Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Majoitusbisneksen uudet tuulet

Kirjoitettu 19.09.18
Esseen kirjoittaja: Kaj Vaskelainen
Kirjapisteet: 3
Kirja: The Airbnb Story
Kirjan kirjoittaja: Leigh Gallagher
Kategoriat: 3. Yrittäjyys, 3.1. Yrittäjien elämänkertoja ja yritysten historioita

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Airbnb on todennäköisesti tuttu jokaiselle joka on tutkinut matkalleen majoitusta. Palvelussa ihmiset majoittavat toisia omiin koteihinsa tai ylimääräisiin huoneisiinsa, mikä vielä vähän aikaa sitten oli ennenkuulumatonta, nykyään siitä on tullut normi. Jotkut ovat jopa ostaneet sijoitusasuntoja tätä varten ja monet ihmiset tekevät vuokrausta myös päivätyökseen. Sijoituksen näkökulmasta asuntojen kannattaa sijaita vilkkaissa ja elävissä kaupungeissa joissa ihmisiä tulee lomailemaan ja käymään erilaisissa tapahtumissa. Vuokraukseen liittyy omat riskinsä, sillä onhan asiakkaita paljon enemmän kuin asunnon vuokraamisessa yhdelle henkilölle/perheelle, mutta myös ansaintamahdollisuudet ovat paremmat. Esimerkiksi jos asunto Jyväskylän keskustassa vuokrattaisiin 800€/kk tai vaihtoehtoisesti Airbnb kautta 70€/yö voidaan laskea, että vuokraamalla Airbnb kautta voit noin kaksinkertaistaa vuokratuoton kuukaudessa, laskien pois mahdolliset yöt joissa asunto on tyhjänä. Matkustaessa ja varsinkin jos olet pidemmän aikaa yhdessä kaupungissa, voi olla mukavampaa asettua hotellin sijasta asuntoon jossa on keittiö ja oma rauha.

Airbnb:n liikeidea lähti siitä kun kaksi miestä, Brian Chesky ja Joe Gabbia olivat tilanteessa jossa heidän oli vaikea maksaa vuokraa heidän hyvästä koulutuksestaan huolimatta. He saivat idean majoittaa kaupungissaan olevan konferenssin kävijöitä heidän ilmapatjoillaan. Positiivisen palautteen jälkeen he alkoivat miettimään miten he pystyisivät toimimaan välikätenä ja saada rahaa majoittamalla ihmisiä heidän asuntoihinsa. Tämän jälkeen ihmiset alkoivat kiinnostua palvelusta ja New York Times teki heistä jutun. Jutun jälkeen yli 800 ihmistä ilmoittautui majoittajaksi. Seuraavan ongelman he kohtasivat kun he eivät saaneet liikennettä verkkosivuilleen. Tämä oli aika suuri ongelma, sillä kaikki heidän ilmoittajansa olivat siellä, eikä majoittujilla ollut tietoa tämän mahdollisuuden olemassa olosta. He kuitenkin tulivat huomatuksi, sillä he saivat mukaan pari erittäin isoa sijoittajaa joiden avulla he saivat jalansijaa markkinoilla.

Airbnb on tuosta kasvanut ja löytänyt edestään myös monia vaikeuksia eri maiden hallintojen kanssa. Vuonna 2017 Airbnb:n liikevaihto oli 2,6 miljardia dollaria 40 miljardin dollarin markkinoilla. He ovat saaneet siis hyvin jalansijaa suhteellisen kilpailluilla markkinoilla. Yhtiö on myös kohdannut paljon vastustusta hotelleilta, jotka kokevat Aribnb:n olevan epäoikeudenmukaisessa asemassa, sillä hotelleilla on paljon säädöksiä joita Airbnb:llä ei ole. Hotellit ovat myös alkaneet vastaamaan kilpailuun tekemällä erilaisia paketteja, jotka houkuttelisivat ihmisiä tulemaan heidän asiakkaikseen. Airbnb on tähän vastannut lanseeraamalla asiakasohjelman joka houkuttelee asumaan heidän tarjoamissa asunnoissa.

Tämäkin liikeidea lähti liikkeelle yksinkertaisesta ideasta tarjota vaihtoehtoinen majoitus hotellille, toki syynä oli myös rahapula. Idea muuttui kuitenkin pelkästä oman vuokran maksamisesta tarkoitetun rahan sijaan menestyksekkääksi yritykseksi. Se osoittaa sen miten yksinkertainenkin idea voi johtaa vaikka mihin, joten kannattaa kokeilla omien pienien kokeiluiden kautta, onko sinulla ideaa mistä voisikin tulla seuraava iso juttu.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!