Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Many-to-Many

Kirjoitettu 27.03.13
Esseen kirjoittaja: Mika Autio
Kirjapisteet: 3
Kirja: Many-to-Many markkinointi
Kirjan kirjoittaja: Evert Gummersson
Kategoriat: 1. Oppiminen, 2.1. Verkostot ja sosiaalinen pääoma, 6.1. Asiakkuuden työkalut, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.5. Markkinoinnin klassikot

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Mitäköhänn on many-to-many markkinointi? mikäli oikein sen tulkitsin se tarkoittaa sitä, että kaikki markkinoinnissa vaikuttaa kaikkeen, koska kaikilla on olemassa varkostoja. Selvää eikös vain? One-to-one markkinoinnissa ajatellaan markkinointia yhden asiakkaan näkökulmasta. Ajatellaan miten tämä yksi asiakas oikein tavoitetaan ja miltä sen silmään yrityksesi näyttää. Tämä on todellisuutta vääristävää ajattelua. Kun markkinoit hänelle markkinoit samalla hänen tuttavilleen ja liikekumppaneilleen (eli hänen verkostolleen). One-to-one:a ei kai ole olemassakaan…paitsi laboratorioissa.

many-to-many yritysten välillä

Akatemian alkuaikoina kävimme sattuneesta syystä usein Leppävirralla. Siellä tapasimme useaan otteeseen henkilön joka mielellään kertoi omia yrittäjyystarinoitaan. Jotain mitä itse en siinä tilanteessa täysin oivaltanut oli se, että näihin tarinoihin sisältyi opetus. Yleensä mitä eriskummallisemmista ongelmista selvittiin suhteiden avulla. Yritysmaailmassa pärjää paremmin, jos on laaja verkosto. Tutun tuttu helpottaa sinua kaupan teossa, neuvottelussa sekä markkinoinnissa. Gummerus puhui kirjassaan kulttuurierosta minkä hän koki, kun hän ensimmäisen kerran siirtyi kuluttajamarkkinoinnista yrityspuolelle. Konsultttipuolella pärjäsi, kun onnistui luomaan hyvän brändin itselleen verkostoon. Sitä kautta markkinointi tapahtui. Verkostosta tippui toimeksiantoja kuin itsestään. Ja näin se toimii akatemiallakin. Hyvä myyjä törmää myyntiprojekteihin kuin itsestään. Markkinoinnin guru on haluttu jäsen, kun haastava projekti tulee vastaan. Joskus kannattaa ihan pohtia mitä osaamista välität ulkopuolellesi.

Olisi mielenkiintoista nähdä, jos joskus kasaisimme Innomon kanssa jokaisen meidän verkostot vaikka mindmapille. Sieltä voisi tulla yllättäviä löytöjä. Varmana meidän verkostot yhdistämällä saataisiin kasaan ainakin uskomaton määrä eri alan yrittäjiä joilta kysyä neuvoa eri projekteissa. Vielä mielenkiintoisempaa olisi se miten me pystyisimme hyödyntämään&yhdistämään verkostomme osaamispääomaa. Uskon että tätä kautta voisimme kehittää tai saada hyvinkin mielenkiintoisia projekteja. Kuinkas sitten vielä askel pidemmälle? Kuinka moni tietää mihin kaikkeen asiakkaasi onkaan heittäytynyt mukaan. Tiedättekö asiakkaasi verkostoja?

Mielestäni many-to many-markkinointi on ollut viime päivinä hyvinkin tehokkaasti läsnä Innomon elämää. Meillä on ollut kassavajetta. Kävimme läpi hyvinkin tehokkaasti kaikki mahdolliset työn tarjoajat. Samalla viestitimme tilanteestamme. Markkinoimme tilanteesta verkostolle ja pian myös verkoston puolelta on alkanut tippumaan ratkaisuja ahdinkoomme. Verkostoissa on voimaa.

B2C vai C2B

Länsinaapuristamme kotoisin oleva kirjoittaja pyöräytti jossain vaiheessa teostaan kirjaimet ympäri tutusta ja turvallisesta B2C:stä. Vähän aikaa aiheeseen perehdyttyäni ymmärsin, että tämä kyseinen manööveri tehtiin ihan syystä. B2C antaa kuvan, että yritys hallitsee kaupankäyntiä. Yritys julkaisee tuotteita tietyille kohderyhmille, yritys järjestää tuotteet kuluttajien saataville ja yritys etsii oikeat kanavat oikeille kohderyhmille. Onhan asia niinkin, mutta koko systeemin voisi nähdä fiksumminkin. Entä jos kuluttajaverkostot hallitsevatkin markkinoita? Entä jos kuluttajaryhmä luo tarpeen jota yritys lähtee ratkaisemaan? Entä jos kuluttajaryhmästä riippuu se missä kaikkialla tuote esiintyy? Kuluttajat luovat haasteita yrityksille, ja ne jotka pystyvät näihin haasteisiin vastaamaan pärjäävät. Kuluttajaverkostot ovat voimakkaita. Ne vaikuttavat B2C:n yli B2B:hen. Ketäs muuta varten sähköä myydään, taloja rakennetaan, autoja valmistetaan tai vettä pumpataan?

Monet yritykset ovat epäonnistuneet, kun ne eivät ole pystyneet tunnistamaan kuluttajien luomia verkostoja tuotteiden tai ajatusten ympärille. Näihin verkostoihin ei yritys pysty vaikuttamaan. Kaikki on kiinni siitä miten näihin verkostoihin suhtautuu. Palvelu lahjaksi katalogi on projekti jota haluaisin kokeilla kuluttajamarkkinoilla. Tällä hetkellä tuote on tekijöiden näköinen. Kuinka saisimme asiakkaan muovaamaan katalogin meille? Palvelu lahjaksi yhteisö missä ihmiset voivat antaa vinkkejä yrityksistä jotka sopisivat katalogiin? Asiakastutkimuksen toteuttaminen? Tänä vuonna toteutamme asiakaskyselyn vanhojen asiakkaiden suhteen. Epäilen että kyselyn massa voi jäädä pieneksi, koska on hyvin hankalaa saada kyselyä loppukuluttajien käsiin vieläpä niin, että jokainen saavuttaisi motivaation sen täyttämiseen. Liekkirockissa me hyödynsimme kuluttajaverkostoja järjestelmällä missä ihmiset pystyivät myymään meidän lippuja palkkioita vastaan. Ehkä kyseisiä katalogeja voisi myydä samalla tavalla?

Many to many on muistutus siitä, että ihmiset eivät koskaan ole pelkkiä yksilöitä, vaan he kuuluvat osaksi verkostoja. Verkostot luovat monimutkaisia systeemejä ja yllättäviä yhteyksiä. Tiimiakatemian verkostoista löytyy osaamista ja kontakteja suurista yrityksistä pieniin alalta kuin alalta. Kun verkoston jäseniin on mahdollista tutustua nämä tilaisuudet kannattaa käyttää hyväkseen. Itse en aina ole sitä tajunnut. Kuluttajamarkkinoillakin kannattaa huomioida ihanne segmentin keskiarvohenkilöä kaivettaessa se, että minkälaisia verkostoja hän edustaa. Kun onnnistuu viestillään koskettamaan kyseisen verkoston yhteen henkilöön oikein voi parhaimmassa tapauksessa saada hyvän nipun asiakkaita.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!