Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Many- to- many

Kirjoitettu 17.04.16
Esseen kirjoittaja: Ella Hurskainen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Many- to- many
Kirjan kirjoittaja: Evert Gummesson
Kategoriat: 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Olemme osuuskuntamme Bisneran kanssa vihdoin ja viimein alkaneet löytää yhteistä suuntaa tekemiseemme. Erilaisten kokeilujen ja projektien kautta tajusimme, että kaikki meitä kiinnostaa markkinointi, erityisesti kokonaisvaltaisten markkinointikampanjoiden toteuttaminen. Olemme päässeet jo tositoimiin, ja saaneet uusia projekteja aiheeseen liittyen. Välillä on tullut fiiliksiä, että ideoidessa meillä pyörii vain samoja ideoita hieman eri muodossa, ja kaipaankin nyt uusia näkökulmia ja lisää teoriatietoa markkinointiin liittyen. Siksipä tartuin tähän Evert Gummessonin opukseen Many- to- many, jossa Gummesson keskittyy lähinnä verkosto markkinoinnin tärkeyteen. Kirjan avainkäsitteiksi määrittäsin suhteet, verkostot ja vuorovaikutus.

Ihan aluksi haluan selkeyttää itselleni ja myös teille rakkaat lukijat, mitä Gummessonin lanseeraama many- to- many termi oikein tarkoittaa, ja miten se eroaa one- to- one termistä. Toimittaja- asiakas välistä markkinointia kutsutaan one- to- one markkinoinniksi, kun mukaan peliin tulee myös asiakkaan verkostot, syntyy many- to- many ajattelu. Sen pääajatuksena on, että markkinoinnillasi et rekrytoi vain yksittäistä asiakasta vaan koko asiakkaan verkosta. Yksittäisen asiakkaan sijasta on ajateltava koko asiakaskunnan valtavaa verkostoa, ja muistettava, että jokaisen asiakkaan taakse kätkeytyy sadoittain muita mahdollisesti tulevaisuudessa myös sinun asiakkaitasi.  Termit tiivistettynä siis:

One- to- one = Asiakas kohtaa toimittajan

Many- to- many = Asiakas ja hänen verkostonsa kohtaa toimittajan ja hänen verkostonsa

Tiimiakatemialla olen kuullut monta kertaa monesta tuutista, kuinka suuri on verkostojen voima ja kuinka tärkeää on kerätä kattava verkosto jo tänä 3,5 vuoden aikana, minkä Tiimiakatemialla saamme viettää. Olen sisäistänyt tämän ajatuksen, mutta silti sen käytäntöön viemisessä on varmasti vielä kehitettävää. Joka päivä tulee vastaan uusia mahdollisuuksia tutustua uusiin ihmisiin, ja näihin kaikkiin kannattaa tarttua. Jokainen kohtaaminen on yhtä arvokas, ja koskaan ei voi tietää minne se johtaa.

Itse koen, että olen jollain tasolla luontainen verkostoituja, ja uusia kontakteja ja tuttavuuksia syntyykin jopa vahingossa. Small talk ei tuota minulle yleensä ongelmia, mutta haastavimpana koen sen, kuinka saan pidettyä verkostostani kiinni. Esimerkiksi asiakassuhteiden hoito, ja jatkuvuus on todella tärkeää. Jottei vanhat asiakkaat unohda minua, heihin täytyy pitää yhteyttä aika ajoin. Pieni huomion osoitus esimerkiksi joulukortin lähettäminen on jo askel eteenpäin. Kehittymiskohtina verkostoitumisessa ja verkostojen keräämisessä pidän itselläni myös tarkoituksella verkostoitumistapahtumiin osallistumisen. Käyn kyllä aktiivisesti esimerkiksi JESsin tapahtumissa ja tapaan päivittäin uusia ihmisiä. Kuitenkin tulevaisuudessa haluan osallistua suurempii verkostoitumistapahtumiin esimerkiksi Nordic Business Forum, ja käydä yhä enemmän asiakkaiden luona.

No, varmaankin selväksi on nyt tullut, että verkostot ovat markkinoinnin a ja o. Jotta pääsen syvemmälle kirjan sanomaan, haluan hetken pohtia omia kokemuksiani verkostoiden hyödyistä, muutaman esimerkin pariin siis seuraavaksi: Meillä oli ennen joulu EkoTeko- pop-uppi. Lähdimme markkinoimaan sitä perinteisillä tavoilla sosiaalisenmedian (instagram ja facebook) sekä julisteiden avulla. Tietenkin kerroin siitä innoissani myös monelle ystävälleni. Somen kautta sana rupesi leviämään, kun jotkut ystäväni jakoivat sivuamme ja katselukerrat kasvoivat tätä kautta. Parhaillaan kuitenkin verkostomarkkinointi oli silloin, kun eräs nainen halusi kirjoittaa putiikistamme omaan blogiinsa. Hän koki palvelumme ja konseptimme hyvänä juttuna, koki meidät hyvinä tyyppeinä, ja halusi jakaa juttuamme. Blogin kautta sana kiri aivan uusille ihmisille, keitä emme varmasti olisi tavoittaneet mitään muuta kautta. Toinen esimerkki tältä viikolta oli se, kun minun piti hankkia Designtorille DJ. Minulle tuli heti mieliin eräs heppu, joka pyörii vahvasti Jyväskylän musiikkiympyröissä. Laitoin hänelle viestiä, ja DJ hommaaminen on hoidettu 5 minuutissa yhdellä Facebook- viestillä.  Pohtiessani omien verkostojeni voimaa, huomasin kyllä, että siitä on hyötyä projekteissani varmasti viikoittain. Uskoni sanoihin ”Verkostojen tärkeyttä ei voi koskaan liikaa korostaa.” vahvistui entisestään.

Olen ehkä vähän vahingossakin hakeutunut monessa projektissa markkinointivastaavan rooliin, joten haasteita on varmasti edessäpäin. Olen markkinointipälenä Ainola- projektissa, sekä Tiimiakatemian synttäriprojektissa, myös Designtorissa hoidan markkinointia yhdessä Ainon kanssa. Real Snacksille olemme myöskin toteuttaneet monenlaisia markkinointitekoja, ja niitä teemme varmasti tulevaisuudessa lisää. Kirja antoi minulle uusia lähestymistapoja markkinointiin, ja sen oppeja voin varmasti hyödyntää edellämainituissa projekteissa.

Viimeisenä haluan vielä nostaa esille ohjeen, jonka Gummesson antaa kirjassa: ”Ole pidetty!”. Tämän muistaminen on mielestäni todella tärkeää. Hyvien tyyppien kanssa haluaa tehdä hommia, ja hyvistä tyypeistä kerrotaan eteenpäin. Ihmiset luottavat toisten ihmisten suosituksiin, ja jos positiivinen viesti omasta yrityksestä kiirii eteenpäin, niin varmasti myös asiakkaita alkaa virtaamaan yhä paremmin. Markkinointi on siis loppuen lopuksi paljolti kiinni ihmissuhteista. Olemalla hyvä tyyppi ja tuntemalla hyviä tyyppejä pääsee pitkälle!

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!