloin nousi mies joka alkoi puhua messiaan tulemisesta ja herättelemään kansan mielenkiintoa, tuo mies oli Johannes Kastaja joka tarinoi intohimon kansan sekaan ja puhalsi liekkeihin tuon kauan unohduksissa olleen Jumalan lupauksen. Johannes Kastaja oli taitava markkinointimies, sillä hän osasi valita kohderyhmänsä hyvin, se on tarinan onnistumisen perusedellytys. Hyvä tarina sisältää myös aina lupauksen ja se herättää tunteita kuulijoissa. Hyvässä tarinassa on myös usein sankari joka tarjoaa kuulijoille ihailun kohteen ja jonkun johon kaikki voivat kiinnittää huomionsa, tässä tarinassa tuo sankari on Jeesus jos sitä et vielä hoksannut.

 

Sytytä innostujat

 

Tuli päivä kun tarinan lupaus toteutui ja Jeesus tuo Jumalan lähettämä messias aloitti toimintansa noin 30 vuotiaana, keräten itselle 12 opetuslapsen joukon. Kaikki eivät innostu joten on tärkeä löytää ne jotka sitoutuvat ilmiöön ja heistä tulee usein myös ilmiön vahvistajia. Jeesus kuitenkin oman toimintakautensa aikana sai luotua kirjan teorian mukaan täydellisen suuruuden illuusion sillä kaikki puhuivat hänestä. Mitä useampi ihminen jakaa tarinaasi sitä suuremman illuusion ilmiön koosta se luo. Tuona aikana ei ollut facebookkia, mutta levisi se tarina ilman sitäkin. Koko sen aikainen juutalainen maailma kohisi ja oli ihmeissään kaikista ihmeistä joita Jeesus teki. Innostujat oli sytytetty joten oli aika siirtyä värväämään vahvistajia.

 

Värvää vahvistajat

 

Tässä kohtaa Jeesus oli yksinkertaisesti erinomaisen taitava. Kirjan teorian mukaan vahvistajat eli heimopäälliköt tai arvojohtajat tulee ottaa mukaan synnyttämään ilmiötä jotta sille riittää jatkumoa. Hänen ensimmäiset innostujat nuo 12 opetuslasta olivat hänen värväämiä heimopäälliköitä jotka saivat oikeaoppisesti myös hyötyä itselleen ilmiöstä. Nimittäin kirjan mukaan heimopäälliköiden tulee hyötyä jotenkin ilmiöstä joko taloudellisesti, eettisesti siten, että he jakavat mielenkiintoisia sisäpiirin asioita ilmiöstä. Lisäksi heimopäälliköt tarvitsevat kunnioitusta ilmiön seuraajilta ja heidän statuksensa tulee saada pönkitystä. Jeesus osui 3/3, hän elätti heimopäällikkönsä, he saivat yhteisön kunnioitusta, sillä he olivat itse ilmiön wingmanit. Lisäksi he saivat statukseensa runsaasti pönkitystä sillä he olivat julkkiksen sisäpiirissä ja näkivät ihmeet ja merkit aivan omin silmin.

 

Vahvistajiin kuuluu myös arkkiviholliset, tässä tapauksessa en tarkoita itse perkelettä vaan fariseuksia, saddukeuksia ja muita kirjanoppineita eli ns. liian pyhiä miehiä uskoakseen, että Jeesus on messias. He vaikeuttivat ilmiön leviämistä opettamalla kansaa olemaan uskomatta tuohon hölynpölyyn ja yrittivät saada Jeesuksen sanoistaan kiinni esittämällä haastavia teologiasia kysymyksiä hänelle. Tämäkin taktiikka oli erinomainen osoitus Jeesuksen ammattitaidosta ilmiön luomisen osa-alueella.

 

Hieman vaikeampi rasti Jeesukselle oli media, sillä mediaa ei silloin vielä ollut. Sittemmin hän on kuitenkin onnistunut saamaan median mukaan. Tyylilleen uskollisesti ja taitavasti hän sai mediankin olemaan puolesta ja vastaan.  Media onkin yksi suurimpia ilmiön vahvistajia ja näin ollen on tärkeää osata kirjoittaa ns. iskevä tiedote.

 

Juurruta ja uudista

 

Jotta ilmiö ei kävisi tylsäksi on tarpeen juurruttaa ilmiö ja uudistaa se. Jeesus teki asian hieman kirjalle vieraammassa järjestyksessä hän ensin uudisti ilmiön ja heti perään aloitti juurruttamisen.

 

Aluksi hän kävi kuolemassa ristillä ihmisten syntien puolesta jotta enää ei tarvitsisi toteuttaa vanhan testamentin lakia päästäkseen Jumalan luo taivaaseen. Sen jälkeen hän uudisti ilmiön heräämällä haudasta kolmantena päivänä ja tapaamalla ilmiönsä heimopäälliköt eli opetuslapset.

 

Tässä vaiheessa oli tullut aika juurruttaa ilmiö ja näin ollen hän antoi sen heimopäälliköiden hoitoon antamalla viimeisen tehtävän toimeksiannon joka meni kutakuinkin näin; ”Kertokaa ihmisille, että minä rakastan heitä niin paljon, että kuolin ristillä heidän puolestaan. Uskokaa minuun ja opetelkaa tuntemaan minut niin saatte yltäkylläisen elämän, ymmärrätte miksi jokainen ihminen on ainutlaatuinen ja pääsette kerran taivaaseen ikuiseen elämään. Perustakaa seurakuntia joissa voitte kokoontua yhdessä ja muistakaa rakastaa toisianne ja muita ihmisiä niin, että kaikki voisivat löytää minut.” Sitten hän päätti lähteä takaisin taivaaseen, tehden siitäkin oman pienemmän ilmiön.

 

Heimopäälliköt juurrutti ilmiön kiitettävästi, seurakunnat kasvoivat ja ihmiset oppivat ymmärtämään mistä tässä ilmiössä oikein oli kyse. Juurruttamisvaihe onnistui siinäkin mielessä hyvin, että siitä syntyi kokonainen kirja raamattu. Ilmiön seuraajia alettiin kutsua uskovaisiksi ja nyt meitä on jo paljon n. 2,4 miljardia ihmistä.

 

Sittemmin paketti ei ole pysynyt niin hyvin lapasessa ja tämän seurauksena meillä on nyt 100 erilaista kirkkokuntaa joilla jokaisella on omat painotuksensa. Harmittavasti ilmiön nykyiset arvojohtajat ja heimopäälliköt ovat unohtaneet ilmiön perustajan alkuperäisen viestin ja näin ollen me uskovaiset olemme saaneet melko paljon vihamiehiä. On meitä alkuperäisiä ilmiön kannattajia kuitenkin vielä olemassa. Peace and love, olemme kaikki yhtä arvokkaita.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!