Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Many to many

Kirjoitettu 11.12.13
Esseen kirjoittaja: Miikka Niininen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Many to many markkinointi
Kirjan kirjoittaja: Evert Gummesson
Kategoriat: 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Luinpas sitten kirjan many to many markkinointi jonka on kirjoittanut Evert Gummesson. Ajattelin lukea kirjan ihan tiimiakatemian rekryä varten.

Mitäs kirjasta sitten rekryä varten löytyi?

Verkoston hyväksi käyttäminen, voisimme esimerkiksi, kysellä asiakkailtamme miten meidän kanssa toimiminen/työskentely on sujunut. Olisihan se esimerkiksi hienoa kertoa lukion opiskelijoille, mitä asiakkaat ovat ajatelleet meidän toiminnasta. Lähinnä tietty onnistumisista ja ei mistään kissanristijäisten järjestämisestä, vaan isoista jutuista mitä olemme tehneet asiakkaiden kanssa

Toinen asia, mikä olisi minusta hienoa antaa potentiaalisten tiimiakatemiaan hakijoiden kuulla jonkun valmistuneen tarina. Ihan alusta alkaen, tai no tiimiakatemiasta alkaen. Eli mitä jo valmistunut teki akatemian aikana, mitä mieltä hän oli akatemiasta, mitä hän on tehnyt akatemian jälkeen ja mitä mieltä hän on ylipäätänsä Tiimiakatemiasta.

B2B2C2C2B2B kaikki liittyy verkostoihin

 

Suunnilleen näin oli kirjassa yksi luku otsikoitu. Ei kappaleesta sen enempää, mutta miten me saamme levitettyä tiimiakatemian sanomaa, on periaatteessa tekemällä paljon hommia hyvin ja pyytämällä suosituksia. Ja toivomalla, että asiakkaat puhuvat muille jotka puhuvat eteenpäin jne.

Tähän liittyen suunnittelimme (siis ennen kuin luin kirjaa, mutta liittyen kirjan aiheeseen) rekryryhmänä, että järjestämme opopäivän, jossa periaatteessa myymme tiimiakatemian ideaa opoille jotka taas toivottavasti kertovat tiimiakatemiasta oppilaille. Tätä kautta toivomme saavamme tietoisuutta tiimiakatemiasta mahdollisten hakijoiden joukossa. Ihan esimerkiksi, itse kävin lukion Sepän lukiossa ja meille ei opo maininnut kertaakaan tiimiakatemiaa keskusteluissa joissa käytiin läpi, mitä meinasin jatkossa tehdä. Ei vaikka kävin lukiossa yrittäjyys kurssit. Itse kuulin tiimiakatemiasta kaverilta, jonka isosisko valmistui tiimiakatemiasta viime jouluna, enkä kuullut mitään muuta kuin, että ei luentoja ja tehdään vaan yritysjuttuja, en ideasta siinä vaiheessa hirveästi innostunut ja hain rajakadulle ja tiimiakatemialle kakkosvaihtoehtona, onneksi en päässyt rajakadulle. Eli meidän pitää lisätä tietoisuutta opojen ja opettajien keskuudessa, jotta he osaavat markkinoida tiimiakatemiaa oppilailleen.

Yleisiä ajatuksia

 

Gummesson mainitsee kirjassa tutkimuksen, jonka loppu tulemana on tämä perus fraasi, että olet käytännössä viiden – kuuden kättelyn päässä kenestä vain ihmisestä. Esimerkiksi miettii vaikka kuinka monta ihmistä vaaditaan ketjuun, jotka tuntevat toisensa, jotta minä pääsen juttelemaan esimerkiksi nuoruusvuosieni idolille Teemu Selänteelle. Pengoin vähän Wikipediaa ja selvitin ja sain vastaukseksi, että periaatteessa neljännellä kättelyllä olisi mahdollista puristaa Teemun kättä. Ketju meni näin Valtteri Hietanen, (jonka tunnen nyt) Jyrki Välivaara, (Hietasen nykyinen joukkuekaveri) Jarkko Immonen, (voitti Välivaaran kanssa MM-kultaa vuonna 2011) ja sitten olisi jo Teemu Selänne (pelasi Immosen kanssa yhdessä Vancouverin olympialaisissa). PERIAATTEESSA siis, olettaen että vanhat maajoukkue kaverit tuntee toisensa… En tiedä mitä iloa tästä oli, mutta ajattelin nyt kaivaa tämänkin tiedon tähän ihan vaan mielenkiinnosta.

Mittavan toiminnassakin voisimme käyttää hyödyksi enemmän omia verkostojamme, koska joku tuntee aivan varmasti jonkun, jolla voi olla jotain työtä tarjolla, mistä maksetaan rahaa. Ei meilläkään mene niin hyvin taloudellisesti, että on varaa rahasta kieltäytyä. Itse kun asiaa rupesin miettimään, niin ensimmäisenä tulee mieleen, että isäni on rakennuksella töissä ja sieltä kautta voisi saada jotain kalusteenkanto keikkoja tai jotain muuta. Jos niin sanotut paskahommat eivät kelpaa, olen itse keskimaalla töissä akatemian ohella, sielläkin voisi olla tarjolla kun vain oikein tonkii jotain muutakin kuin inventaariot.

Ja miten voisimme hyödyntää Mittavan vanhojen asiakkaiden verkostoja, kyselemällä heiltä voisi löytyä joitain yrityksiä jonne olisi mahdollista tarjota osuuskuntamme sinänsä laajasta palveluvalikoimasta jotain. Mutta onhan se nyt melkoista hommaa, joutuu jopa soittelemaan asiakkaille ja kyselemään kuulumiset ja onko heillä ketään joilta voisi kysyä töitä.

Miikka Niininen

Osuuskunta Mittava Innovations

miikka(a)mittava.fi

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!