Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Maalaistorin palvelupolku

Kirjoitettu 24.05.13
Esseen kirjoittaja: Kati Tikkanen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Palvelumuotoilu
Kirjan kirjoittaja: Juha Tuulaniemi
Kategoriat: 1. Oppiminen, 9. YPK:n ulkopuoliset, 9.01. Oppiminen, 9.06. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Rautalammen Maalaistoria varten tartuin Juha Tuulaniemen Palvelumuotoiluun. Palvelumuotoilu on kevään aikana tullut hiukan tutummaksi Luova Älykkyys ja Notkeus-koulutusohjelmassa ja kiinnostuin aiheesta. Tämän esseen tarkoitus on avata palvelupolun eri tuokiota tai kontaktipisteitä erityisesti asiakkaan näkökulmasta. Maalaistori itsessään on palvelu, johon lisätään erilaisia tuotteita täydentämään asiakkaalle tarjottavaa palvelua.

Palvelutuokio A. Ulkopuoli

  1. Kontaktipiste Ympäristö

– Asiakas näkee kontin ulkoistutukset, terassin ja ympäröivän tilan. Kaiken tulee pysyä siistinä ja asiakasta miellyttävänä. Esim. kukat tulee kastella jotta eivät nuupahda, tuoreet kukat/yrtit luovat tuoksua ympärilleen sekä luovat vaikutelmaa tuoreudesta. Astiat ja roskat terassilta pois heti, etteivät anna epäsiistiä vaikutelmaa.

2.  Kontaktipiste Tuotteet

–          Mahdollisuuksien mukaan esim. tuoretuotteet näkyville ”etelän tyyliin”, kuitenkin niin ettei ulkopöly pääse kosketuksiin.  Hinnat selkeinä esim. liitutaululle.

3. Kontaktipiste Ihmiset

–          Ulkoterassilla hyvä tilaisuus lukea päivän lehdet ja jutella muiden ihmisten kanssa. Lapsille omaa puuhaa esim. asfaltin piirtäminen.

Palvelutuokio B. Sisäpuoli

  1. Kontaktipiste: Ympäristö

–          Mikäli musiikkia, teemaan sopivaa eli tarpeeksi rauhallista ja mahd. nostalgista. Tavarat siististi omilla paikoillaan, tuotteet ja hinnat selkeästi esillä. Reseptejä, vinkkejä, mietelauseita ympäri seiniä siististi laitettuna.  Mahd. avarat tilat ja helppo kulku jotta esimerkiksi rollaattorilla mahtuu liikkumaan.

2. Kontaktipiste: Ihmiset ja toimintatavat

– Asiakasta tervehditään hymyillen. Jos kiire, sitä ei näytetä asiakkaalle vaan kuunnellaan, jos asiakkaalla on jokin ongelma. Neuvotaan tuotteiden käytössä, jaetaan ruokaohjeita jne. Asiakkaan tulee tuntea jonkin verran tuotteista saadakseen niistä parhaan hyödyn itselleen, tässä myyjän tehtävä auttaa. Työasu siisti, hiukset kiinni ja luonnollinen meikki.

3. Esineet

– Hyvällä maulla valittuja joko uusvanhoja tai aidosti vanhoja koriste-esineitä, joilla mahd. käyttöä: vanha vaaka voi olla mainio sisustuslisä ja silti toimiva käytännössä. Kahvikupit mielellään hiukan vanhempia posliinikuppeja joista voi juoda esim.  ”sunnuntaikahvit”.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!